کتاب «درباره عربستان سعودی» به قلم «کارن الیوت» | فراتاب
کد خبر: 2752
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 17:20
توسط «انتشارات آلفرد آ. ناپ»روانه بازار نشر شد:
کتاب درباره عربستان سعودی به قلم «کارن الیوت» و توسط «انتشارات آلفرد آ. ناپ» به چاپ رسید.

به گزارش فراتاب، در میان تمام انواع نظام های سیاسی حاکم بر جهان، عربستان سعودی شاید صاحب پوسیده و کهنه ترین شکل آنها باشد. وجود نظامی سیاسی کاملا پادشاهی، تفویض حق حکومت و به قدرت رسیدن شاهزاده های یک خانواده بزرگ و تلاش برای عدم دخالت مردم در امور سیاسی کشور شاید از بزرگترین ویژگی های نظام سیاسی این کشور به حساب بیاید.

اما سوال اینجاست که چه عواملی موجب جلوگیری از انقلاب های سیاسی منطقه در عربستان شده و یا رضایت نسبی درصدی از مردم این کشور از حکومت خود، بر سر چیست؟

همانطور که می دانیم، نظام اجتماعی عربستان ازنوع دولت رفاه است. به این معنی که بسیاری از هزینه ها مانند مالیات، درمان، آب و انرژی در عربستان بسیار پایین بوده و همین امر موجب سهولت در زندگی مردم و ایجاد رفاه نسبی برای آنها شده است.   

 

«کارن الیوت»، نویسنده کتاب «درباره عربستان»، با ۳۰ سال سابقه پژوهش در حوزه عربستان سعودی به عنوان روزنامه نگار، خبرنگار دیپلماتیک و کارشناس حوزه عربستان، سعی کرده در کتاب با ارزش خود، ضمن بیان مزایا و معایب نظامی سیاسی عربستان به این نکته مهم بپردازد که آیا دلارهای نفتی تا چه زمان خواهد توانست این رضایت عمومی را تقویت کند؟

به گفته نویسنده در نسل جدید عربستان، بیش از نیمی از جوانان از اینترنت استفاده می کنند و بسیاری از آنان را فارغ التحصیل دانشگاه های داخل و خارج از این کشور تشکیل می دهند. بسیاری از زنان این جامعه نیز به تحصیلات عالیه دسترسی داشته اند. بنابر آمار ارائه شده در این کتاب، ۵.۱ میلیون نفر از شهروندان سعودی از فیسبوک و تویتر استفاده می کنند.

«الیوت» با فرض اینکه نسل جوان و تحصیلکرده عربستان دیگر مانند نسل های قبلی زیر بار، آن هم به این شکل نخواهند رفت، معتقد است آنها خواستار ایجاد اصلاحات گسترده در کشور خود خواهند شد.

از نظر وی، حکومت در مواجهه با این درخواست جوانان دو راه بیشتر ندارند. یکی اینکه در مقابل آنها کوتاه آمده و گردن به ایجاد اصلاحات در نظام سیاسی کشور دهد. دوم اینکه روی ایدئولوژی خود ایستادگی کرده و با شهروندان این کشور، به خصوص نسل جوان رو رد رو شود.

نویسنده کتاب «درباره عربستان» معتقد است نتیجه هر دو راه برای حکومت سعودی به یک جا ختم می شوند و آن هم کوتاه آمدن حکومت در مقابل خواست و اراده مردم این کشور و تسلیم شدن در برابر آنها است.

منبع:خبرگزاري مهر

نظرات
آخرین اخبار