کد خبر: 2728
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 08:30
تنش در روابط مسکو-واشینگتن
اخراج دیپلمات‌های دو کشور از سوی طرفین، بازتاب مشکلات عدیده‌ای است که در روابط دو کشور جود دارد، مشکلاتی که در نشست اخیر اعضای ناتو در ورشو خود را نشان داد و اعضای ناتو و در رأس آن آمریکا، بر لزوم هشیاری بیشتر در قبال روسیه تاکید کردند.

فراتاب سرویس بین‌الملل: ماه گذشته و در 6 ژوئن (17 خرداد)، یکی از نظامیان گارد سرویس امنیت فدرال روسیه، با یک دیپلمات سفارت آمریکا (درواقع مأمور سازمان سیا) در خارج از محل سفارت درگیر شده و نظامی روسی ظاهراً مانع از ورود دیپلمات آمریکایی به محل سفارت شده است، در واکنش به این اقدام، ابتدا واشینگتن و سپس مسکو به اخراج دو دیپلمات از کشور مقابل اقدام کرده‌اند، در زیر به‌تفصیل به این موضوع اشاره می‌شود:

به گزارش ایرنا، تنش دیپلماتیک بین دو کشور از ماه گذشته پس از اعلام درگیری یک دیپلمات آمریکایی که توسط روسیه و رسانه‌ها جاسوس سیا معرفی‌شده با پلیس نگهبان سفارت آمریکا در مسکو آغازشده است.

خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرده است که وزارت خارجه روسیه در بیانیه امروز (شنبه) خود اعلام کرده است که ادامه تشدید تنش‌ها در روابط با آمریکا از جانب مسکو بی‌پاسخ نمی‌ماند. در ادامه بیانیه آمده است: واشنگتن بدون اینکه اتهامی علیه دو دیپلمات روس مطرح کند، دستور اخراج را صادر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ایالات‌متحده 17 ژوئن 2 مقام روسی را اخراج کرده است. اخراج این 2 مقام روسی در پاسخ به حمله یک مأمور پلیس روسیه به یک دیپلمات آمریکایی در اوایل ماه ژوئن بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه 9 جولای (19 تیرماه) اعلام کرد، مسکو نیز در واکنش به اقدام آمریکا در اخراج دیپلمات‌های روسی از واشنگتن در ماه ژوئن، دو دیپلمات آمریکایی را اخراج کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به نقل از ریابکوف اعلام کرد، یکی از دیپلمات‌های اخراج شده همان شخصی بوده که در ماجرای درگیری مقابل سفارت آمریکا در روسیه دخالت داشته است و دیپلمات دیگر نیز یک مأمور مخفی سازمان سیا بوده است.

به گزارش آی تی وی، روسیه اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمله نظامی روسی به دیپلمات آمریکایی را رد می‌کند و مدعی است شخص دیپلمات از ارائه مدارک شناسایی لازم برای ورود به محل سفارت خودداری ورزیده و متعاقب آن با نیروی گارد روسی درگیر شده است. اما کربی، ضمن تأکید دوباره بر خشونت بیش‌ازحد  نامعمول و بی‌دلیل نظامیان روسی در اطراف سفارت، آن را فقط یک نمونه از این اقدامات خواند، اقداماتی که طبق ادعای کربی، در دو سال اخیر افزایش‌یافته است.

به نظر می‌رسد اخراج دیپلمات‌های دو کشور از سوی طرفین، بازتاب مشکلات عدیده‌ای است که در روابط دو کشور جود دارد، مشکلاتی که در نشست اخیر اعضای ناتو در ورشو خود را نشان داد و اعضای ناتو و در رأس آن آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کردند یک گردان پیاده‌نظام و زرهی آمریکا در خاک لهستان مستقر خواهد شد و متعاقب آن برنامه استقرار چهار گردان دیگر از نیروهای کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا نزدیک خاک روسیه در دستور کار ناتو قرار دارد.

نظرات
آخرین اخبار