کد خبر: 2765
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 12:35
با فزایش مصرف برق
با بازگشت مردم از سفرهای تعطیلات عید فطر و افزایش دمای هوا، احتمال ثبت رکوردهای جدید مصرف در ساعات پیک و خاموشی‌های تابستانی در هفته جاری قوت گرفته است.

 فراتاب-سرویس اقتصادی :به گزارش فراتب و به نقل از مهر، با ورود جبهه جدید هوای گرم تابستانی به اکثر استان‌های کشور در هفته جاری و فروکش کردن تب تعطیلات عید فطر، دور جدید جهش مصرف برق از ابتدای هفته‌جاری آغاز شده است.بر اساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته شنبه ۱۹ تیر ماه پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۲۳ بعد از ظهر به ۴۹ هزار و ۱۵۱ مگاوات افزایش یافته ضمن آنکه در ساعت ۲۱:۲۸ شب هم پیک مصرف به حدود ۴۷ هزار و ۲۸۳ مگاوات رسیده است.

بر اساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته شنبه ۱۹ تیر ماه پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۲۳ بعد از ظهر به ۴۹ هزار و ۱۵۱ مگاوات افزایش یافته ضمن آنکه در ساعت ۲۱:۲۸ شب هم پیک مصرف به حدود ۴۷ هزار و ۲۸۳ مگاوات رسیده است.

از سوی دیگر درحالی روز گذشته پیک مصرف برق کشور بار دیگر تا مرز ۵۰ هزار مگاوات افزایش یافته که بالاترین میران مصرف برق در تابستان سال گذشته حدود ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات بوده و وزارت نیرو خط قرمز پیک مصرف برق برای تابستان امسال را ۵۴ هزار مگاوات تعیین کرده است.

با جهش چند هزار مگاواتی پیک مصرف برق ایران در نخستین روزهای فصل تابستان، ذخیره برق نیروگاه های کشور هم به کمترین میزان کاهش یافت به طوری‌که در ساعات پیک مصرف روزانه ذخیره برق نیروگاه‌ها حدود یک‌هزار و ۳۶۹ مگاوات و در ساعات پیک مصرف شبانه این ذخیره حدود یک‌هزار و ۹۲۶ مگاوات گزارش شده است.

در همین حال با وجود اولین جهش تابستانی مصرف برق در کشور اما تراز تجارت برق و انرژی ایران مثبت بوده و از مجموع یکهزار و ۷۱۵ مگاوات برق مبادله شده با کشورهای همسایه سهم صادرات حدود یکهزار و ۳۲۸ مگاوات و واردات سهمی حدود ۳۸۷ مگاواتی را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بین متوسط مصرف برق صنایع کشور با سقوطی آزاد همراه شده است به طوری‌که روز گذشته صنایع و کارخانه‌ها حدود سه هزار و ۴۷۳ مگاوات برق و انرژی مصرف کرده‌اند که در مقایسه با اردیبهشت ماه کاهشی بیش از ۹۰۰ مگاواتی را تجربه می‌کند.

احتمال آغاز خاموشی ها از هفته جاری

به گزارش مهر، با بازگشت مردم از سفرهای تعطیلات عید فطر و افزایش دمای هوا در هفته جاری، احتمال ثبت رکوردهای جدید مصرف در ساعات پیک و خاموشی های تابستانی در هفته جاری قوت گرفته است.

آرش کردی مدیرعامل توانیر  با اشاره به احتمال جهش بیشتر در مصرف برق در هفته پیش روی فصل تابستان گفته است: در مجموع در صورتی که مردم صرفه جویی در مصرف برق را به ویژه در ساعات پیک در دستور کار قرار ندهند احتمال وقوع خاموشی‌ها وجود دارد.

در شرایط فعلی از مجموع حدود ۵۰ هزار مگاوات پیک مصرف برق کشور سهم دستگاه‌های سرمایشی به ویژه کولرهای گازی حدود ۱۸ هزار مگاوات بوده که بیش از ۳۰ درصد از کل انرژی کشور را مصرف کرده و برای هفته جاری هم پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش دمای هوا پیک مصرف برق کشور حتی تا محدود ۵۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵۳ هزار مگاوات افزایش یابد.

به گزارش مهر، هم اکنون ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۴ هزار مگاوات رسیده است که پیش بینی می‌شود تا پیش از آغاز گرمای طاقت فرسای تابستانی، این ظرفیت به حدود ۵۴ هزار مگاوات افزایش یابد.

در این بین حمید چیت چیان وزیر نیرو خط قرمز پیک مصرف برق تابستانی را تعیین کرده و یادآور شده است: پیک مصرف برق در تابستان در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی‌ که مصرف برق از این مرز عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

کارشناسان معتقدند در روزهای گرم سال و در دماهای بالا به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق شبکه افزایش می‌یابد.

نظرات
آخرین اخبار