احتمال ورشکستگی بسیاری از کارخانجات کاشی و سرامیک | فراتاب
کد خبر: 2759
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 10:55
با تداوم تحریم بانکی
محمد روشنفکر گفت: ما بارها به دولت قبل تذکر دادیم که کشور به این تعداد از کارخانه کاشی سازی نیاز ندارد .

 فراتاب-سرویس اقتصادی: به گزارش فراتاب رئیس انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت این صنعت اظهار داشت: متاسفانه وضعیت تولیدکنندگان نسبت به سال قبل تغییری نکرده و همچنان در رکود به سر می برند.

محمد روشنفکر ادامه داد: تا وقتی که ساخت و ساز راکد باشد نمی‌توان به بهتر شدن اوضاع امید داشت تا امروز هم دولت فقط وعده داده که وام کم بهره برای ساختمان‌سازی می دهد اما در عمل تغییری صورت نگرفته و علاوه بر کاشی و سرامیک صنعت سیمان هم با بحران مواجه شده است.علاوه بر مشکل رکود، بهره بانکی بالا نیز سبب شده که قیمت تمام شده ما افزایش پیدا کند و توان رقابتی ما در بازارهای صادراتی کاهش پیدا کند. این در حالی است که عدم جابجایی پول و روابط بین المللی بانکی نیز سبب شده که امروز در بدترین وضعیت صادراتی به سر ببریم.

وی با اشاره به تعدد کارخانه‌های تولید کننده کاشی و سرامیک گفت: ما بارها به دولت قبل تذکر دادیم که کشور به این تعداد از کارخانه تولید کننده کاشی و سرامیک نیاز ندارد و یک گزارش 11 جلدی به وزارت صنعت آن زمان ارائه دادیم اما متاسفانه اثر نداشت و آقایان باید الان پاسخگو باشند.

وی در‌ رابطه وضعیت کاشی و سرامیک ایران در بازارهای صادراتی اظهار داشت: علاوه بر مشکل رکود، بهره بانکی بالا نیز سبب شده که قیمت تمام شده ما افزایش پیدا کند و توان رقابتی ما در بازارهای صادراتی کاهش پیدا کند. این در حالی است که عدم جابجایی پول و روابط بین المللی بانکی نیز سبب شده که امروز در بدترین وضعیت صادراتی به سر ببریم.

روشنفکر افزود: به واسطه تحریم های اعمال شده و مشکلاتی که برای جابه جایی پول در سیستم‌های بین المللی بانکی وجود دارد نمی توانیم تولیدات خود را به اروپا و سایر نقاط دنیا صادر کنیم. در حالی که همین امروز سفارشاتی از استرالیا داریم که به دلیل عدم مراودات بانکی نمی‌توانیم به آنها جواب بدهیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران  تصریح کرد: اگر روابط بانکی ما با دنیا دوباره برقرار شود و رایزنان بازرگانی که در سفارت مشغول هستند بتوانند راه را برای حضور ما در بازارهای هدف باز کنند می‌توانیم از این رکود عبور کنیم زیرا کیفیت کاشی و سرامیک ما در کلاس جهانی است و بسیاری از کشورهای مطرح دنیا به دنبال تولیدات ما هستند.

روشنفکر در خصوص بازارهای هدف گفت: اکنون بازارهای صادراتی ما کشورهایی هستند که برای بازگشت پول به مبادلات بین‌المللی بانکی نیاز نباشد که شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان افغانستان و عراق می شوند.

وی در رابطه با ظرفیت تولید این حوزه اظهار داشت: بیش از 130 کارخانه با ظرفیت 700 میلیون متر مربع در کشور وجود دارد که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند تا سال 1397 بخش زیادی از آنها تعطیل خواهند شد و در نتیجه 70 هزار کارگری که به طور مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند بیکار خواهند شد.

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار