ارتش عراق فرودگاه استراتژیک و نظامی گیاره را بازپس گرفت | فراتاب
کد خبر: 2727
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 00:11
فرودگاه نظامی گیاره (قیاره) در استان نینوا به تصرف ارتش عراق درآمد.

فراتاب - نوفل حمادی استاندار موصل اعلام کرد: «دیروز (شنبه) 10 صبح ارتش عراق با محاصره فرودگاه نظامی گیاره پرداخت و بعد از دوسال موفق به بازپسگیری آن از داعش شد».

گزارش فراتاب به نقل از سایت خبری روداو، وی همچنین گفت جنگجویان داعش بدون هیچ مقاومتی در زمان حمله ارتش به طرف موسل عقب نشینی کرده اند. حمادی در ادامه عنوان داشت که کنترل مجدد این فرودگاه  استراتژیک برای بازپسگیری موصل از دست (نیروهای خلافت اسلامی) داعش بسیار مهم و حائز اهمیت است.

فرودگاه نظامی گیاره در دهه هفتاد میلادی با ساخت دو باند پروازی احداث شد و در زمان دیکتاتور سابق  پایگاه هوای صدام حسین نامیده می شود و  اهمیت بسزای در زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق داشت. بیشتر هواپیماهای میگ 23 و 25 روسی در زمان جنگ از این فرودگاه مواضع ایران و کردها را بمباران می کردند.

این فرودگاه در سال 2003 توسط ارتش آمریکا در جهت رصد و کنترل هوای مناطق شمال و مرکز عراق مجددا بازسازی شد و در سال 2010 کنترل آن به ارتش عراق سپرده شد.  اما در سال 2014 بدون هیچ مقاومتی این فرودگاه استراتژیک به تصرف نیروهای داعش درآمد و بنا بر شنیده ها از سوی  داعش  به عنوان پادگان نظامی و زندان مورد استفاده قرار گرفته است.

در زمان کنترل داعش بر این فرودگاه چندین بار هواپیماهای عراقی و نیز نیروهای همپیمانان به رهبری آمریکا مبادرت به بمباران پی درپی آن نمودند.

نظرات
آخرین اخبار