همه نامزدهای هیلاری کلینتون! | فراتاب
کد خبر: 2637
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 09:04
پنج کاندیدای دموکرات بدنبال بدست آوردن پست معاونت اولی
الیزابت وارن سناتور ماساچوست، شرود براون سناتور اوهایو، خاویر بکه‌را نماینده کالیفرنیا، جولیان کاسترو وزیر مسکن و توسعه شهری و تیم کین سناتور ویرجینیا از گزینه های مطرح برای معاونت کلینتون هستند.

فراتاب سرویس بین‌الملل: الیزابت وارن، محبوب چپ‌ها، هفته گذشته برای نخستین بار در کارزار انتخاباتی کلینتون، کنار او ظاهر شد و گمانه‌زنی‌ها درباره شانس انتخاب او به‌عنوان نامزد معاونت، بالاتر رفت.

وارن، سناتور ماساچوست، که در سین‌سیناتی اوهایو -ایالتی ضربه‌خورده از بحران صنایع آمریکا- سخن می‌گفت، حملات شدیدی را متوجه دونالد ترامپ کرد. او ترامپ را «یک پول‌دوست کوچک و غیرقابل‌اعتماد که به نفع هیچ‌کس جز خودش نمی‌جنگد» خواند و مسیر را به سمت خشم ترامپ در توییتر برد و هم‌زمان توانست برخی از خصوصیات تأثیرگذار او را در ادعای حمایت از ضعیفان، خنثی کند.

ظهور وارن به‌عنوان هماورد اصلی ترامپ، نمونه دیگری از آن است که دو حزب تلاش می‌کنند تا با در پیش گرفتن لحنی ضد تشکیلات مستقر، رأی‌دهندگان خشمگین را به سمت خود جلب کنند. در پی رأی هفته‌ گذشته بریتانیایی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا، ترامپ در هفته جاری انتقاد خود را به معاملات آزاد تجاری ایالات‌متحده دو برابر کرد و حتی رویاروی اتاق بازرگانی قرار گرفت که معتمد و هوادار جمهوری‌خواهان است.

ترامپ که روز سه‌شنبه در غرب پنسیلوانیا سخن می‌گفت، متعهد شد که قراردادهای تجارت بین‌المللی را پاره کند و مقابله بی‌امانی با اقدامات تجاری چینی‌ها انجام دهد. او رقابت خویش را با کلینتون، انتخاب میان یک ملی‌گرایی مسلم و سیاست‌های «یک طبقه رهبری که جهانی‌شدن را می‌پرستد»، خواند. او به کلینتون برای عقب‌گرد از سیاست مشارکت آن‌سوی اقیانوس آرام (معروف به Trans-Pacific Partnership یا TPP یک قرارداد تجاری که مذاکرات آن در دولت اوباما انجام شد) حمله کرد و او را به چالش کشید تا بگوید که کلیت قرارداد را نمی‌پذیرد. 

کلینتون پیش­تر حامی قراردادهایی مانند نفتا بود که با کانادا و مکزیک در گذشته منعقدشده بودند. این، باعث شد که ترامپ هشدار دهد: «اگر او رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود دوباره به شما خیانت خواهد کرد و شما بیش از هر وقت دیگر آسیب خواهید دید».

کارزار انتخاباتی کلینتون حملات ترامپ را پاسخ داد و عصر سه‌شنبه اعتبار سخنان او را درباره تجارت آزاد زیر سؤال برد. سناتور شرود براون از اوهایو که یک لیبرال دموکرات است، ترامپ را به دورویی درباره تجارت آزاد متهم کرد که علیه آن حرف می‌زند اما خودش از راه تجارت با سایر کشورها پول درمی‌آورد.

براون با نام‌بردن از محصولات تولیدی برند ترامپ، از کت‌وشلوار تا قاب عکس که در خارج تولید می‌شوند، گفت: «با تمام سودهای شخصی که او از تولیداتش در خارج کشور جیب می‌زند، واقعاً کارشناس خوبی دراین‌باره است!» وی افزود: «ما فقط در ایالت خودمان به‌تنهایی، خوب می‌دانیم که دونالد ترامپ برای تولید این چیزها به کجاها ممکن است رفته باشد».

آخرین نظرسنجی معدل RealClearPolitics نشان می‌دهد که تنها چهار ماه مانده به انتخابات، کلینتون کماکان با ۴۴.۶ درصد، در برابر ترامپ با ۳۹.۸ درصد، پیشتاز است. کلینتون در انتظار انتخاب یک فرد برای نامزد معاونت است تا بتواند به او در پیروزی کمک کند.

هیچ‌کدام از این دو نامزد، حمایت اجماعی حزب خویش را به همراه ندارند. یک نظرسنجی جدید که به‌طور مشترک از سوی وال‌استریت ژورنال/ای‌بی‌سی نیوز برگزار شده، نشان می‌دهد که تنها ۴۵ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، از ترامپ رضایت دارند و ۵۲ درصد فرد دیگری را ترجیح می‌دادند. این اعداد درباره کلینتون برعکس است. [۵۲ درصد راضی‌اند و ترجیحِ ۴۵ درصد، فرد دیگری است.]

کلینتون، سناتور پیشین نیویورک، دو هفته قبل طی جلسه‌ای در کنگره تلاش کرد تا دل این افراد را به دست آورد. درحالی‌که اکثریت دموکرات‌های مجلس نمایندگان در طول انتخابات مقدماتی از وی حمایت کرده‌اند، تعدادی نیز از رقیب او برنی سندرز، سناتور ورمونت (که هنوز شکست را نپذیرفته) حمایت کردند و می‌خواهند مطمئن باشند که ایده‌های آزادی‌خواهانه آنان -ازجمله افزایش قابل‌توجه در حداقل حقوق- از سوی حزب‌ جدی گرفته می‌شود.

اگر شما یک‌بار کاری تاریخ‌ساز کردید، چرا دوباره نتوانید؟ به نظر می‌رسد کلینتون که خود نخستین نامزد بالقوه زن از یک حزب بزرگ است، می‌خواهد [الیزابت] وارن را به‌عنوان فرد شماره ۲ رقابت‌ها معرفی کند. وارن البته نخستین زنی نیست که نامزد معاونت ریاست‌جمهوری می‌شود. جرالدین فرارو دموکرات در سال ۱۹۸۴ و سارا پلین جمهوری‌خواه در سال ۲۰۰۸، اولین‌ها در حزب خود بودند. بااین‌حال، برد این دو در کنار هم می‌تواند باعث شود تا وارن نیز نخستین معاون ریاست جمهوری در تاریخ ایالات‌متحده باشد. بعد از ۲۴۰ سال، آمریکا ممکن است شاهد حضور زنان در برترین جایگاه‌های اجرایی کشور باشد.

کلینتون پس از فائق آمدن بر سندرز، نیاز دارد تا دل بخش ترقی‌خواه حزب دموکرات را به دست آورد. وارن، استاد سابق حقوق تجاری، محبوب فعالان جناح چپ حزب است. 

دیگر نقش نامزد معاونت رئیس‌جمهوری، حمله سیاسی به رقیب است - نقشی که وارن در سخنرانی اخیر خود در سین‌سیناتی شروع کرده است. او به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین دموکرات‌های منتقد از ترامپ ظاهر شد که طعنه‌های نیشداری به شخصیت و سوابق کاری ترامپ وارد می‌آورد.

مع‌الوصف، این‌که آیا کلینتون حاضر به پذیرش یک رقیب بالقوه در کاخ سفید هست یا خیر، محل سؤال است.  نام براون، سناتور ایالت حساس اوهایو که [مانند وارن] متمایل به جناح چپ است، به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های محتمل مطرح‌شده است.

یکی از دموکرات‌های ارشد که رهبری نشست کنگره را نیز بر عهده داشت، خاویر بکه‌را، نماینده کالیفرنیا بود. نام او بارها به‌عنوان یکی از گزینه‌های کلینتون برای مقام معاونت ریاست جمهوری آمده است. بکه‌را، متولد و بزرگ‌شده ساکرامنتو است و پیش از انتخاب به مقام نمایندگی، جزو کارمندان کنگره بود. او ۲۳ سال کرسی نمایندگی لس‌آنجلس را به عهده داشته و رده چهارم در رهبری دموکرات‌ها را دارد؛ همچنین رئیس انجمن حزبی دموکرات‌ها در مجلس و ارشدترین مقام لاتین‌تبار حزب دموکرات است.

با توجه به این‌که انتخابات امسال به‌طور منحصربه‌فردی به مسائل قومی و نژادی متصل شده است، انتخاب بکه‌را -یا حتی جولیان کاسترو، شهردار پیشین سن آنتونیو و وزیر کنونی مسکن و توسعه شهری- توجیه منطقی دارد. قریب به یک‌سوم از کسانی که در روز انتخابات حق رأی دارند [۳۱ درصد]، لاتین‌تباران، سیاهان، آسیایی‌ها یا سایر اقلیت‌های قومی و نژادی هستند. این میزان در سال ۲۰۱۲، ۲۹ درصد بود. بخش عظیمی از این تغییر به دلیل ورود لاتین‌تباران به سن قانونی است؛ به‌ویژه آنان که متولد آمریکا هستند.

تیم کین، سناتور ویرجینیا، سیاستمدار دیگری است که نامش به‌عنوان گزینه معاونت کلینتون مطرح است. برخی فکر می‌کنند کلینتون ممکن است یک معاون بی‌خطر، وابسته و تا حدی کسل‌کننده انتخاب کند - کسی که برای ریاست جمهوری نیز مناسب باشد و آمادگی داشته باشد تا از روز اول بدون کمک کارهایش را انجام بدهد. فرماندار پیشین ویرجینیا تمامی این خصایص را دارد؛ او با رسانه‌ آشنایی دارد، باسواد، قابل‌احترام و باتجربه است و احتمال کمی دارد که جنجال شخصی یا حرفه‌ای بیافریند.

انتخاب کین می‌تواند باعث شود تا کلینتون بدون نگرانی از دردسرهای نامزد معاونت، به رویارویی با ترامپ ادامه دهد. حتی اگر او ببازد، نام کین از هم‌اکنون به‌عنوان یکی از گزینه‌های زودهنگام برای انتخابات ۲۰۲۰ به گوش می‌رسد.

 

ریوز باربور – آلمانیتور / 3 جولای 2016 – 13 تیر 1395

نظرات
آخرین اخبار