کد خبر: 281
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 22:30
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد 5 کشور آمریکای لاتین از افزایش موارد سندرم «گیلن باره» که می توانند با ویروس زیکا مرتبط باشد، خبر دادند .

سندرم گیلن باره (Guillain-Barré syndrome)‏ اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود. به دنبال این حمله، احساس ضعف در ماهیچه ها، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می شود.
روزنامه «ال پاییس» روز دوشنبه نوشت که پنج کشور شامل برزیل ، کلمبیا ، السالوادور ، سورینام و ونزوئلا به سازمان بهداشت جهانی، از افزایش افرادی که تحت تاثیر این اختلال جدی سیستم ایمنی قرار گرفته ا ند، خبر دادند .
ارتباط امکانی بین این سندرم و موارد 'میکروسفالی' با ویروس زیکا، سازمان بهداشت جهانی را مجبور کرد که در روز اول فوریه (12 بهمن )، وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کند. در این مورد، رابطه این دو بیماری هنوز باید تائید شود.
میکروسفالی یک ناهنجاری نادر است که در اثر ابتلا به آن، نوزاد با جمجمه کوچکتر از اندازه طبیعی متولد می شود که در 90 درصد از موارد منجر به عقب ماندگی ذهنی، اختلال بینایی یا شنوایی می شود.
بر اساس گزارشات مقامات برزیلی به سازمان بهداشت جهانی ، در این کشور که تحت بیشترین اثر زیکا قرار گرفته ، موارد سندرم گیلن باره در سال 2015 میلادی ، 19 درصد افزایش داشت .
به گفته سازمان جهانی بهداشت ، شیوع زیکا که برای آن نه درمانی وجود دارد و نه واکسن ، در حال حاضر 34 کشور را تحت تاثیر قرار داده است، موردی که حاکی از گسترش آن می باشد .
از سوی دیگر، شیوع این بیماری به این دلیل نگران کننده است که برزیل کشور میزبان بازی های المپیک امسال ریودوژانیرو که از 5 تا 21 آگوست (14 تا 30 مرداد 95)، برگزار خواهد شد نیز گرفتار این ویروس شده است

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار