«ترزا می» نخست وزیر آینده انگلیس | فراتاب
کد خبر: 2798
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 22:45
آندریا لیدسام از کارزار انتخاباتی کنار رفت!
منابع انگلیسی روز دوشنبه گفتند که ' آندریا لیدسام' به صورت غیر منتظره از رقابت رهبری حزب محافظه کار کناره گیری کرده است و بدین ترتیب تنها رقیبش 'تراز می' جانشین دیوید کامرون رهبر این حزب و نخست وزیر آینده انگلیس خواهد بود.

فراتاب-گروه بین الملل:این منابع اعلام کردند که لیدسام قرار است به زودی انصرافش را اعلام کند.
انتشار خبر انصراف لیدسام از رقابت رهبری حزب محافظه کار به دنبال انتقاد چند روز اخیر از او به دلیل اظهارات در مورد 'تراز می' وزیر کشور انگلیس صورت می گیرد.
لیدسام اخیرا در سخنانی جنجالی گفته بود که وی به دلیل مادر بودن شایستگی بیشتری نسبت به 'ترزا می' برای نخست وزیری انگلیس دارد.
این اظهارات جنجالی سبب انتقادات شدید و حمله اعضای حزب محافظه کار علیه لیدسام شده بود.
هرچند که او روز یکشنبه گذشته در گفت وگویی از 'ترزا می ' که به رغم این که ازدواج کرده، فاقد بچه است، عذرخواهی کرد.
روزنامه فایننشال تایمز روز دوشنبه نوشته بود که برخی از اعضای ارشد حزب محافظه کار از لیدسام خواسته اند که از رقابت رهبری این حزب کناره گیری کند.
'ترزا می' و 'لیدسام ' با کسب بیشترین آرا در دومین مرحله رأی‌گیری از نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام که روز پنجشنبه گذشته صورت گرفت، به‌عنوان دو نامزد نهایی جانشینی کامرون معرفی شدند.
براساس نتایج اعلام‌شده از سوی 'گراهام برادی' رییس کمیته 1922 حزب محافظه‌کار که ناظر بر انتخابات رهبری این حزب است، 'ترزا می' در این مرحله 199 رأی، لیدسام 84 رأی و مایکل گوو 46 رأی آوردند.
پس ‌از این مرحله، اعضای حزب محافظه‌کار که شمار آنها به بیش از 180 هزار نفر می‌رسد، از میان این دو نامزد نهایی یک نفر را به‌عنوان رهبر این حزب انتخاب خواهند کرد.
نامزدی که برای رهبری حزب محافظه‌کار انتخاب شود، با توجه به اینکه این حزب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را در اختیار دارد، به‌صورت خودکار نخست‌وزیر بعدی انگلیس خواهد بود.
بدین ترتیب برای دومین بار در تاریخ انگلیس (پس از مارگارت تاچر) یک زن دیگر به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس برگزیده خواهد شد.
کمیته 1922 حزب محافظه‌کار که ناظر بر این انتخابات هست، خواهان این است که تا نهم سپتامبر آینده نامزد پیروز در جریان این رأی‌گیری‌ها مشخص شود.
'ترزا می' وزیر کشور، 'استیو کراب' وزیر کار، 'لیام فاکس' وزیر دفاع پیشین، 'آندریا لیدسام' معاون وزیر انرژی کابینه کامرون و 'مایکل گوو' وزیر دادگستری انگلیس ، بر سر جانشینی دیوید کامرون با یکدیگر رقابت داشتند.
در مرحله اول رای گیری که سه شنبه گذشته صورت گرفت، لیام فاکس به دلیل آوردن کمترین آرا حذف و بعد از آن استیو کراب نیز از دور رقابت ها کناره گیری کرد.
در دوره اول رای گیری، ترزا می' 165 رای، لیدسام 66 رای، مایکل گوو 48 رای، استیو کراب 34 رای و لیام فاکس 16 رای کسب کرده بودند.
نتایج نظرسنجی جدید صورت گرفته ، حاکی از حمایت 48 درصدی اعضای حزب محافظه‌کار از 'ترزا می ' به‌ عنوان جانشین دیوید کامرون رهبر این حزب و نخست وزیر انگلیس است.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار