کد خبر: 2666
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 15:38
اوباما در گردهمایی مشترکی با هیلاری در شارلوتِ کارولینای شمالی عنوان کرد:
در نخستین گردهمایی مشترک اوباما و کلینتون، اوباما به حمایت صریح و قاطع خود از هیلاری کلینتون اشاره کرده و عنوان داشت: "در هیج زمانی در بین زنان و مردان، کاندیدایی شایسته تر از هیلاری برای ریاست جمهوری وجود نداشته است."

فراتاب - سرویس بین الملل: بعد از ماه‌ها بازی از دور، پرزیدنت اوباما برای حمایت از کمپین هیلاری کلینتون، روز سه‌شنبه عملاً وارد یک گردهمایی در کارولینای شمالی شد. وی به رأی‌دهندگان دموکرات گفت که آماده است تا حکومت را تحویل وزیر امور خارجه سابق خود دهد. اوباما میکروفون را تحویل گرفت و شعار "هیلاری!" سر داد و در توصیف رقیب خود در انتخابات سال 2008، رو به جمعیت گفت: "هرگز نامزدی آماده‌تر از کلینتون برای ریاست جمهوری وجود نداشته است."

اوباما طی اولین گردهمایی از گردهمایی ­های احتمالاً بسیاری که در سال جاری در حمایت از کلینتون برگزار خواهد شد، گفت: "آخرین مرحله از مبارزه انتخاباتی من در جریان است، و من الان به چیزی غیرازاینکه اینجا و در کنار کلینتون هستم نمی­توانم افتخار بکنم، اکنون نیز آماده‌ام تا قدرت را به هیلاری واگذار کنم." وی ادامه داد: "من می‌دانم که هیلاری کلینتون در حال دریافت این مسئولیت است و باز می‌دانم که وی می‌تواند این رقابت را ببرد."

اوباما پس از حمایت کلینتون از اوباما در انتخابات عمومی 2008، نسبت به کلینتون رویه مثبت‌تری اتخاذ کرد. امسال، اوباما تا مادامی‌که کلینتون با سناتور برنی سندرز برای نمایندگی حزب دموکرات در حال مبارزه بود صبر کرد و قبل از حمایت رسمی از وی، کلینتون به حدنصاب لازم برای نامزدی حزب متبوعش در ماه گذشته دست‌یافته بود.

در سخنرانی شارلوت، کلینتون پیش از اوباما گفت: "ما قصد داریم این ذهنیت را ایجاد کنیم که پرزیدنت اوباما همواره پشتیبان ما بوده است و می‌خواهیم این چشم‌انداز را خلق کنیم که در پی آنیم در کنار هم آینده بزرگی را رقم بزنیم."

گردهمایی کارولینای شمالی در همان روزی برگزار شد که رئیس دفتر تحقیقات فدرال جیمز کامی اعلام کرد که آژانس در نظر ندارد علیه کلینتون در ماجرای استفاده از ایمیل‌های شخصی در دوران تصدی وزارت خارجه اعلان جرم کند.

سخنگوی کاخ سفید جاش ارنست گفت اوباما پیش از اعلام کامی از این اطلاعیه خبر نداشت و پرزیدنت در مورد تحقیقات اف بی آی با کلینتون صحبتی نکرده است.

ستاد انتخاباتی کلینتون از پایان این تحقیقات که ابر سیاهی بر کمپین دموکرات‌ها گسترده بود، استقبال کرد، اما جمهوری خواهان، انتقاد کامی به کلینتون که آن را "بی‌دقتی زیاد" در استفاده از ایمیل‌ها خوانده بود، ملعبه مبارزات انتخاباتی قرار دادند.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان که به خاطر کمپین خود در رالی کارولینای شمالی حضور دارد روز سه‌شنبه در انتقاد از رأی اف بی آی آن را "مطابق معمول، یک قضاوت بد" خواند.

حضور مشترک دیرهنگام

در ابتدا قرار بود اولین حضور مشترک اوباما و کلینتون بعد از مسجل شدن پیروزی کلینتون در انتخابات مقدماتی انجام پذیرد، اما پس از تیراندازی تروریستی 12 ژوئن به یک کلوپ شبانه در اورلاندوی فلوریدا، این برنامه به تعویق افتاد.

روز سه‌شنبه اوباما در حمایت از مبارزه انتخاباتی بسیار راحت ظاهر شد و وعده انتخاباتی ترامپ، یعنی بازیابی عظمت آمریکا "Make America Great Again," را مورد مزاح خود قرار داد و گفت: "آمریکا همین الان هم واقعاً بزرگ است."

سپس وی تلاش کرد میان آمادگی مناسب کلینتون برای ورود به کاخ سفید، و ذوق و شوق برای کمک به خانواده‌های کار از سوی ترامپ به‌عنوان یک نوآموز سیاسی که وی در این جلسه او را شخص دیگر خطاب می‌کرد، یک تقابل ایجاد کند.

اوباما در اشاره‌ای آشکار به علاقه تاجرِ میلیاردرِ نیویورکی به توییتر گفت: "هرکسی می‌تواند توئیت بکند ولی هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چه روی می‌دهد تا زمانی که شما پشت میز نشسته و کار را تحویل گرفته باشید."

چرخه روابط نزدیک و آشکار اوباما با بانوی اول سابق، زمانی آغاز شد که هر دو در مجلس سنا باهم همکار بودند، وقتی رقیب انتخاباتی هم در سال 2008 شدند روابط تنش آلود شد و وقتی کلینتون در کابینه دولت اول اوباما حاضر شد روابط ایشان نزدیک‌تر گردید.

کلینتون و خانواده وی، در انتخاب اوباما برای ریاست جمهوری نقش داشتند. کلینتون و اوباما در یونیتی نیوهمپشایر بعد از مبارزه سخت اولیه در سال 2008 در کنار هم ظاهر شدند و همسر کلینتون، بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق، در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در سال 2012، یک سخنرانی محکمی ارائه داد، که با استقبال عمومی روبرو شد.

اوباما به امید تقویت حمایت رأی‌دهندگانی که کلینتون را غیرقابل‌اعتماد (بابت مسئله ایمیل‌ها)، می‌دیدند، یعنی همان نقطه‌ضعفی که ترامپ تلاش داشت از آن بهره‌برداری کند، بر روی مواردی از شخصیت کلینتون متمرکز شد که وی آن‌ها را نقاط قوت می‌خواند.

کلینتون برای جلب نظر جوانان و رأی‌دهندگان متمایل به چپ که از سندرز حمایت کرده‌اند و نیز آن بخش از کسانی که در انتخابات 2008 و 2012 به اوباما رأی داده‌اند، نیازمند حمایت اوباماست. کلینتون همچنین با یک لیبرال تندرو یعنی سناتور الیزابت وارن کمپین کرده و در اواخر هفته نیز قرار است با جو بایدن معاون رئیس‌جمهور در یک گردهمایی مشترک حاضر شود.

کلینتون و اوباما از طریق هواپیمای نیروی هوایی مخصوص ریاست جمهوری به کارولینای شمالی پرواز کردند، همان سیستم هواپیمایی که ترامپ آن را یک‌بار مالیاتی بر مالیات‌دهندگان می‌خواند، سخنگوی کلینتون اعلام کرد که کمپین کلینتون بخشی از هزینه‌های این سفر را متقبل گردیده است.

 

رویترز – برگردان به فارسی از مرتضی میرزانژاد

5 جولای 2016- 15 تیر 1395

نظرات
آخرین اخبار