کد خبر: 2597
تاریخ انتشار: 12 تیر 1395 - 17:20
گنول تول تحلیل گر ترک موسسه خاورمیانه در واشنگتن:
چه میزان افزایش نارضایتی عمومی از سیاستهای ترکیه و یا برقراری مجدد رابطه با تلاویو زمینه ساز حوادث تروریستی در ترکیه است؟

فراتاب گروه بین الملل/ سمیرا محتشم: این روزها خبرها و تحلیل های متفاوتی درباره حمله تروریستی ترکیه بیان می شود و این حادثه از زوایای مختلفی مورد کنکاش و واکاوی قرار گرفته است. این تحلیل ها که با خطر تروریسم آغاز و به صنعت توریسم پایان می یابد طیف گسترده ای از کارشناسان و تحلیل گران را به اظهار نظر واداشته است؛ اما با طرح سه دیدگاه زیر می توان با نگاهی متفاوت به این حادثه نگریسته است.

سیاست های مردم ناپسند

گنول تول، تحلیل گر ترک موسسه خاورمیانه و مرکز تحقیقاتی واشنگتن گفت: حملات تروریستی اخیر بیانگر خط مشی مردم ناپسند دولت ترکیه در قبال سوریه پس از شکست مهاجمان ترک در مقابله با نیروهای دولتی سوری تحت حمایت روسیه بوده است. دولت نیز سعی دارد از حادثه ی تروریستی اخیر برای کنترل رسانه ها در خصوص پوشش خبری و انحراف اذهان عمومی از خط مشی و سیاست های دولت در قبال سوریه بیشترین بهره را ببرد.

کپی برداری حملات تروریستی

این حمله که جدیدترین حمله در حوزه فرودگاهها و هواپیمایی و صنایع هوایی در خاورمیانه و اروپا بوده است، تنها سه ماه پس از حادثه بمب گذاری فرودگاه بروکسل روی داد. این امر، آسیب پذیری فرودگاهها و سایر اماکن عمومی را خاطر نشان می کند. هانس وبر مشاور دولت فدرال امریکا در امور امنیت فرودگاهی پس از حمله 11 سپتامبرگفت: این حمله به احتمال زیاد کپی برداری از حملاتی از این دست در گذشته بوده است؛ چرا که از دیدگاه تروریستی، حادثه بروکسل یک نمونه موفق بوده است پس انگیزه برای انجام حرکات مشابه دور از انتظار نیست.

نزدیکی با اسراییل

در نخستین روزهای هفته، اردوغان به شکاف 6 ساله روابط با اسراییل پایان داد و در حرکتی دور از انتظار گام هایی جدی در مسیر تنش زدایی روابط با روسیه  برداشت. به موازات این سیاست ها او تلاش کرد تا از تقابلات دیپلماتیک دوری جسته و اقتصاد شور را در مسیر موفق به پیش براند. ضمن این که کشور را از شرایط ایزوله شدن در منطقه که روز به روز افزایش می یافت، نجات دهد. ایلنور گویک از مشاوران رییس جمهور ترکیه در مصاحبه ی تلویزیونی در روز چهارشنبه با اشاره به بهبود روابط با اسراییل گفت ترکیه از این پس قادر خواهد بود به اطلاعاتی دست یابد که در مقابله با داعش بسیار کارآمد خواهد بود.

نظرات
آخرین اخبار