کد خبر: 2682
تاریخ انتشار: 18 تیر 1395 - 03:05
بلر: مسئولیت اشتباهاتم را می‌پذیرم

فراتاب – گروه بین الملل: رئیس کمیته گزارش درباره نقش انگلیس ضمن انتقاد از بلر و دولت انگلیس در جنگ عراق تاکید کرد این کشور از 6 ماه قبل برای حمله به عراق آماده شده بود.

گزارش کمیته مستقل انگلیسی به ریاست سِر جان چیلکوت درباره دخالت انگلیس در جنگ عراق و نقش تونی بلر نخست وزیر وقت این کشور در کشاندن بریتانیا به این ورطه، پس از سال‌ها تعویق بالاخره منتشر شد. این گزارش در 12 جلد آماده شده و حدود 2.6 میلیون کلمه نوشته دارد و نقش بریتانیا در آغاز جنگ عراق و عواقب آن را بررسی می‌کند.

تونی بلر ،نخست وزیر اسبق انگلیس، در واکنش به انتقادات از وی در مورد حمله به عراق گفت: سرنگونی رژیم عراق در سال 2003 عامل ایجاد تروریسمی نیست که این روزها جهان شاهد آن است.

وی با یادآوری اوضاع آن روز جهان تاکید کرد در آن زمان تصمیم بسیار سختی گرفته بود، زیرا آمریکا بدون انگلیس یا با انگلیس قصد حمله به عراق را داشت. بلر همچنین گفت: مسئولیت حمله به عراق را به طور کامل می پذیرم.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز در واکنش به این گزارش اعلام کرد همه نمایندگان مجلس که به تهاجم به عراق رای دادند، باید مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیرند.

کامرون اظهار داشت که گزارش چیلکات تاکید می‌کند واشنگتن و لندن واقعا باور داشتند که صدام سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در اختیار داشته و قصد داشت به سلاح هسته‌ای نیز برسد. وی اما تاکید کرد این نظر که صدام صاحب سلاح‌های کشتار جمعی نبوده، از سوی کمیته اطلاعاتی مشترک (انگلیس و آمریکا) جدی گرفته نشد.

کامرون با انتقاد از بخش‌هایی از این گزارش گفت: اولا، نباید باعث این نتیجه‌گیری شود که بریتانیا نباید از آمریکا حمایت کند. دوما، نباید به این جمع‌بندی برسیم که نمی‌توان به قضاوت‌های سازمان اطلاعات (MI6) اعتماد کرد.

وی در دفاع از تهاجم به عراق، ادامه داد: گزارش چیلکوت نباید اقدامات نظامی آتی را نفی کند. سوما اشتباه است که نتیجه بگیریم این دخالت نظامی ناموفق بود. چهارما اشتباه است که جمع‌بندی کنیم که دخالت نظامی همواره غلط است.

کوربین رهبر حزب کارگر و رئیس دولت در سایه انگلیس نیز در اظهاراتی ضمن محکومیت دخالت مستقیم انگلیس در جنگ عراق گفت: جنگ عراق به خشونت‌های فرقه‌ای در عراق و در منطقه و همچنین به تهدید امنیت دیگر نقاط جهان منجر شد و با هر معیاری که بسنجیم جنگ عراق یک فاجعه بود.

منبع: رویترز

نظرات
آخرین اخبار