خانه ی دوست کجاست ... | فراتاب
کد خبر: 2647
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 09:17
احسان شاه حسینی
دل نوشته ایی برای عباس کیارستمی

 فراتاب - احسان شاه حسینی: بسیاری از پارامتر های زندگی ما بر گرفته از لحظه های ناشناخته ایی است، که از یک نگاه کوتاه به یک عکس، حس یک لحظه، تماشای یک فیلم و یا یک آهنگ شکل می گیرد و در میانه لحظات تلخ و شیرین عمر، گاه به یاد آورده می شوند و گاه مثل یک خواب و یا خاطره ظاهر می شوند. هنر در اقسام و انواع گوناگون خود سرشار از ساخت این لحظات ناشناخته است، لحظه های که زندگی می شوند و زندگی می کنند و هرکدام طعمی دارند، گاه شیرین اند و گاه تلخ و بعضی اوقات "طعم گیلاس" را به خاطر می آورند، با مزه ی مرگ.

امروز 14 تیر ماه سال 1395 خبر درگذشت عباس کیارستمی برایم تلخ بود، طعم تلخ زندگی. کسی که فیلم هایش بوی زندگی داشتند، از انسانیت می گفت و از "زندگی و دیگر هیچ"، "در زیر درختان زیتون" بدنبال "خانه دوست" می گشت. عباس کیارستمی، نقاش، عکاس،فیلمنامه نویس، تهیه کننده، نویسنده و صد البته کارگردان بزرگ ایرانی در تهران و در سال 1319 بدنیا آمد، نقاشی خواند و  هنر را به آغوش کشید و ستاره ی آسمان سینمای ایران شد. ستاره ایی که بیرون از مرز های وطنش جلایی بیشتر داشت. وی با نگاهی مستند وار در غالب فیلم های کوتاه و بلند، سالها در قامت تک ستاره ی هنر سینمای ایران، روایت گر مهربانی و انسانیت دیارش بود، گاه فرا تر از مرز های فرهنگی انسان را می جست و گاه چهره مهربان و رنجیده مردم را روایت می کرد با "باد ما را خواهد برد". جایزه های بسیاری را به ارمغان آورد، فیلم های بسیاری ساخت و تاج زرین هنر کشورش بود. کیارستمی لحظه های بسیاری را در ناخودآگاه ما خلق کرده، که همه آنها بوی زندگی می دهند و "کلوزآب" های زیبایی از زندگی را ساخته اند.

عباس کیارستمی با دریافت هشتاد جایزه معتبر بین المللی و آبروی سینمای سرزمین مان، از آن دست انسانهایی بود که ارزش زندگی را می دانست، تغییر و دوام و مرگ را در زندگی به نمایش می آورد و بقول خود در تمام فیلم هایش تلاش می کرد تا تصویری مهربان تر و صمیمی تر از انسانیت و کشورش به نمایش بگذارد. ساختار سینمای ایران بسیاری از تغییرات و دگرگونی های خود را مدیون عباس کیارستمی است. سینمای کیارستمی شاعرانگی بسیاری داشت و سادگی و پیچیدگی در هم تنیده ایی را به نمایش می گذاشت. آثارش "کپی برابر با اصل" نگاه وی به زندگی بودند،  هنر در سینمای کیارستمی بیشتر و پیش تر از دیگر جوانب سینما رنگ و لعاب داشت، از این رو، فیلم ها و آثار کیارستمی با بهره گیری از هنر در سینما، سازننده تصاویر و معانی انسانی بسیاری در حافظه تاریخی سینمای جهان بوده و زندگی بسیاری را سرشار از طعم خوش زندگی کرده است. این "مسافر" آثار بی بدیلی و سینمایی با امضای خود را به جای گذاشته  است، هرچند زندگی کردن را بیشتر دوست می داشت.

نظرات
یزدان
| |
2016-07-05 13:47:49
بسیار زیبا به تصویر کشیدید انسان واقعی بودن استاد کیارستمی رو. دست مریزاد.
یزدان
| |
2016-07-05 13:49:54
بسیار زیبا به تصویر کشیدی انسان واقعی بودن استاد کیارستمی رو. دست مریزاد.
آخرین اخبار