وضعیت کُردها، اعراب و علوی ها در طرح آمریکا برای آینده سوریه | فراتاب
کد خبر: 2813
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 07:15
میشل کیلو از مخالفان سوری وعضو ائتلاف مخالفان:
"میشل کیلو" عضو ائتلاف مخالفان سوریه از طرح 4 بندی امریکا برای آینده سوریه خبر داد که براساس آن بدون شک، دولت مرکزی سوریه دیگرهرگز تشکیل نخواهد شد و انواع جدیدی از حکومت در مناطق سه گانه این کشور تشکیل خواهد شد

فراتاب سرویس بین الملل ، به نقل ازسایت خبری "اوقات الشام"، بخش اول این سند آمریکایی در سپتامبر 2015 و دومین قسمت آن نیز اواسط سال جاری میلادی توسط موسسه "رند" امریکا که به محافل خارجی آمریکایی بسیار نزدیک است، منتشر شد و برای این سند خود عنوان جنجال برانگیز" طرح صلح سوریه " را انتخاب کردند.

با این که این سند چندین ماه پیش منتشر شده است اما چند هفته پیش با توجه به پیشنهادات افرادی که در نگارش آن دست داشتند، به روزشد.
سه معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا که این طرح را نوشته بودند، پیشنهاداتی برای تکمیل طرح مزبور ارایه دادند، که در زیر بدان اشاره می شود.
اولین پیشنهاد معاونان وزیر امور خارجه آمریکا؛ انصراف کلی از توافق تصویب شده ژنو توسط پنج کشور بزرگ و قطعنامه های مرتبط شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2118 بود که روشهای اجرایی شدن توافق ژنو را تعیین می کند توافقی که آمریکا در آن نقش داشت و هم اکنون نیزگفته می شود نویسندگان طرح ضد سوری از این کشور هستند.

دومین پیشنهاد؛ ضرورت پایان دادن به اقدامات خشونت آمیز از طریق برقراری آتش بس مورد توافق روسیه و آمریکاست به گونه ای که طرفهای درگیری متعهد شوند آتش بس موقت به آتش بسی دایمی تبدیل شود و فضای مناسبی برای بررسی راهکارها فراهم آورد.

معاونان پیشین وزیر امورخارجه آمریکا به عنوان پیشنهاد سوم به حفظ وضعیت میدانی موجود میان دو طرف درگیری اشاره کردند که شامل منطقه تحت تسلط دولت سوریه یعنی مناطق میان دمشق و ساحل، حمص و مناطقی ازحماه است که تحت تسلط دولت باقی بماند و اسد هدایت آن را بر عهده داشته باشد به شرط این که نیروهای روسیه در آنجا مستقر شوند.

منطقه تحت تسلط حزب اتحاد دموکراتیک سوریه "پ ی د" در شمال و شمال شرق سوریه نیز از جمله مناطقی است که باید به وضعیت خود باقی بماند و نیروهای آمریکایی نیز در آنجا استقرار یابند.

منطقه سوم که تحت تسلط مخالفان در شمال وجنوب است، به گونه ای که نیروهای ترکیه در شمال و نیروهای اردنی درجنوب آن استقرار خواهند یافت اما منطقه تحت تسلط گروه تروریستی داعش پس از اخراج؛ تا زمان برقراری صلح نهایی، تحت مدیریت محافل بین المللی باقی خواهد ماند.

چهارمین پیشنهاد معاونان پیشین وزیر امورخارجه آمریکا مربوط به استقرار نیروهای بین المللی در مناطق مختلف سوریه به منظور نظارت بر پایان دادن به جنگ و امدادرسانی به مردم سوریه است البته تا زمانی که امریکا و روسیه برسر راه حل نهایی در قالب این طرح توافق کنند.
براساس این طرح بدون شک، دولت مرکزی سوریه دیگر هرگز تشکیل نخواهد شد و انواع جدیدی از حکومت در این سه منطقه تحمیل و تشکیل خواهد شد مگر این که گروههای سوری با مذاکرات جدیدی، سرنوشت خود را رقم بزنند در غیر این صورت مشخص نخواهد بود آیا دولت آتی سوریه فدرالی، خودگران یا دولت غیرمرکزی سیاسی خواهد بود؟

گفتنی است در این طرح، مدت زمان مشخصی برای اجرای پیشنهادات وجود ندارد که اساسا با بندهای توافق ژنو و بخش ابتدایی قطعنامه 2254 که چندین ماه پیش صادر شد و مورد توافق واشنگتن و مسکو بود، در تضاد است چرا که دو کشور صراحتا تعهد داده بودند وحدت سرزمین و مردم سوریه را تضمین کنند.

علاوه بر موارد نگران کننده مزبور، چیزی که بیشتر به نگرانی ها دامن می زند، مربوط به بندی از این طرح است که در آن هیچگونه اصلاحات مهمی بر اصول ثابت سیاست کاخ سفید درباره اوضاع سوریه از سال 2011 ، که طی 5 سال گذشته بدان پایبند بوده ،اعمال نشده است.
این اعتراف تعجب آور، طرح مذکور را از قالب سناریوهای مراکز پژوهشی و دیپلماتیک برای مقابله با تغییرات یا رخدادها خارج کرده  و آن را به موضوعی برای کشف و شناسائی اصول و قواعدی با قدمت 5 سال و نیم تبدیل می کند که در واقع  اساس سیاست واشنگتن در انقلاب سوریه بود وباراک اوباما در آن زمان دهها سخنرانی برای تایید آن ایراد کرد.
اما اوباما به تازگی در اظهارات گوناگون خود و در مصاحبه با خبرنگاری موسوم به گولدبرگ که مصاحبه های خود را با عنوان "عقائد اوباما" منتشر کرده ،اعتراف می کند سوریه هرگز برای وی مهم نبوده و هیچ اولویتی در سیاستهای وی نداشته است.
این طرح از پایبندی خود به این اصول پیشنهادی و تکیه برمواضع واقعی واشنگتن مبنی بر بی توجهی به حق مردم سوریه در زندگی ، زندگی آزادانه و کشتارهای رژیم سخن می گوید.
این طرح دارای فرایندهای پیشرفته ای است چرا که در ابتدا، زمینه را برای شعله ور شدن درگیری فراهم آورد به گونه ای که مردم سوریه به اشتباه تصور کردند  موضع آمریکا به بشار اسد نزدیک است اما هدف آنان از افزایش درگیری ها؛ تسویه حساب با برخی کشورهای منطقه و محافل بین المللی بود که البته با ریخته شدن خون مردم سوریه ؛ موافقان یا مخالفان دولت به ثمر نشست و از سوی دیگر اهداف این طرح را افشا کرد.

طرحی که مناطق تحت تسلط دولت و حزب اتحاد دموکراتیک و مخالفان را به تحت اشغال دولتها و ارتشهای خارجی و محافل بین المللی در می آورد و سرنوشت نیمی دیگر از کشوررا که تحت اشغال داعش است مبهم نگاه می دارد.  و سوریه ای را که هم اکنون می شناسیم وبه دنبال برقراری دموکراسی و روشهای مسالمت آمیز در آن هستیم است ؛به کشوری خیالی  تبدیل کند که سرنوشتش دردرجه اول به درگیریهای امریکا و روسیه و توافقات آنان و خواست آمریکا بستگی داشته باشد.

بخش دوم این طرح مبنی بر موفقیت آمیز بودن نسبی آتش بس؛اولین گام برای اجرای بخش اول آن است. کیلو ادامه داد: طرح مذکورباید به دقت و خوب بررسی شود زیرا اجرای سایر بندهای آن  پایان کشور، ناکامی ما در دست یافتن بر آزادی ، غارت ثروتهای کشور، آواره باقی ماندن میلیونها زن و مردسوری در تبعیدگاهها و دیگرکشورها ، موفقیت اسد در دست یافتن بر بخش بیشتری از سوریه و تسلط بر ساحل این کشور به دنبال دارد.
کیلو در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح یعنی موفقیت آمریکا دوست وفادار ما در فریب دادن و مسخره کردن ما طی پنج سال گذشته است، پنج سالی که ما درغفلت و حماقت نگاه داشت و  به جهنمی هدایت کرد که تا این طرح را برایمان پایه ریزی کند.

منبع: العالم

نظرات
آخرین اخبار