کد خبر: 2757
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 17:50
ثریا مردانپور
درحال حاضر130تا150میلیون نفردرسراسر جهان از عفونت مزمن هپاتیت سی رنج می برند بیماران مبتلا به این ویروس،به راحتی در معرض انواع آسیب کبدی از جمله سیروز کبدی وسرطان کبد قرار می گیرند و سالانه حدود 350 تا 500 هزار نفربر اثراین بیماری جان خود را از دست می دهن

فراتاب ـ گروه سلامت/ثریا مردانپور: ویروس HCV یکی از انواع هپاتیت موسوم به هپاتیت نوع C (سی) می باشد که آسیب های جدی به کبد وارد می کند و باعث زخم کبد می شود. این ویروس همراه جریان خون در بدن منتشر می شود و  کبد را مورد حمله می دهد. درحال حاضر 130 تا 150 میلیون نفر درسراسر جهان از عفونت مزمن هپاتیت سی رنج می برندT بیماران مبتلا به این ویروس، به راحتی در معرض انواع آسیب کبدی از جمله سیروز کبدی و سرطان کبد قرار می گیرند و سالانه حدود 350 تا 500 هزار نفربر اثراین بیماری جان خود را از دست می دهند.

علائم ونشانه ها: کاهش اشتها، خستگی، تهوع، دردهای عضلانی، مدفوع زرد یا کم رنگ، کاهش وزن و زردی (درصورت حاد بودن)

این بیماری واگیردار بوده و افراد با شدت های مختلف به آن مبتلا می شوند. طول عمر این بیماری در انسان ازچند هفته تا چند سال متغییر است. این بیماری پس از واردشدن به بدن در مرحله حاد قرار می گیرد که معمولا 6 ماه بیشتر طول نمی کشد و در صورت عدم درمان و یا درمان نامناسب  به نوع مزمن تبدیل می شود.

مرحله حاد بیماری خطرناک نیست مگر اینکه ویروس وحشی شده باشد و به سرعت گسترش پیدا کند که ممکن است منجر به مرگ شود. اگر بیماری در مرحله حاد درمان شود احتمال اینکه ریشه کن شود بسیار زیاد است و اگر در این مرحله درمان نشود تبدیل به نوع مزمن خواهد شد.

 

 راههای انتقال بیماری وافراد در معرض خطر

ـ خون و فرآورده ها ی خونی آلوده

ـ از راه مادر به جنین (البته به ندرت مگر آن که با ویروس های خطرناک دیگر همراه باشد، مانند ایدز و هپاتیت B)

ـ وسایل آلوده در مراکز درمانی مانند دندانپزشکی ها

ـ معتادان تزریقی وسرنگ مشترک

ـ کادر درمان مانند پزشکان و پرستاران و...

ـ طب سوزنی و آرایشگاههای که از سوزن مشترک استفاده می کنند

ـ روابط جنسی پر خطر ومحافظت نشده

تشخیص:

معاینه توسط پزشک، آزمایش خون، آزمایش هورمونهای کبدی، بیوبسی کبد، اولتراسوند و....

راههای پیشگیری:

رعایت بهداشت فردی و عمومی

واکسیناسیون افراد در معرض خطر مانند کادر درمان و یا افرادی که با فرد مبتلا ارتباط مستقیم دارند

پرهیز از روابط جنسی پر خطر

عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران

استفاده از وسایل یکبار مصرف  در آرایشگاهها و...مانند تاتو و...

 

راه های درمان:

راه های متفاوتی برای درمان وجود دارد اما بهترین راه درمان و قسمت مشترک همه درمان های هپاتیت c آمپولی به نام اینترفرون است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و باعث می شود که بدن خود اقدام به بیرون راندن ویروس کند. با وجود آنکه این دارو بهترین نوع درمان است ولی گاهی قادر نیست ویروس را از بدن بطور کامل پاک کند و بیشتر از 60 درصد کارایی ندارد البته مصرف دارو حتی اگر نتواند ویروس را بطور کامل از بدن خارج کند ولی در جلوگیری از پیشرفت بیماری و عوارض آن بسیار موثر است. بعداز درمان احتمال عود مجدد بسیار کم می باشد و کمتر از 5درصد است. در هر صورت شش ماه بعد از درمان فردمبتلا باید آزمایشات را تکرار کند.

درپایان وظیفه اخلاقی هر فرد مبتلابه HCV می باشد که همیشه مواظب زخم های خود باشد و سریعا آنها را بپوشاند، وسایل شحصی خود را در دسترس دیگران قرار ندهد، در روابط نزدیک با دیگران اصول بهداشتی را رعایت نماید، در روابط جنسی  از روش مطمئن (کاندوم) استفاده کند و در مراجعه به مراکز درمانی پرسنل درمان را از بیماری خود آگاه سازد.

نظرات
آخرین اخبار