بیست ویکمین سالگرد قتل عام در سربرنیتسا | فراتاب
کد خبر: 2874
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 15:20
اختصاصی فراتاب - گزارش تصویری(۱):
همزمان با آیین بیست و یکمین سالگرد فجیع ترین قتل عام در اروپا پس از جنگ جهانی دوم، مسلمانان بوسنی و هرزگوین 125 جنازه تازه کشف شده از حادثه غم انگیز سربرنیتسا را تشییع و به خاک سپردند.

فراتاب-گروه بین الملل /  ریحانه تهامی:همزمان با آیین بیست و یکمین سالگرد فجیع ترین قتل عام در اروپا پس از جنگ جهانی دوم، مسلمانان بوسنی و هرزگوین 125 جنازه تازه کشف شده از حادثه غم انگیز سربرنیتسا را تشییع و به خاک سپردند.

مراسم سالگرد قربانیان سربرنیتسا دوشنبه 21تیر با حضور نمایندگانی از جامعه بین المللی، مقاماتی از حکومت بوسنی و هرزگوین، میهمانانی از کشورهای مختلف از جمله سفیر ایران و میهمانان ایرانی، خانواده های قربانیان، مقامات فرهنگی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی و جمع کثیری از مسلمانان بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

در این مراسم سفیر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات سفارت ایران همچنین رایزن فرهنگی حضور داشتند. وزیر خارجه ترکیه، رئیس دادگاه بین المللی جنایات جنگی لاهه و یکی از بازماندگان واقعه سربرنیتسا از جمله دیگر حاضرین در این مراسم بودند.

اسقف میخائیل از کلیسای ارتدکس مونته نگرو که از بنای یادبود قربانیان دیدن کرده بود پیام مکتوبی برای این مراسم ارسال کرد که قرائت شد.

چامی دوراکوویچ شهردار سربرنیتسا طی سخنانی سقوط این منطقه و نسل کشی سربرنیتسا را یکی از سخت ترین و دشوارترین روز در قرن بیستم توصیف کرد.

همچنین در این مراسم «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با ارائه سخنانی گفت: اکنون بیش از هر زمانی تصمیم گرفته شده که عدالت برای هر قربانی در سربرنیتسا اجرا شود.

دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق، قتل عام سربرنیتسا را نسل کشی توصیف کرده است.

اجساد 125 مسلمان کشته شده در جنگ سربرنیتسا که هویت آنها در طول یک سال گذشته مشخص شده، دوشنبه 21 تیرماه همزمان با سالگرد این مراسم در سربرنیتسا در کنار شش هزار و 241 نفر از قربانیان این قتل عام که در چند سال گذشته به خاک سپرده شده اند، دفن شدند.

تحقیق و تفحص برای یافتن اجساد یک هزار و 81 جنازه دیگر از قربانیان فاجعه سربرنیتسا همچنان ادامه دارد.

هر ساله یاد قربانیان سربرنیتسا از سوی شهرداری این شهر با همکاری دولت ملی بوسنی و هرزگوین و همچنین جامعه اسلامی این کشور و مقامات دیگر کشورها گرامی داشته می شود.

نظرات
آخرین اخبار