گوش به زنگ باشیم؛ اتفاقاتی در حال روی دادن است | فراتاب
کد خبر: 2720
تاریخ انتشار: 19 تیر 1395 - 17:19
واکنش صالحی به اظهارات مرکل و بان کی مون:
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به اظهارات بان کی مون و آنگلا مرکل در خصوص برنامه موشکی کشورمان اظهار داشت: به نظر بنده توطئه ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که بان کی مون و مرکل داد و فریاد راه بیندازند.

به گزارش فراتاب، اوخر هفته گذشته پس از تصویب لایحه ممنوعیت فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران توسط جمهوری خواهان کنگره آمریکا، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در اظهاراتی عجیب، برنامه های موشکی ایران را در تناقض با قطعنامه های شورای امنیت دانسته و این امر را ناقض برجام اعلام نمودند. در همین راستا و پس از این اظهارات بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن واکنش به این اظهارات، برنامه های موشکی کشورمان را دارای جنبه دفاعی دانسته و اظهار داشت: بر اساس دکترین های دفاعی و محاسبات امنیت ملی خود با قوت تمام ادامه می دهد و این گونه اظهارات هیچ تاثیری بر برنامه موشکی مشروع کشور نخواهد داشت.
از سوی دیگر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، اظهارات دبیرکل سازمان ملل و صدراعظم آلمان را عجیب توصیف کرد و گفت: به نظر بنده توطئه ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که بان کی مون و مرکل داد و فریاد راه بیندازند. البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است اما احساس می کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان کی مون و خانم مرکل حرف های عجیبی زده اند.
وی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح های هسته ای اظهار داشت: اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاها افزود: به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده ایم، دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طورغیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت.
صالحی ادامه داد: می توانیم تجهیزات لازم را از منشأ اصلی بخریم، به کانال خرید اعلام کنیم و آنان شرایطش را مهیا می کنند تا با قیمت ارزان‌تر در زمان کمتر، با کیفیت بهتر و با اطمینان بیشتر خریداری کنیم.
صالحی افزود: ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد خرید غیررسمی انجام دهد ما این همه زحمت کشیدیم و برجام را به اینجا رساندیم که یک کانال خرید هم داشته باشیم و خرید را هم از این کانال انجام دهیم، اکنون چگونه ممکن است خودمان را به دردسر بیندازیم؟
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: البته این به ما مربوط نیست به وزارت امور خارجه مربوط است و دوستان حتما رصد می کنند، متوجه هستند و قطعا اقدامات لازم را خواهند داشت تا این مباحث را در نطفه خفه کنند.
صالحی تاکید کرد: باید به آقای بان کی مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود البته من نظر شخصی ام را به عنوان یک هموطن می گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد اما امیدوارم زودتر جلوی این توطئه گرفته شود.

لحاظ شدن منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دقت و توجه ویژه مقام معظم رهبری در بحث توان هسته ای ایران گفت: ایشان از ابتدا، نظارت ویژه ای بر موضوع هسته ای داشتند و پشتیبانی و حمایت های گسترده ای هم از حیث مقررات و تسهیلات ویژه در این صنعت و هم از حیث معنوی اعمال داشتند.
صالحی افزود: به دلیل همین حمایت ها و به رغم تغییر دولت ها، شاهد بودیم که نشاط و فعالیت های هسته ای کشور همچنان پابرجا و برقرار مانده است.
وی در ادامه توضیح مختصری درخصوص برجام ارائه کرد و گفت: باید برجام را به سه بخش فنی، سیاسی- حقوقی و بخش تحریم تقسیم کنیم.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به مسئولیت فنی خود در موضوع برجام تاکید کرد: تمام منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام در نظر گرفته شده است البته ما در یک گفت و گو با طرف مقابل نمی توانیم به صورت آرمانی تمام خواسته های خود را مطرح کنیم و هیچ گونه امتیازی ندهیم.
صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به اظهار نگرانی طرف مقابل از فعالیت های هسته ای ایران، نظر ما همواره مبنی بر واهی بودن این ادعا برای اعمال فشار بر ایران و یک نگرانی ساختگی بوده است. آنها می خواستند با دادن صبغه سیاسی به یک بحث فنی، بر ما فشار سیاسی وارد کنند.
وی تاکید کرد: به رغم بازدیدهای مکرر طرف مقابل و اعلام آژانس مبنی بر مشاهده نشدن فعالیت انحرافی و در نهایت بسته شدن پرونده پی ام دی، حقانیت ایران اثبات شد.
صالحی یادآور شد: طرف مقابل در بعد فنی همیشه تسلیم اراده ما شده است و هرچند مدت ها زمان صرف شد اما در نهایت، آنچه را که ما اعلام کرده ایم، همان شده است.
تلاش طرف مقابل برای انحراف افکار عمومی
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تلاش طرف مقابل برای انحراف افکار عمومی، گفت: طرف مقابل ادعای فعالیت های غیر صلح آمیز و نظامی ایران در پی ام دی را مطرح کردند که در نهایت حرف ما تایید شد زیرا بحث فنی، با دقت مشخص می شود.
وی با اشاره به مذاکرات برجام افزود: وقتی وارد گفت و گو شدیم مقداری محدودیت، جهت رفع نگرانی های ساختگی طرف مقابل را پذیرفتیم، زیرا آنها معتقد بودند که ما توان بالقوه این کار که شامل علم هسته ای، تکنولوژی، فناوری ، اکتشاف و استخراج تا ساخت سوخت و طراحی رآکتور را در اختیار داریم.
صالحی افزود: آنها اعلام کردند که ما می خواهیم با اعمال این محدودیت ها مطمئن شویم که ایران با داشتن این امکانات به سمت استفاده های غیر صلح آمیز حرکت نکند.
وی افزود: طرف مقابل محدودیت هایی از جمله محدودیت در ساخت پلوتونیوم به مدت 15 سال و محدودیت در ساخت فلز اورانیوم را اعلام کردند. پاسخ ما این بود که ما اصلا پلوتونیومی برای 15 سال آینده نداریم که بخواهیم فلز آن را بسازیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما این محدودیت را پذیرفتیم تا نگرانی طرف مقابل رفع شود، افزود: نه تنها ما چیزی را از دست نداده ایم بلکه ما برای ساخت فلز پلوتونیوم، پلوتونیومی در اختیار نداریم زیرا نه از سوخت راکتور بوشهر می توان استفاده کرد و باید طبق قرارداد آن سوخت را پس از استفاده به روسیه بازگردانیم و نه اینکه نیروگاه اراک هنوز راه اندازی نشده بود که سوخت آن دارای پلوتونیوم شود و پلوتونیوم آن را استخراج کنیم.
صالحی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصو ص پلوتونیوم راکتور تهران گفت: این راکتور نیز پلوتونیومی به آن صورت ندارد که بخواهیم وقت خود را صرف آن کنیم.
وی با بیان اینکه، یکی از گلوگاه های ساخت سلاح هسته ای، ساخت همین فلزات است گفت: ما توانایی ساخت فلز اورانیوم را داریم و قبلا نیز آن را ساخته و به آژانس نیز اعلام کرده ایم، اما آن را داوطلبانه بسته و اعلام کرده ایم که با توجه به صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای، دیگر آن را نخواهیم ساخت و اعلام کردیم که تا چند سالی که برجام هست، از ساخت فلز اورانیوم نیز استنکاف خواهیم کرد و این موضوع ضرورتی برای ما ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:پذیرش این محدودیت ها از جمله مواردی بود بود که با قبول آن تلاش کردیم تا طرف مقابل به افکار عمومی خود اعلام کند که به نوعی مانع ایران برای انحراف و ساخت سلاح هسته ای شده است.

سالی 20 تا 25 تن آب سنگین تولید می کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نوع محدودیت هایی که ایران پذیرفته است گفت : این محدودیت ها در مقایسه با راهبرد و مطالبه غربی ها از ما که غنی سازی صفر بود ناچیز است زیرا هدف آنان محقق نشد و مجبور شدند حق غنی سازی ما را بپذیرند.
صالحی توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای تولید فلز اورانیوم را بالا توصیف کرد اما در عین حال آن را در شرایط کنونی غیرضروری دانست.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : ما 9 تا 10 هزار ماشین غنی سازی داشتیم که اینها 6 هزار ماشین شدند و از این تعداد 5 هزار مشغول غنی سازی اند و هزار تا هم در خلاء می چرخند.
صالحی با اشاره به اینکه مقصد ما 190 هزار سو است، گفت : اگر از ماشین های نسل آی آر یک برای رسیدن به هدف گذاری 190 هزار سو بخواهیم استفاده کنیم میان 5 یا 10 هزار ماشین برای رسیدن به 190 هزار سو تفاوت زیادی وجود ندارد.
وی با اشاره به طرح برخی انتقادها در خصوص کاهش دادن شمار سانتریفیوژها در افکار عمومی افزود: باید این موضوع را با آن چیزی بسنجیم که باید داشته باشیم ؛ حتی اگر امروز هم 190 هزار سو مواد داشته باشیم این مواد اولیه ای می خواهد و به طور مستمر حداقل بین 300 تا 400 تن مواد اولیه برای این مقدار سو نیاز داریم که این مقدار را نداریم .
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد : با حمایت رهبر معظم انقلاب ، پی جویی های هوایی و زمینی را انجام می دهیم و ان شاء الله ظرف 7 - 8 سال آینده به شرایطی خواهیم رسید که بتوانیم نیاز سالانه کارخانه های 190 هزار سو را تامین کنیم .
صالحی گفت : در بعد فنی ما به حفظ غنی سازی ، حفظ فعالیت های اکتشافات و استخراج دست یافتیم و به حفظ اصل تحقیق و توسعه که البته در این بخش مقداری محدودیت پذیرفتیم اما محدودیتی نیست که فعالیت ما را کند نماید.
وی افزود: محدودیت در بخش تحقیق و توسعه نیز به نحوی است که هم طرف مقابل راضی شد و هم تصمیم گرفته شد که مشکلی برای ما پیش نیاید.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آب سنگین اراک هم گفت : سالی 20 تا 25 تن آب سنگین تولید می کنیم .
صالحی همچنین درباره 32 تن آب سنگین برای فروش به آمریکا هم افزود : این اقدام به خاطر دستبرد دو میلیارد دلار از ایران، به انتقال پول آن منوط شد که اول پول را بگیریم و بعد آب سنگین را بفروشیم .
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک با اعلام شروع این کار به تشکیل کارگروه فنی کارشناسان ایران ، چین و آمریکا در این زمینه اشاره کرد و گفت : این کارگروه تشکیل شده و آخرین جلسه دو هفته پیش در چین با حضور کارشناسان سه کشور برگزار شد در این جلسه طراحی مفهومی را مجدداً مورد ارزیابی قرار دادیم و داریم اقدامات لازم را برای طراحی های پایه شروع می کنیم .
صالحی همچنین اضافه کرد : از ادغام شرکت های قبلی، یک شرکت بزرگ تشکیل دادیم که بیش از 800 مهندس در این بخش مشغول کار هستند .
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره کارگروه مشترک ایران ، چین و آمریکا خاطر نشان کرد : قرار شد این کارگروه به ترتیب در پایتخت های یکدیگر جلسات فنی را برگزار کنند که امیدواریم ظرف هفته های آینده جلسه ای در ایران داشته باشیم و در ادامه، قرار است در چین و آمریکا جلساتی برگزار شود.

نظرات
آخرین اخبار