کد خبر: 262
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 08:35
نمایندگان کشورهای عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه در بروکسل گردهم آمده و مذاکرات الحاق مونته نگرو به عنوان بیست و نهمین عصو این سازمان را آغاز کردند.

به گزارش فراتاب از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، مونته نگرو در بالکان در شرق اتحادیه اروپا به عنوان بیست و نهمین کشور به ناتو می پیوندد تا در این ائتلاف نظامی و سیاسی تحت رهبری آمریکا، با روسیه برسر بحران اوکراین بجنگد و در عین حال در دیگر عملیات های این سازمان نیز شرکت کند.
ناتو پیش از این در دوم دسامبر (12 آذر) رسما از کشور کوچک مونته نگرو در بالکان دعوت کرده بود به این نهاد نظامی بپیوندد اما این دعوت با عکس العمل شدید مسکو روبرو شده بود.
تراسی وولوس تری استاماتوپلوس، مذاکره کننده ارشد ناتو امروز با صدور بیانیه ای در بروکسل اعلام کرد که نشست دو روزه امروز و فردای این سازمان همه جوانب عضویت مونته نگرو از جمله عضویت سیاسی، اقتصادی، نظامی و قانونی این عضویت را بررسی می کند تا به همه نوع پاسخ موافقان و مخالفان عضویت این کشور در این ائتلاف را بررسی کند.
مونته نگرو از کشورهای حاشیه دریای آدریاتیک در جنوب شرق اروپا است و با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از کوچک ترین و کم جمعیت ترین کشورهای اروپا محسوب می شود.
البته پیش از این انتظار می رفت پیوستن مونته نگرو به ناتو یک سال طول بکشد، با این وجود دولت این کشور برای نهایی شدن این الحاق، باید بسیاری اصلاحات سیاسی و اقتصادی را نیز در کشور بپذیرد.
این کشور تا چند سال پیش بخشی از خاک یوگسلاوی سابق بود که در سال ۱۹۹۹ هدف بمباران ناتو قرار گرفت.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متشکل از کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ترکیه، بزرگ ترین ائتلاف نظامی دنیا به شمار می آید.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار