کد خبر: 2623
تاریخ انتشار: 13 تیر 1395 - 17:35
شاعر، مترجم و منتقد ادبی شناخته شده فرانسوی:
«ایو بونفوا» که برخی او را از مهم‌ترین شاعران معاصر فرانسه می‌دانند، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. «بونفوا» مترجم سرشناس آثار «شکسپیر» نیز بود.

فراتاب ـ سرویس فرهنگی: «ایو بونفوا» که برخی او را از مهم‌ترین شاعران معاصر فرانسه می‌دانند، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. «بونفوا» مترجم سرشناس آثار «شکسپیر» نیز بود.

آثار این شاعر مطرح به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده است. «بونفوا» نویسنده و مقاله‌نویس بود که در طول عمرش بیش از ۱۰۰ کتاب منتشر کرد و جوایز مهمی چون «گنکور» را در کارنامه‌اش به ثبت رساند.

این چهره ادبی علاوه بر فرانسه و کشورهای انگلیسی‌زبان، در آلمان، ایتالیا و سوئد هم شهرت فراوانی داشت. «بونفوا» کارهای «ییتس»، «پترارک» و «جورج سفریس» شاعر مطرح یونانی را هم ترجمه کرده بود.

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه پس از شنیدن خبر درگذشت بونفوا، به او به عنوان «یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم» ادای احترام کرد.

«ایو بونفوا» متولد سال ۱۹۲۳ در شهر تور فرانسه بود. پدرش کارگر راه‌آهن و مادرش معلم مدرسه بود. تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش انجام داد و در اواخر سال ۱۹۴۳، برای تکمیل تحصیلات خود در زمینه ریاضیات و فلسفه در دانشگاه «پواتیه» به پاریس رفت. در همان دوران بود که نخستین بارقه‌های شعری‌اش درخشید. او در ابتدا به سبک سوررئال علاقه‌مند شد، اما پس از مدتی آن را کنار گذاشت و اولین کارهای کلاسیک خود را در مقابله با جریان‌های معاصر ادبی دوران، به نگارش درآورد.

او با اولین مجموعه شعرش «از جنبش و سکون دوو» (۱۹۵۳) به شهرت رسید. از دیگر مجموعه اشعار او می‌توان به «دیروز فرمانروای بیابان» (۱۹۵۸)، «در آستانه فریب» (۱۹۷۵)، «آنچه بی‌نور بود» (۱۹۸۷) و «سطوح منحنی» (۲۰۰۱)  اشاره کرد. «بونفوا» چند مجموعه مقاله نظری و انتقادی نیز دارد که اهدافش را مشخص می‌کنند: «نامحتمل» (۱۹۵۹)، «مذاکره در باب شعر» (۱۹۸۰)، «طرح، رنگ، نور» (۱۹۹۵) و....

«ایو بونفوا» پویایی ادبی خود را تا ۸۰ سالگی حفظ کرد و در این راه دستاوردهای ادبی بسیاری از جمله جایزه شعر «گنکور» را که مهم‌ترین جایزه ادبی کشور فرانسه به حساب می‌آید کسب کرد. نام او دائما به عنوان یکی از افرادی که شانس دریافت جایزه نوبل ادبیات را دارند، بر زبان‌ها می‌آمد.

منبع: ايسنا 

 

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار