آثار اهدایی به موزه سینما با درخواست صاحبانشان پس داده می شود | فراتاب
کد خبر: 2835
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 03:30
محمد حیدری:

به گزارش فراتاب، به گفته مدیرعامل موزه سینما، آثاری که به موزه سینما اهدا شده است به صورت امانی در اختیار این موزه قرار دارد.
انتشار خبری از سوی موزه سینما مبنی بر اینکه چند صفحه از سناریوی موجود از فیلم «ناخدا خورشید» که از سوی هارون یشایایی تهیه‌کننده اثر در اختیار موزه سینما قرار گرفته است و به عنوان هدیه تولد امروز به ناصر تقوایی هدیه داده می شود، این سوال را پیش آورد که آیا امکان اهدای متعلقات موزه وجود دارد یا خیر و اگر این امکان وجود دارد شرایط آن چگونه است؟ با محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما در این باره به مهر گفت: بر اساس اساسنامه موزه سینما، تمام آثاری که از سوی هنرمندان در اختیار موزه سینما قرار گرفته، به صورت امانت است.
وی تاکید کرد: هر زمان هرکدام از هنرمندان که بخواهند، می توانند آثار خود را از موزه سینما دریافت کنند.
مدیرعامل موزه سینما با اشاره به دراختیار قرار دادن بخشی از فیلمنامه «ناخدا خورشید» به ناصر تقوایی نیز توضیح داد: این کارگردان سینما از وجود فیلمنامه «ناخدا خورشید» در موزه سینما خبر نداشت، به همین دلیل بخش های باقی مانده از فیلمنامه به تقوایی داده می شود و در نهایت این کارگردان فیلمنامه را دوباره به موزه سینما اهدا می کند.
حیدری در پایان تاکید کرد: برای همه جوایز و وسایلی که توسط هنرمندان به موزه اهدا می شود، هنگام تحویل توسط موزه یک رسید به هنرمند داده می شود تا اگر روزی تمایل داشت جایزه یا وسیله مورد نظر خود را از موزه دریافت کند.
یادآور می شود روابط عمومی موزه سینما دیروز اعلام کرد، فیلمنامه «ناخدا خورشید» که توسط ناصر تقوایی نوشته و کارگردانی شده است، سالها است گمشده و تنها بخش‌هایی از این فیلمنامه در موزه سینما موجود است و قرار است در سالروز تولد ناصر تقوایی به این کارگردان سینمای ایران تقدیم شود.
بخش‌هایی از فیلمنامه «ناخدا خورشید» که اصل آن سالها است گم شده، در آرشیو موزه سینما نگهداری می‌شود. این فیلمنامه امروز ۱۹ تیرماه و در سالروز تولد ناصر تقوایی به این کارگردان سینمای ایران تقدیم می‌شود.
اصل فیلمنامه «ناخدا خورشید» در هیچ یک از مراکز سینمایی یافت نشده و تنها بخش‌هایی از این فیلمنامه مدتها پیش توسط هارون یشایائی تهیه کننده این فیلم در اختیار موزه سینما قرار گرفته است.
پیش از این بنا بود جشن تولد ناصر تقوایی به همت شاگردان این فیلمساز در کافه موزه سینما برگزار شود و قرار بود در این مراسم کوچک، بخش‌های موجود از فیلمنامه «ناخدا خورشید» به این کارگردان برگردانده شود، اما به دلیل درگذشت عباس کیارستمی و به درخواست ناصر تقوایی برگزاری این مراسم لغو شد.
ناصر تقوایی ضمن تشکر از شاگردان خود گفت: فقدان کیارستمی برای من سنگین است و نمی توانم در سالروز تولدم به نبود این فیلمساز فکر نکنم.
بخش های موجود از فیلمنامه «ناخدا خورشید» مربوط به یک سوم پایانی این فیلم سینمایی است و آنچه از این فیلمنامه در اختیار موزه سینما قرار دارد، از سکانس ۳۰ تا ۴۱ «ناخدا خورشید» است که صفحات ۹۹ تا ۱۲۵ را در بر می‌گیرد.
تقوایی همچنان در جستجوی فیلمنامه دستنویس و کامل «ناخدا خورشید» است و درخواست دارد اگر کسی آدرسی از این فیلمنامه دارد به اطلاع این کارگردان سینمای ایران برساند.

منبع: بانی فیلم

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار