رژه ارتش عراق بعد از 13 سال | فراتاب
کد خبر: 2880
تاریخ انتشار: 25 تیر 1395 - 01:20
در حالی که مقتدا صدر خواهان برگزاری اعتراض میلیونی در بغداد برای روز جمعه شده است امروز حیدر العبادی نخست وزیر عراق به بهانه سالگرد کودتای عبدالکریم قاسم رژه نیروهای مسلح را در بغداد برگزار نمود.

فراتاب - گروه بین الملل: 14 ژوئیه سالگرد کودتای عبدالکریم قاسم برعلیه نظام سلطنتی ملک فیصل دوم پادشاه عراق می باشد که بدین مناسبت امروز بغداد شاهد رژه نیروهای نظامی ارتش و حشد شعبی بود.

به گزارش فراتاب به نقل از سایت خبری روداو: در سالگرد تغییر سیستم حکومتداری از نظام سلطنتی به جمهوری، رژه سربازی در بغداد انجام شد اما نکته حائزاهمیت غیاب کُردها در این مراسم بود. در طی سخنرانی نیز مسئولین حکومت عراق حاضر در مراسم نامی از پیشمرگه ها یا کردها را ذکر نکردند.

با حضور نخست وزیر حیدر العبادی که در عین حال فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز می باشد این مراسم ساعت 6 صبح پنجشنبه 14 ژوئیه  آغاز گردید. در این مراسم تعدادی از سفرا کشورهای خارجی، جمعی از مسئولین نظامی و امنیتی عراقی و نماینده سازمان ملل نیز حضور داشتند.

برای اولین بار از سال 2003 و سقوط رژیم صدام چنین مراسمی در بغداد  پایتخت عراق، اجرا می شود. در این رژه به نمایش تسلیحات سنگین پرداختند و نیروهای حشد شعبی نیز در آن مشارکت کردند یکی دیگر از نکات مورد توجه نمایش تسلیحات ایرانی بود. تعداد سریازان شرکت کننده در این رژه را می توان بین 10 الی 15 هزار نفر تخمین زد.

تعدادی از نیروهای که لباس حشد شعبی را پوشیده بودند  به گفته گزارشگر روداو بیشتر شکل خارجی ها را داشتند و منابع غیر رسمی در مراسم آنها را ایرانی و لبنانی معرفی می کردند و صورتهایشان نیز اکثراً پوشیده بود برخلاف نیروهای حشد شعبی عراقی.

در کل می توان گفت هدف حیدر العبادی از این نمایش نظامی ارسال دو پیام اصلی بود یکی به همسایه ها بگوید ارتشی که در زمان مالکی ظرف چند ساعت فروپاشید مجددا توسط من بازسازی شده است و پیام دیگری نیز  به رقبا داخلی بدهد که هنوز کنترل و فرماندهی بخش زیادی از نیروهای مسلح را در دست دارد و با اعتراضات و غیره نمی توانند به سادگی نخست وزیر را برکنار نمایند.

بخش زیادی از نیروهای حاضر در این رژه در سطح شهر بغداد پراکنده و پخش شده اند تا بتوانند راهپیمایی میلیونی مقتدا صدر و طرفدارانش را فردا جمعه کنترل و در صورت ضرورت با آن مقابله کنند.

نظرات
آخرین اخبار