کد خبر: 2662
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 16:40
ابعاد جدیدی از بحران ایمیل های شخصی کلینتون
هیلاری کلینتون برای ادای برخی توضیحات، روز دوم جولای برای بیش از سه ساعت در اداره مرکزی اف بی آی مورد پرسش واقع شد.

فراتاب – سرویس بین‌الملل: هیلاری کلینتون، نامزد تقریباً محرز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، همچنان درگیر مناقشه استفاده از سرور شخصی برای ارسال و دریافت ایمیل‌های کاری در مقام وزارت خارجه ایالات‌متحده است، و در اوج کارزار انتخاباتی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و احتمال می‌رود برای وی مشکلات عدیده‌ای به بار آورد. کلینتون بابت همین موضوع، روز دوم جولای برای بیش از سه ساعت در اداره مرکزی اف بی آی مورد پرسش واقع شد.

کلینتون از ایمیل شخصی به آدرس hdr22@clintonemail.com برای ارسال و دریافت حدود 60000 پیام عمدتاً کاری از سال 2009 تا 2013، استفاده کرده است. اف بی آی، در حال بررسی این مسئله است که آیا قوانین اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در این ایمیل‌ها نقض شده است یا خیر. بازرس کل وزارت امور خارجه، به این نتیجه رسیده بود که استفاده کلینتون از ایمیل خصوصی قوانین را نقض کرده است، اما این مشکلاتِ دامنه‌دار در دپارتمان ارتباطات الکترونیک پیش از آغاز به کار کلینتون وجود داشته است.

وضعیت فعلی

دادستان کل لورتا لینچ می‌گوید وی توصیه‌های دادستان‌های ذی‌ربط و دفتر تحقیقات فدرال را در مورد اینکه آیا این اتهام اطلاعاتی متوجه کلینتون و یا هر فرد نزدیک به وی هست و یا خیر، مدنظر خواهد داشت. اگرچه هیلاری مورد بازجویی واقع شد، اما قبل از اینکه وی در کنوانسیون ملی حزب متبوعش در 25 الی 28 جولای در فیلادلفیا به‌عنوان نماینده رسمی دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی معرفی گردد؛ مشخص نشد که تحقیقات راجب وی به‌طور کامل صورت گرفته است و یا خیر. در طول ماه‌ها، نقشه‌های جمهوری خواهان برای شکست وی شامل این امید و اعتقاد است که علیه هیلاری اعلام‌جرم شده است.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

حساب کاربری کلینتون طی تحقیقات سال 2012 در مورد حمله بنغازی برملا شد. در مارس 2015، گزارشی در نیویورک‌تایمز، این پرسش را مطرح کرد که آیا استفاده کلینتون از ایمیل شخصی، قوانین حکومت فدرال را در مورد حفظ و دسترسی به اسناد رسمی نقض کرده است و یا خیر. برخی از این ایمیل‌ها وقتی هیلاری دفتر وزارت خارجه را ترک کرد، طبقه‌بندی‌شده محسوب گردید. در اکتبر سال 2015، کلینتون در یک جلسه 11 ساعته پیش از شروع به کار کمیته مجلس شهادت داد. کلینتون در مورد رویه استفاده از ایمیل خود، در مصاحبه‌ای با برنامه Meet the Press که از سوی شبکه ان بی سی پخش می‌شد گفت: "من فکر نمی‌کنم کار نامناسبی صورت گرفته باشد."

متخصصین امر چه می‌گویند؟

متخصصین امنیت ملی و بازرسین سابق می‌گویند، شانس اندکی وجود دارد که کلینتون تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد. اما تداوم تحقیقات و پوشش خبری رسانه‌ها بهانه‌های مختلفی به مخالفین انتخاباتی وی به دست خواهد داد تا به وی حمله شود. دونالد ترامپ، نامزد محرز جمهوری خواهان بر همین مبنا وی را هیلاری حقه‌باز  crooked Hillaryخطاب می‌کند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

نظرسنجی فاکس نیوز که در 10 ژوئن صورت گرفته نشان می‌دهد 60 درصد از رأی‌دهندگان معتقدند کلینتون در مورد ماجرای ایمیل‌ها دروغ می‌گوید درحالی‌که این رقم در ماه سپتامبر 58 درصد بود. نظرسنجی ملی بلومبرگ پالیکیتس در ماه مارس نشان می‌دهد، 64 درصد رأی‌دهندگان اولیه دموکرات‌ها، معتقدند رقیب هم‌حزبی وی یعنی برنی سندرز، شریف‌تر و قابل‌اعتمادتر از کلینتون است. تنها یک‌چهارم از رأی‌دهندگان کلینتون را صادق‌تر می‌شناسند.

آیا زمینه یک شگفتی بالقوه مهیاست؟

بررسی ایمیل‌ها نشان می‌دهد که هما عابدین، نزدیک‌ترین دستیار کلینتون، برای یک شرکت مشاور که ارتباطاتی با خانواده کلینتون داشته کار می‌کرد و بعدها به استخدام وزارت امور خارجه درآمده است. این موضوع، طیف مختلفی از سؤالات در مورد تضاد منافع محتمل در پرداخت نامناسب را موجب می‌شود. وزارت امور خارجه و کمیته قضایی سنا در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند.

مرجع اطلاعات

گزارشی از بلومبرگ در مورد 22 ایمیل در دست هست که مانع از انتشار آن می‌شود چراکه این ایمیل‌ها شامل اطلاعات فوق محرمانه بوده است. همچنین گزارشی از Bloomberg QuickTake در مورد مسئله بنغازی وجود دارد.

 

آنه کرونین و لورنس آرنولد - اکونومیست تایمز - 3 جولای 2016/ 13 تیر 1395

برگردان به فارسی: مرتضی میرزانژاد

نظرات
آخرین اخبار