کد خبر: 2646
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 16:19
بهزاد خالوندی
ایده اجرای خط ریلی شمال غرب به جنوب غرب به تازگی توسط دکتر رازانی استاندار کرمانشاه به وزیر راه و شهرسازی ارایه گردیده و با اقبال دکتر آخوندی مواجه شده است. قرار است طرح مطالعاتی ایجاد این کریدور ریلی در سفر کاروان تدبیر و امید به دکتر روحانی ارایه شود.

فراتاب ـ گروه اقتصادی/ بهزاد خالوندی: قرار است طرح مطالعاتی ایجاد کریدور ریلی شمال غرب به جنوب غرب در امتداد استان های مرزی در سفر کاروان تدبیر و امید به دکتر روحانی ارایه شود. با اجرای این طرح کرمانشاه از شمال غرب به مرز آذربایجان و ترکیه و از جنوب به بندر امام و بندر خرمشهر در خلیج فارس متصل شده و دارای یک موقعیت بسیار ممتاز مبادلاتی می شود. ایده اجرای این خط ریلی به تازگی توسط دکتر رازانی استاندار کرمانشاه به وزیر راه و شهرسازی ارایه گردیده و با اقبال دکتر آخوندی مواجه شده است.
براساس این طرح هوشمندانه راه آهن شمال غرب کشور که با عبور از تبریز تا میاندوآب کشیده شده است، در ادامه به سنندج و سپس از کرمانشاه گذر کرده و در ادامه به شبکه ریلی کشور در جنوب غربی که تا اندیمشک امتداد یافته، متصل می شود. طرح مطالعاتی این پروژه در صورت تأیید رئیس جمهور کلید می خورد و ورود به این مرحله می تواند آغازی برای اجرایی شدن طرح قلمداد شود.


این کریدور مبادلاتی از پیشینه ای تاریخی نیز برخوردار است و به نوعی احیای راه شاهی دوران هخامنشی محسوب می شود که از شوش و پاسارگارد آغاز می شده و ادامه با گذر از کرمانشاه و هگمتانه، از عرصه های شمال غربی کشور عبور کرده و تا دریای سیاه امتداد می یافته است. این جاده در دوران خود از رونق بسیاری برخوردار بوده و هنوز بقایای این راه مواصلاتی معروف در قسمت بالادست سراب بیستون باقی است. البته کرمانشاه در دوران قدیم علاوه بر قرار گرفتن بر مسیر جاده شاهی، محل عبور جاده ابریشم نیز بوده است. این جاده تجاری معروف از ری به بین النهرین می رفته و در این میانه کرمانشاه به نوعی دروازه آسیا محسوب می شده است. این موقعیت ممتاز در شکل گیری تمدن شهری و رونق اقتصادی در ناحیه کرمانشاه نقشی اساسی داشته است.
با این پیشینه تاریخی اجرایی شدن طرح راه آهن تبریز به خوزستان نوعی تلاش برای احیای جایگاه ممتاز مبادلاتی کرمانشاه محسوب شده و می تواند دوباره موقعیتی بسیار ممتاز به دیار بیستون ببخشد. این طرح در شرایطی اولین گام های اجرایی شدن را می پیماید که بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده قطار ملایر به کرمانشاه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و این شبکه مهم ریلی سپس تا مرز خسروی امتداد یافته و در ادامه با اتصال به بغداد و بند لاذقیه دورنمای اقتصادی روشنی را پیش روی کرمانشاه می گشاید.
نا گفته پیداست اجرایی شدن این پروژه عظیم ریلی تبریز به خوزستان تنها با تکیه بر تلاش های مدیریت ارشد استان تحقق نخواهد یافت و برای پیمودن این راه نیازمند همت تمامی کرمانشاهیان است تا آن را به عنوان یک مطالبه جدی در سطح کلان پیگیری کنند. همچنین با بهره گیری از ظرفیت قانونی نمایندگان مجلس و همگرایی با استان هایی همچون آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و خوزستان اجرای این پروژه را با جدیت مطالبه کرد.

نظرات
آخرین اخبار