کد خبر: 2681
تاریخ انتشار: 18 تیر 1395 - 02:00
گزارشی از چگونگی مختومه شدن پرونده ایمیلهای کلینتون

فراتاب – گروه بین الملل: لورتا لینچ دادستان کل آمریکا اعلام کرد که پیشنهاد اف.بی.آی برای عدم اقامه دعوی علیه 'هیلاری کلینتون' را پذیرفته و بدین ترتیب این پرونده از هم اکنون مختومه است.

این تصمیم در پی آن گرفته شد که «جیمز کومی» رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) روز چهارشنبه «هیلاری کلینتون» نامزد احتمالی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از اتهام های وارد شده در پرونده استفاده از ایمیل های شخصی مبرا دانست. کومی گفته بود که کلینتون در نگهداری از اطلاعات محرمانه به شدت بی احتیاط رفتار کرده است و این اداره مطمئن نیست که سرور ایمیل های شخصی وی هک و اطلاعات افشا نشده باشد. با این حال او در پایان تاکید کرد که ادامه این پرونده و اقامه دعوی علیه کلینتون را پیشنهاد نمی کند.

روز سه شنبه، روزی بود که تحقیقات پلیس فدرال آمریکا اف بی آی درباره ماجرای «ایمیل گیت» به پایان رسید. مدیر اف بی در این باره گفت نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره ماجرای «ایمیل گیت» مستحق هیچ گونه پیگرد قضایی نیست.

ماجرا درباره اقدام هیلاری کلینتون در زمان عهده دار بودن سمت ریاست وزارت امور خارجه آمریکا در استفاده از یک آدرس ایمیل خصوصی برای ارسال اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده بوده است. اف بی آی اعلام کرد از حدود 30 هزار ایمیل فرستاده شده در زمان وزیر امور خارجه بودن هیلاری کلینتون، محتوای 110 ایمیل شناسایی شده در 52 زنجیره ایمیلی حاوی اطلاعات طبقه بندی شده بوده است. هشت زنجیره ایمیلی هم دارای اطلاعات طبقه بندی شده فوق محرمانه، 36 زنجیره اطلاعات محرمانه و هشت زنجیره ایمیلی نیز حاوی اطلاعاتی از نظر طبقه بندی کمتر محرمانه بوده است.

در این ماجرا هیلاری کلینتون «مسئول» و نه «مجرم» شناخته شد؛ اما این باعث نشد تا دونالد ترامپ از این فرصت برای حمله به رقیب خود در انتخابات استفاده نکند. وی در همین باره گفت: «او (هیلاری کلینتون) تعداد زیادی اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده را فرستاده است؛ اما آنها (مسئولان پلیس اف بی آی) می گویند که این کار ناشی از غلفت بوده است. من می گویم وی صلاحیت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. او رئیس جمهور بسیار بدی خواهد شد. نجات نامزد احتمالی نهایی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 این کشور از یک رسوایی دیگر خشم جمهوریخواهان را برانگیخت.

ماجرای ایمیل ها به ماه مارس سال 2015 و بررسی ایمیل ها رد و بدل شده درباره حمله به نمایندگی آمریکا در بنغازی لیبی بر می گردد. در این حمله چهار آمریکایی از جمله سفیر آمریکا در لیبی کشته شدند. در زمانی که به سفارت آمریکا در لیبی حمله شد، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بود. به همین علت برخی از جمهوریخواهان از او انتقاد می کنند که خطر تروریست ها در لیبی را کم برآورده کرده بود.

منبع: رویترز

نظرات
آخرین اخبار