کد خبر: 2722
تاریخ انتشار: 19 تیر 1395 - 17:31
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز جمعه خود گفت: ما هیچ شواهدی دال بر نقض برجام نداریم. این فعالیت‌ها (برنامه موشکی ایران) خلاف برجام نیست

به گزارش فراتاب، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ ادعای اخیر سرویس اطلاعاتی آلمان مبنی بر این‌که ایران تلاش کرده مواد هسته‌ای تهیه کند که خلاف توافق هسته‌ای‌اش با گروه 1+5 است، گفت: ما هیچ نشانه‌ای دال بر نقض برنامه‌ جامع اقدام مشترک (برجام)‌ از سوی ایران نداریم، به ویژه این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران هم‌چنان به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش طبق این توافق عمل می‌کند. ما گزارش‌های آلمان را دیده‌ایم و بر این باوریم که این کشور دیدگاهش را به اشتراک گذاشته است و نمی‌گوید که ایران برجام را نقض کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ اظهارات دبیرکل سازمان ملل که گفته بود فعالیت موشکی ایران با روح سازنده برجام ساز گار نیست، گفت: ما هیچ شواهدی دال بر نقض برجام نداریم. این فعالیت‌ها (برنامه موشکی ایران) خلاف برجام نیست، هر چند که ما هم‌چنان نگرانی‌هایی در این زمینه و مسائل حقوق بشری داریم اما تاکید می‌کنم که برجام نقض نشده است.

وی تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه راستی‌آزمایی و نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش را دارد و هم‌چنان به انجام مسئولیت خود مبنی بر تایید اجرای تعهدات ایران ادامه می‌دهد. ما اکنون نظارت کافی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داریم تا در صورت تخلف این کشور بتوانیم متوفقش کنیم. ما هیچ شواهدی را که نشان دهد ایرانی‌ها تخلف می‌کنند، نداریم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه از خبرنگاران خواست تا درباره‌ این‌که خرید مواد هسته‌ای دارای کاربرد دو گانه توسط ایران پیش از انعقاد برجام انجام شده یا پس از آن، با مقامات آلمانی گفت‌وگو کنند و توضیحات بیش‌تر را از آنها بخواهند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه موشکی بالستیک ایران، با روح برجام مخالف است یا نه، گفت: من کارشناس روح توافق نیستم و شما را به مقامات آلمان ارجاع می‌دهم، همان‌هایی که این گزارش را نوشته‌اند و باید درباره‌ نتیجه‌گیری‌شان صحبت کنند. تاکید می‌کنم ایران به تعهداتش طبق برجام عمل کرده است و من نمی‌خواهم بیش از این درباره‌ روح این توافق و معنی آن صحبت کنم.

کربی افزود: برجام هیچ گاه بر مبنای اعتماد نبوده است. هیچ گاه درباره‌ این که چه احساسی درباره‌ ایران داریم نبوده است، بلکه بر مبنای پایبندی ایران به تعهداتش بوده است و آنها چنین کرده‌اند. ما نیز به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم. ابزارهایی وجود دارد که در صورت تخلف آنها از تعهداتش، آن را متوجه می‌شویم و تا زمانی‌که آنها به تعهداتشان پایبند بمانند، جامعه بین‌الملل نیز به تعهداتش عمل می‌کند.

دولت اوباما هر مصوبه ای را که بر خلاف برجام باشد وتو می کند

از سوی دیگر، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیزبا اشاره مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا علیه کشورمان تاکید کرد: دولت اوباما با هر مصوبه‌ای که در اجرای توافق هسته‌ای اخلال ایجاد کند، مخالفت خواهد کرد.

گفتنی است این مصوبه در حالی انجام شده است که شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا تایید کرد که به یک توافق اولیه برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران دست یافته است که ارزشی بالغ بر 25 میلیارد دلار دارد.

در همین رابطه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این مصوبه اعلام کرد: ما به مسائل داخلی آمریکا کاری نداریم و دولت اوباما را مسوول اجرای تعهدات این کشور می‌دانیم.

 

نظرات
آخرین اخبار