عملکرد ربیعی، پایین تر از میانگین کابینه روحانی نیست | فراتاب
کد خبر: 2867
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 23:05
زیباکلام:
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به ادعای یکی از نمایندگان تهران مبنی بر جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حتی در مجلس گذشته که زاویه آن با دولت روحانی مشخص بود، شاهد طرح اینچنینی موضوع استیضاح یک وزیر دولت یازدهم نبودی

فراتاب-گروه سیاسی:صادق زیباکلام در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه معمولا استیضاح آخرین ابزار برای نمایندگان در راستای اصلاح عملکرد وزیر یک دولت است افزود: من جزئیات این امر را نمی دانم چرا که در هفته های اخیر اساسا بحثی در این باره نه از سوی نمایندگان و نه در رسانه مطرح نشده است و ناگهان امروز مطرح شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: آیا عملکرد دکتر ربیعی در مدت سه ساله وزارت خود اینقدر نامطلوب بوده که یک نماینده مجلس دهم، همه مشکلات موجود در موضوع قوانین و مسائل کشور را کنار بگذارد و یک راست به سراغ استیضاح برود؟ تا جایی که می دانم حتی نمایندگان تندروی مجلس نهم نیز در چنین مواردی جلساتی با وزرای روحانی برگزار می کردند. آیا آقای وکیلی و افرادی که ایشان می گوید امضای آنان را برای طرح استیضاح گرفته است با وزیر رفاه به بن بست رسیده اند و به سراغ استیضاح به عنوان آخرین گزینه رفته اند؟ آیا استیضاح یک وزیر اصلاح طلب دولت روحانی بدون رایزنی های عرفی، استقبال اصولگرایان را در پی نخواهد داشت؟

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این خبر توسط یک عضو فراکسیون امید اعلام شده است، این سوال پیش می آید که آیا چنین تصمیمی، تصمیم جمعی اعضای فراکسیون است و آقای دکتر عارف به عنوان رییس فراکسیون و نماد اصلاح طلبان مجلس، در جریان این اقدام قرار دارد یا خیر؟

زیباکلام درباره اینکه محمدعلی وکیلی اعلام کرده تصمیم او فراکسیونی نیست و خارج از فراکسیون در حال پیگیری است گفت:در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس و روسای کمیسیون ها، به اندازه کافی از تک روی های برخی افرادی که با تابلوی فهرست امید توانستند اعتماد مردم را جلب کنند و به مجلس راه پیدا کنند، انتقاد شد. تحلیل من این بود که سه جریان در فهرست امید حضور داشتند که دو جریان آن اساسا اصلاح طلب نبودند و از آنان انتظار پایبندی تشکیلاتی نمی رود. اما اگر یک نماینده ای که خود را در جریان اصلاح طلب تعریف کرده نیز همان راه را برود و بگوید این تصمیم فراکسیون نیست، حتما نیازمند نظارت و تذکر هیات رییسه فراکسیون امید است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره عملکرد ربیعی در جایگاه وزارت نیز اظهار داشت:با توجه به وضعیتی که این وزارتخانه پس از ادغام سه وزارتخانه در دولت احمدی نژاد داشت و مشکلات و مسائلی که در سازمان تامین اجتماعی قبل و در دوران قاضی مرتضوی و معامله با بابک زنجانی اتفاق افتاد و همچنین مطالبات کارگری نظیر شکافی که بین حداقل حقوق کارگران و تورم ایجاد شده بود، عملکرد دکتر ربیعی در سه سال گذشته پایین تر از میانگین عملکرد کابینه دکتر روحانی نبوده است. هر چند در کار سخت اجرایی، کاستی هایی هم وجود دارد که توسط من و دیگر کارشناسان بیان شده اما در این حد نبوده که نقاط مثبت کارنامه وزیر به ویژه در زمینه تامین اجتماعی کارگران، حوزه مهم رفاه و آسیب های اجتماعی و بهزیستی نادیده گرفته شود.

زیباکلام با بیان اینکه مشخص نیست فراکسیون امید که قرار بوده به کمک دولت برای حل مشکلات بشتابد، استیضاح یک وزیر شاخص دولت را با مسئولان ارشد دولت در میان گذاشته است یا خیر تاکید کرد:در همین مساله فیش های حقوق که آقای دکتر جهانگیری گزارشی به رییس جمهور ارائه کردند، نامی از وزارت تعاون و رفاه به عنوان پرداخت کننده حقوق های نجومی نیست. همین اخیرا دکتر میدری معاون رفاه وزیر از کاهش بیش از 40 درصدی دستمزد مدیران تامین اجتماعی نسبت به سال 91 در این سه سال خبر داد و این در حالی است که همه می دانند در دولت احمدی نژاد، چه پرداخت هایی در شستا صورت می گرفت.

این تحلیلگر اصلاح طلب در پایان اظهار داشت: با توجه به جمیع این مسائل امیدوارم مسائل دیگری پیرامون اعلام این استیضاح وجود نداشته باشد که اگر چنین باشد، هم به دولت دکتر روحانی و هم به مطالبات اصلی مردم که انتظار رفع آنها را از مجلس جدید دارند لطمه زده خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار