ایران تا دهه آینده به قطب بزرگ درمان بیماری های مغز و اعصاب جهان تبدیل می شود | فراتاب
کد خبر: 287
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 14:45
پروفسور سمیعی پس از دریافت نشان طلایی لیافت صربستان:
پروفسور «مجید سمیعی» متخصص و جراح برجسته مغز و اعصاب ایرانی که نشان طلایی لیاقت را از رییس جمهوری صربستان دریافت کرده است، گفت: ایران حداکثر در 5 تا 10 سال آینده به عنوان یک قطب بزرگ درمان بیماری های مغز و اعصاب در جهان تبدیل می شود.

 به گزارش فراتاب ،پرفسور سمیعی روز دوشنبه هفته جاری مدال ملی «نشان طلایی لیاقت» صربستان را از «تومیسلاو نیکولیچ» رئیس جمهوری صربستان به دلیل خدمات پزشکی و علمی اش در این رشته در صربستان دریافت کرد.

رئیس جمهور صربستان هنگام اهدای مدال لیاقت به پروفسور سمیعی، از فعالیت های علمی و همکاری درازمدت وی با این کشور قدردانی کرد.پرفسور سمیعی بیش از 40 سال پیش با بیمارستان ها و مراکز پزشکی مختلف در جهان از جمله صربستان در ارتباط با جراحی و مغز و اعصاب همکاری های مشورتی و آموزشی دارد.
جراح شهیر ایرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد، با اشاره به اینکه انتظار می رود مراحل تکمیل مرکز علمی علوم و اعصاب در ایران که برای پیشرفت در همه رشته های مربوط به علوم اعصاب است،به زودی پایان یابد، گفت: مطمئن هستم که طی 5 تا10 سال آینده ایران به یک مرکز بزرگ درمانی در زمینه مغز و اعصاب تبدل خواهد شد و بیماران برای معالجه و درمان از تمامی قاره ها به ایران خواهند آمد و چنین مرکزی با این تجهیزات و دانش نوین، الگوی بسیار خوبی برای کشورهای دیگر خواهد بود.
وی گفت: برای این مرکز بزرگ درمانی در زمینه مغز و اعصاب بهترین متخصصان این رشته از سراسر دنیا دعوت شده اند که با پزشکان و متخصصان ایرانی و جوان های با استعداد کشورمان برای تشخیص و درمان و همچنین پیشرفت علمی این رشته با استفاده از مجهزترین تکنولوژی روز دنیا همکاری و گام های بزرگی برداشته شود. مرکزی که به عنوان یکی از بهترین مراکز علمی پزشکی و آموزشی جهان خواهد بود و نه تنها ایرانیان بلکه همه افراد از سراسر جهان می توانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه چهار دهه است در رشته جراحی مغز و اعصاب با کشورهای مختلف فعالیت دارد،
من به وطنم ایران عشق می ورزم و خودم را از ایران دور نکردم.
پرفسور سمیعی در مورد فعالیت های خود گفت: از سال 1971 میلادی که به سمت استادی نائل شدم با هدف ایجاد تغییرات کلی در جراحی مغز و اعصاب به برقراری رابطه با سراسر دنیا اقدام کردم و مصمم بودم که دانش و آموزه های خود را در اختیار همکارانم قرار بدهم.
سمیعی با تاکید بر اینکه توجه وی تنها به ترویج دانش و آشنا ساختن جراحان به علم جدید در رشته مغز و اعصاب و نجات بیماران بوده است، از پرهیزش برای ورود به سیاست گفت و افزود: در تمام طول عمر در سیاست وارد نشدم و در مدت اقامت کاری در آلمان در هیچ حزبی نبودم و همچنین در ایران نیز تنها به فکر فعالیت و آشنا کردن جراحان با دانش جدید در رشته مغز و اعصاب بوده ام.
پروفسور ایرانی که تمامی جراحان مغز و اعصاب دنیا از دانش وی دراین رشته بهره برده و در حال استفاده علمی هستند، به مسایل مالی اشاره کرد و گفت: تلاش من همواره ارائه دانش و آموخته های خود به جراحان و کمک به بیماران و درمان آنها بوده است و در این مسیر هیچ گرایش اقتصادی و مالی ندارم.
وی گفت که از وجدان و افکارم راضی هستم که در خدمت وطن و کشورم بوده ام و اکنون هم در حال ایجاد کردن بزرگترین مرکز درمانی دنیا برای مغز و اعصاب در تهران هستم و تمامی تجربیات خودم را در این مرکز متمرکز خواهم کرد.
این جراح بزرگ ایرانی در 40سال اخیر جراحان زیادی را در سراسر دنیا آموزش داده که اکنون همه آنها در کشورهای خود رؤسای مراکز بزرگ جراحی مغز و اعصاب هستند و با برپایی همایش های علمی و دعوت از اساتید برجسته به طور مرتب با این افراد در ارتباط است.
وی همچنین به اقدامات در پیش رو برای گسترش تحقیقات پزشکی در امور مغز و اعصاب اشاره کرد و گفت که قرار است هر ساله تعداد زیادی اجلاس علمی در تمامی رشته های علوم و اعصاب در مرکز علوم و اعصاب ایران زیر دست با تجربه ترین متخصصین برپا شود.
پرفسور سمیعی که در سال 1971 اولین جراحی زیر میکروسکپی را در ایران انجام داد و دانش جراحی میکروسکوپی را به ایران وارد کرد در آن زمان چنین عملی حتی در آلمان رایج نبود.
وی در طی اقامت دو روزه خود در صربستان در جمع اعضای سفارت و دیگر نهادهای ایرانی و پزشکان ایرانی مقیم این کشور با اشاره به فعالیت های علمی خود و خدمت به مردم گفت: رمز موفقیت من متمرکز بودنم در انجام امور است. به این معنا که اگر سخنرانی داشتم فقط به آن فکر می کردم و اگر در حال جراحی بودم تنها به جراحی و بهبود بیمار تمرکز داشتم.
وی همچنین توانایی و پتانسیل ایران را برای رشد علم و فرهنگ بسیار بالا دانست و با اشاره به این که علاقه مندی در قشر جوان کشور بخصوص در قشر زنان به وضوح مشخص است، گفت: اکثر آن ها علاوه بر تلاش برای ادامه تحصیلات عالیه حداقل به یک زبان خارجی تسلط خوبی دارند.
وی همچنین در جمع ایرانیان مقیم صربستان افزود: همه ایرانیان در هر نقطه ای که باشند به ایرانی بودن خود افتخار می کنند و تمامی کشورها ایرانیان را افرادی خردمند و هوشمند می دانند.
پروفسور مجید سمیعی 29 خرداد 1316 در شهر تهران و در خانواده ای فرهیخته چشم به جهان گشودند.
وی پس از اتمام تحصیلات دوره دبیرستان در ایران راهی کشور آلمان شدند و در دانشگاه ماینتز در رشته پزشکی مشغول به ادامه تحصیل شدند. بخاطر موفقیت های علمی ایشان در دوران تحصیلات پزشکی و کسب عالیترین نمرات در امتحانات پایان دوره پزشکی جایزه ویژه وزارت علوم ایران برای برترین دانشجویان ایرانی مقیم اروپا به وی تعلق گرفت.
وی پس از فراغت از تحصیل در رشته پزشکی و همچنین اتمام تحصیلات ثانوی در بیولوژی تحصیلات تخصصی خود در رشته جراحی مغز و اعصاب را در دانشگاه ماینتزآغازکرد و در سال 1970موفق به دریافت مدرک بورد تخصصی این رشته از کشور آلمان شد.
وی در آوریل 1970و تنها در سن 32 سالگی موفق به دریافت عنوان دانشیاری در رشته جراحی مغز و اعصاب شد و فعالیت خود را بعنوان معاون دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتز ادامه داد. پرفسور سمیعی یکسال بعد یعنی در سال 1971 موفق به دریافت عنوان استادی (پروفسور) در رشته جراحی مغز و اعصاب گردید.
آموزش بیش از یک هزار جراح مغز و اعصاب از سراسر جهان که در کشورهای خود دارای مراتب بالای علمی، اجرایی و آموزشی هستند از جمله دستاوردهای مهم پروفسور سمیعی به شمار می رود.
سمیعی از آغاز فعالیت به عنوان پروفسور جراحی مغز و اعصاب، کوشش و توجه ویژه ای به آموزش جراحان مغز و اعصاب در سراسر جهان داشته است. وی علاوه بر دوره های منظمی که در آلمان برگزار کردند دوره های آموزشی مشابه دیگری نیز در سایر کشورها در سراسر جهان جهت ارتقای دانش جراحان مغز و اعصاب پایه گذار و برگزار کرده است.
وی از سال 1971 دوره های منظم سالانه یا دوسالانه آموزش جراحی میکروسکوپی مغز و اعصاب (میکرونوروسرجری) را در دانشگاه ماینتز برگزار می کند.
پروفسور سمیعی همچنین در سال 1979 نخستین دوره آموزشی جراحی قاعده جمجمه در جهان را در هانوفر پایه گذاری کرد.
وی تاکنون 17 کتاب در رشته جراحی مغز و اعصاب منتشر کرده و کارهای علمی ایشان همچنین در قالب بیش از 500 مقاله علمی منتشر شده است.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار