آغاز برداشت گاز از سکوی فاز 19 پارس جنوبی | فراتاب
کد خبر: 2654
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 12:35
در ادامه به نتیجه رسیدن فازهای پارس جنوبی روی داد:
مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: با راه اندازی نخستین چاه سکوی ١٩C برداشت گاز از این سکو آغاز شد.

 فراتاب-سرویس اقتصادی : به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز سه شنبه به نقل از حمیدرضا مسعودی افزود: سکوی 19C نخستین سکوی طرح های جدید توسعه ای پارس جنوبی است که سال گذشته در موقعیت خود نصب شده بود.مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به اهمیت برداشت گاز از این فاز به دلیل قرار گرفتن در بلوک مرزی، اظهارکرد: با راه اندازی سکوی 19C به مرور امکان برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از این فاز میسر شده و قادر خواهیم بود که روزانه ١٤ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق کنیم.
وی ظرفیت برداشت گاز سکوی 19C را ٥٠٠ میلیون فوت مکعب در روز اعلام کرد و افزود: هم اکنون یک حلقه چاه از پنج حلقه چاه این سکو در سرویس قرار گرفته است که به مرور دیگر چاه ها نیز در مدار قرار می گیرد و امکان برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز از این سکو فراهم می شود.
مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به اهمیت برداشت گاز از این فاز به دلیل قرار گرفتن در بلوک مرزی، اظهارکرد: با راه اندازی سکوی 19C به مرور امکان برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از این فاز میسر شده و قادر خواهیم بود که روزانه ١٤ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق کنیم.
مسعودی با اشاره به اولویت وزارت نفت مبنی بر برداشت هرچه سریع تر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، ادامه داد: بهره برداری از فازهای میدان گازی پارس جنوبی و امکان برداشت بیشتر از این میدان مشترک، مصداق کامل شعار امسال یعنی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.
وی با اشاره به حمل سکوی ١٩A پارس جنوبی به سمت خلیج فارس برای نصب در موقعیت، ادامه داد: بزودی امکان برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از این سکو نیز فراهم خواهد شد.
پروژه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.
در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌‌شود.
طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی خرداد ماه سال ١٣٨٩ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و درقالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

نظرات
آخرین اخبار