کد خبر: 2617
تاریخ انتشار: 14 تیر 1395 - 04:40
بررسی قوانین فدرالی اعلام شده در شمال سوریه
پس از سه ماه قانون اساسی اقلیم دموکراتیک فدرال شمال سوریه (روژآوا) که قرارداد اجتماعی نام دارد و شامل یک دیباچه، یازده فصل با ۸۵ ماده قانونی تشکیل شده است تدوین ومنتشر شد

فراتاب - گروه بین الملل: به نقل از سایت رسمی مجلس موسسان اقلیم دموکراتیک فدرال روژآوا - شمال سوریه   سه ماه پس از تشکیل، این مجلس قانون اساسی اقلیم دموکراتیک فدرال شمال سوریه – روژآوا را تدوین و منتشر کرد.

این پیش نویس که قرارداد اجتماعی نام دارد از یک دیباچه و یازده فصل از جمله "اصول کلی، حقوق و آزادی های اساسی، حق مالکیت خصوصی، سیستم اجتماعی، شوراهای کانتون ها و بخش ها" با ۸۵ ماده قانونی تشکیل شده است.

در دیباچه پیشنویس این قرارداد تصریح شده است که خلق شمال سوریه سیستم فدرال دموکراتیک را بهترین سیستم برای تحقق حقوق تمام اقشار، خلق ها و ادیان موجود در اقلیم می دانند.

قرارداد اجتماعی شمال سوریه شهر قامیشلی را مرکز اقلیم فدرال دموکراتیک معرفی کرد. هم چنین  در ماده پنجم فصل اول تصریح شده است که پرچم اقلیم فدرال دموکراتیک شمال سوریه همراه با پرچم سوریه فدرال و دموکراتیک به اهتزاز در خواهد آمد.

در ماده سوم تاکید شده است که آموزش و بکارگیری تمام زبان های موجود در این اقلیم در تمامی سطوح آزاد و برابر خواهد بود. ماده هفتم از فصل اصول کلی تصریح کرده که این قرارداد بنا ندارد کشوری نو و یا یک جامعه طبقاتی را بنیان نهد، بلکه به دنبال ایجاد سیستمی دموکراتیک مبتنی بر قدرت جامعه و محدود کردن نقش دولت و تبدیل آن به یک سیستم هماهنگ کننده است.

در مواد ۱۵ تا ۱۷ از فصل اول، قرارداد اجتماعی برابری زنان و مردان در تمامی سطوح احتماعی، سیاسی و فرهنگی تضمین شده است.

شایان ذکر است که در روزهای ۱۶ و ۱۷ مارس در شهر رمیلان در کانتون جزیره مجلس  موسسان اتحاد فدرال دموکراتیک روژاوا- شمال سوریه و باحضور  ۲۰۰ تن از نمایندگان گروه های مختلف  ساکن شمال سوریه همراه با اعضای احزاب و جریان های سیاسی این منطقه تاسیس شد. در بیانیه پایانی این نشست اولیه تاکید شده بود که سیستم "فدرال دموکراتیک" مشارکت تمامی اقلیت های قومی و مذهبی را در آینده سوریه تضمین می کند.

مجلس موسسان دارای ریاست مشترک بوده و متشکل از ۳۱ عضو است. در حال حاضر هریک از "هدیه یوسف" و "منصور السلوم" ریاست این مجلس را برعهده دارند. اقلیم فدرال دموکراتیک روژآوا – شمال سوریه متشکل از کانتون های سه گانه جزیره، کوبانی و عفرین و مناطق شهبا، تل ابیض و شدادی است.

نظرات
آخرین اخبار