کد خبر: 2864
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 21:25
ترزا می، نخست وزیر جدید انگلیس، در حالی کارش را آغاز می‌کند که این کشور با بزرگترین چالش خود در دهه‌های اخیر، یعنی خروج از اتحادیۀ اروپا، روبرو است.

فراتاب - گروه بین الملل: ترزا می، نخست وزیر جدید انگلیس، در حالی کارش را آغاز می‌کند که این کشور با بزرگترین چالش خود در دهه‌های اخیر، یعنی خروج از اتحادیۀ اروپا، روبرو است.

دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین انگلیس چهارشنبه (23 تیر) رسماً از سمتش کناره‌گیری کرد و ترزا می، وزیر کشور جانشین وی شد. بدین ترتیب برای دومین بار در تاریخ انگلیس (پس از مارگارت تاچر) یک زن به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب می‌شود.  

وی در یکی از حساس‌ترین مقاطع زمانی انگلیس، یعنی مواجۀ این کشور با پیامدهای خروج از اتحادیۀ اروپا، نخست وزیری این کشور را در دست می گیرد. 

ترزا مِی در 6 سال اخیر (از سال 2010) وزیر کشور کابینۀ کامرون بوده و در جریان برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا) علی رغم اینکه خود از موافقان خروج از اتحادیه بود برخلاف نظر خود از کامرون که برای ماندن کشور در اتحادیه اروپا تبلیغ می کرد، حمایت کرد. 

او همچنین با رد هرگونه احتمال رأی گیری مجدد درباره برگزیت گفته است: «خروج یعنی خروج و ما آن را به یک موقعیت موفق تبدیل خواهیم کرد. هیچ تلاشی برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا نخواهیم کرد. مردم به جدایی رای داده‌اند و من به عنوان نخست وزیر، اجرای درست این خواستۀ مردم را تضمین خواهم کرد.»

اما پرسشی که در حال حاضر ممکن است ذهن بسیاری از مردم انگلیس را به خود مشغول کند این است: آیا ترزا مِی گزینۀ مناسبی برای تصدی سمت نخست وزیری در چنین شرایط حساسی خواهد بود؟

ترزا مِی را بشناسید

ترزا مِی عصر دوشنبه و پس قطعی شدن نخست وزیری خود، به همراه همسرش در جمع خبرنگاران حاضر شد و در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزیده شدنش به عنوان رهبر آیندۀ حزب محافظه‌کار و نخست وزیر جدید انگلیس، وعده داد که ضمن پیش بردن مذاکرات با اتحادیۀ اروپا دربارۀ برگزیت، در دوران تصدی پست نخست وزیری، کشور متحد و بهتری را بنا کند.

او همچنین از دیوید کامرون به دلیل اجرای درست مسئولیتش در مقام ریاست حزب و نخست وزیری قدردانی کرد.

مِی 59 ساله، فارغ التحصیل رشتۀ جغرافیا دانشگاه آکسفورد است. وی پیش از ورود به عرصۀ سیاست و عضویت در پارلمان، 6 سال در بانک کار می‌کرده است. ترزا مِی برای نخستین بار در سال 1997 به عضویت در پارلمان در آمد.

او متأهل است و همسرش فیلیپ نام دارد. آن‌ها فرزندی ندارند و ترزا مِی همواره گفته است علاقه‌ای ندارد دربارۀ مسائل زندگی خصوصی خود به دیگران توضیح دهد.

ترزا مِی یکی از مجرب‌ترین وزرای کابینه کامرون است که به گفتۀ همکارانش به داشتن وجدان کاری و قابل اعتماد بودن مشهور است.

پدر او یک کشیش و پدربزرگ وی نیز یک نظامی بلندپایه بوده است. مِی در این‌باره می‌گوید: «به دلیل شغل پدر و پدربزرگم، خدمت به مردم همواره جزئی از شخصیت و تربیتم بوده است.»

 مِی همواره هواداران زیادی داشته است. طرفداران او می‌گویند وی باتجربه است و همین برای تصدی سمت نخست وزیری کافی است. این در حالی است که منتقدانش وی را فاقد کاریزمای لازم می دانند.

وی یک فمینیست است و برای برابری حقوق زنان و مردان تلاش می‌کند.

او در شش سال گذشته تلاش کرد قوانینی تصویب کند که مهاجرت غیراروپایی‌ها به انگلیس به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. وی بارها گفته است که شمار مهاجران را سالانه ده‌ها هزار نفر کاهش می‌دهد.

چالش‌های پیش روی او به عنوان نخست وزیر چه خواهند بود؟

به گفتۀ کارشناسان بزرگترین چالش پیش روی می این است که بتواند بحران خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا را مدیریت کند.

برگزیت تأثیرات زیادی بر مسائل اقتصادی و سیاسی بریتانیا می‎گذارد. بنابراین ترزا می باید از یک تیم باسابقه در زمینۀ اقتصادی کمک بگیرد.

 

منبع:پرس تی وی

 

نظرات
آخرین اخبار