کد خبر: 278
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 20:25
حسین موسویان
سید «حسین موسویان» دیپلمات پیشین و محقق فعلی مرکز 'ویلسون وودرو' در دانشگاه پرینستون آمریکا، گفت: عملیات نظامی عربستان در سوریه فقط درگیری ها را تشدید و موضع گروه های تروریستی را تقویت می کند و اشتباه دیگری از سوی ریاض و واشنگتن است.

به گزارش فراتاب به نقل از ایرنا، موسویان در مقاله ای برای تارنمای آمریکایی «المانیتور» نوشت: واشنگتن و ریاض از اشتباهات گذشته خود درس عبرت نگرفته اند و آمریکا در باور این که سوریه از سناریوی مصر تبعیت کند، دچار توهم است.
وی نوشت: آمریکا از قیام ها در تونس و مصر و حتی گروه اخوان المسلمین حمایت کرد و در این باور که سوریه جا پای مصر خواهد گذاشت، اشتباه کرد، اگر چه سوریه از توازن سیاسی و فرقه ای حساس تری نسبت به هر یک از آن کشورها برخوردار است.
به گفته موسویان، عربستان، ترکیه و قطر به محض این که متوجه شدند برای قدرت گرفتن سلفی ها و گروه اخوان المسلمین فرصتی وجود دارد، از روابط خوب خود با سوریه عقب نشینی کردند و به هر قیمتی تلاش کردند با حمایت از تندروها و سرنگونی علوی ها به اهداف خود دست یابند و این اشتباه دیگر آنها بود.
وی افزود: دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا فرصتی یافت تا دولت کنونی سوریه را سرنگون کند اما سیاست پنج ساله واشنگتن در منطقه، استعفای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را غیر ممکن کرد.
موسویان در بخش دیگری از مقاله خود آورده است: واشنگتن نباید به «رابرت فورد» سفیر آمریکا در سوریه اجازه می داد در تظاهرات علیه دولت سوریه شرکت کند، زیرا چنین موضعی باعث شد افراط گرایان این گونه برداشت کنند که واشنگتن در طرف آنها قرار دارد.
«بزرگترین شکست آمریکا تصمیم این کشور برای تفویض اختیارات به ترکیه، عربستان و قطر برای طراحی توافق ژنو 1 بود. این کشورها به جای دیپلماسی، با استفاده از اپوزیسیون سوریه، حمله نظامی مهمی را در کنار حمایت مالی آغاز کردند. اسد در مقابل مجبور بود با همه توان نظامی خود به آن واکنش نشان دهد و این امر فرصت دستیابی به راه حلی صلح آمیز را تضعیف کرد.
اپوزیسیون سوریه فاقد رهبری معتبر بود و ارتش مشروع سوریه مجبور بود به دنبال کمک خارجی باشد و درگیری تشدید و به بحران شدید پناهجویان منجر شد. »
موسویان گفت: همه گروه هایی که خود را «اپوزیسیون» قلمداد می کنند به حامیانی از جمله در قالب ائتلافات منطقه ای و قبیله ای نیاز دارند و از سوی گروه های تندروی مذهبی هدایت می شوند که اهداف مبهمی را دنبال می کنند.
هر عضو خارجی داعش، القاعده و جبهه النصره از طریق ترکیه به عنوان کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وارد سوریه شده است که در بسیاری از موارد این افراد با پول، تسلیحات، مواد مخدر، اردوگاه های آموزشی و ... تامین و سپس به سوریه فرستاده شده اند.
موسویان نتیجه گرفت: عملیات عربستان تحت حمایت واشنگتن فقط به تقویت موضع عقیدتی داعش کمک می کند و تبعات آن دردسرساز خواهد بود.

نظرات
آخرین اخبار