یورو رابط پولی و تجاری ایران و برزیل می شود | فراتاب
کد خبر: 291
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 18:50
برزیل موافق معامله یورویی با ایران است
آرماندو مونتیرو وزیر تجارت برزیل با اعلام برنامه سفر دیلما روسف رییس جمهوری این کشور به ایران، گفت که ریودژانیرو با استفاده از یورو برای معاملات با تهران در زمینه هواپیما، خودرو و ماشین آلات با هدف عبور از مانع تحریم های طولانی ضد ایرانی آمریکا موافقت خوا

به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) نوشت: مونتیرو نخستین مقام رسمی برزیل است که تایید می کند، بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین ممکن است با مبنا قرار دادن ارزهایی جز دلار از جمله یورو در معاملات با ایران که تحت تحریم ها استفاده از ساز وکاری مالی آمریکا است، موافقت کند. مونتیرو نخستین مقام رسمی برزیل است که تایید می کند، بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین ممکن است با مبنا قرار دادن ارزهایی جز دلار از جمله یورو در معاملات با ایران که تحت تحریم ها استفاده از ساز وکاری مالی آمریکا است، موافقت کند.
وزیر تجارت برزیل گفت: «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل ممکن است امسال به منظور تقویت صادرات از ایران دیدن کند.
وی افزود: اکنون همه کشورها برای ورود به ایران رقابت می کنند و ظرفیت های تجاری در این کشور بسیار زیاد است. ما به دنبال یافتن راه هایی برای معاملات ما با ایران از جمله در زمینه نوع پرداخت و ارز مورد استفاده هستیم. برزیل قصد دارد با افزایش سه برابری تجارت با ایران تا سال 2019 آن را به پنج میلیارد دلار افزایش دهد.
به گفته مونتیرو، دولت ایران تاکنون با شرکت هوافضای «امبرائر/ Embraer ' برای خرید جت های تجاری جهت استفاده در ناوگان هوایی منطقه ای تماس هایی را برقرار کرده است.
این شرکت سازنده هواپیماهای تجاری که رتبه سوم جهانی این صنعت را دارد، تایید کرد که ایران علاقه مند به هواپیماهای ساخت این شرکت است.
یکی از سخنگویان امبرائر تایید کرد که جمهوری اسلامی به دنبال خرید چهار مدل از جت های «ای 1 فمیلی» به دلیل هزینه های پایین تعمیرات آن است.
وی گفت بازار ایران ظرفیت زیادی در زمینه صنعت هوایی در منطقه دارد و علاقمند به خرید خودرو و کامیون های ساخت برزیل و ماشین آلات برای نوسازی پالایشگاه های نفتی است.
مونتیرو که سال گذشته در صدر هیاتی از تجار برزیلی از ایران دیدن کرد، خاطرنشان داد که برزیل علاقمند به واردات گاز مایع طبیعی از ایران است.
روسف، هفته گذشته پس از دیدار با سفیر ایران، تحریم های سازمان ملل علیه ایران به عنوان عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را به منظور تقویت روابط تجاری دو کشور لغو کرد. تهران و برازیلیا به وجود تنش ها در روابط با غرب، طی سالها روابط گرم و دوستانه ای داشته اند.
به نوشته رویترز، هنوز معلوم نیست که تلاش برزیل برای دور زدن نظام مالی آمریکا به بروز تنش در روابط دو کشور منجر شود یا نه، اما دولت چپگرا در گذشته نیز با برقراری روابط نزدیک با تهران، واشنگتن را آزرده خاطر کرده است.
این خبرگزاری افزود: سفارت آمریکا از اظهار نظر فوری درباره تصمیم اخیر دولت برزیل خودداری کرده است.
ایران با 80 میلیون نفر جمعیت و تولید سالانه حدود 400 میلیارد دلار، بزرگترین اقتصاد برای الحاق دوباره به سازوکار تجاری جهان از زمان فروپاشی شوروی سابق در دو دهه قبل بشمار می آید.
به دنبال توافق ایران و گروه 1+5 در زمینه برنامه هسته ای و متعاقب آن لغو تحریم ها، تهران اعلام کرد به منظور کاهش وابستگی به دلار آمریکا آماده انجام معاملات با استفاده از یورو است.

نظرات
آخرین اخبار