لهستان برای مبارزه با داعش نیروی زمینی به سوریه و عراق اعزام نمی کند | فراتاب
کد خبر: 259
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 07:35
رییس جمهور لهستان روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور به رغم اعلام قبلی برای اعزام 4 جنگنده اف-16 برای مبارزه با تروریست های داعش در سوریه و عراق در کنار سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نیروی زمینی به این سازمان اعزام نمی کند.

 به گزارش فراتاب از رویترز، آندری دودا رئیس جمهور لهستان امروز احتمال اعزام نیروی زمینی نظامی لهستانی برای مقابله با گروه ترویستی داعش در سوریه و عراق را رد کرد.

این درحالی است که پاول سولوش مشاور امنیتی و دفاعی رییس جمهور لهستان امروز در پی اعلام آمادگی ناتو برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق، اعلام کرد که ورشو آمادگی دارد 4 فروند جنگنده اف-16 در اختیار ناتو قرار دهد.
وی امروز در گفت وگو با رادیو لهستان بدون اشاره به اینکه آیا ورشو نیروی زمینی نیز به سوریه و عراق اعزام می کند یا خیر، اظهار داشت که این کشور آماده انجام گشت های رزمی است و لذا این 4 جنگنده را با هدف سرکوب و مبارزه با تروریست های داعش به سوریه و عراق می فرستند تا تحت رهبری ائتلاف با تروریستها بجنگنند.
این مقام ارشد دفاعی لهستان ضمن اعلام همبستگی با ناتو، افزود: لهستان آماده است دوستان خود را در انجام امور مهمی چون مبارزه با تروریست ها تنها نگذارد.
البته دولت لهستان چهارشنبه گذشته نیز برای حضور فعال در عملیات ناتو در خاورمیانه و شرق اروپا اعلام آمادگی کرده بود.
وزیر دفاع این کشور گفته بود که این کشور به ائتلاف ضد داعش ملحق خواهد شد. وی مقیاس مشارکت لهستان در جنگ علیه داعش را به واکنش ناتو نسبت به اقدامات روسیه در شرق اروپا مشروط کرده بود.
اما رییس جمهور لهستان امروز درباره اظهارات وزیر دفاع این کشور، گفت: شاید تعبیر و برداشت نادرستی از برخی اظهارات شده باشد، اما قطعا تصمیمی برای اعزام نیرو به سوریه و عراق نداریم، چون مسائل دیگری وجود دارد که در نشست ناتو درباره آن صحبت خواهیم کرد.
وی افزود: باید به یاد داشته باشیم که ما عضو ناتو هستیم. اگر می خواهیم به طور جدی در ناتو رفتار کنیم، اگر می خواهیم انتظارات ما مورد احترام واقع شود باید درک کنیم که سایر کشورهای عضو ناتو نیز نگرانی ها و منافع خود را در سایر بخش های اروپا و جهان دارند.
رئیس جمهور لهستان اظهار داشت: شاید به دنبال حضور دائمی نیروها و تجهیزات ناتو در لهستان باشم ولی این مساله نیز می تواند ماهیت چرخشی داشته باشد.
ورشو در ماه ژوئیه (تیرماه) آینده میزبان نشست ناتو خواهد بود.
لهستان بارها خواهان حضور بیشتر نیروهای ناتو در خاک این کشور و سایر کشورهای شرق اروپا و نیز خواستار پاسخ قاطع تر به اقدامات روسیه در اوکراین شده است.
منابع آگاه در ورشو همچنین می گویند که دولت لهستان از جانب مناطق جنوبی خود احساس خطر می کند.
لهستان می گوید، تحرکاتی از گروه های داعشی در این مناطق دیده است اما تحلیلگران اعتقاد دارند تهدیدات روسیه باعث حضور فعال تر لهستان در ناتو شده است.
به گفته توماس زاتوفسکی، معاون وزیر دفاع لهستان قرار است مسئله حضور فعال در عملیات های ناتو در نشست این هفته وزرای دفاع عضو ناتو در بروکسل مطرح شود.
وی گفت: حضور لهستان در خاورمیانه تا پیش از این از سوی ناتو محدود به اعزام نیرو به اردن یا شرکت در بعضی عملیات های نیروهای ائتلاف علیه داعش بوده است.
زاتوفسکی افزود: ما درصدد آن هستیم تا حضور نظامی خود را در خاورمیانه و شرق اروپا افزایش دهیم زیرا احساس می کنیم تروریست های داعش می توانند از مرزهای شرقی وارد کشورهای اروپایی شوند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار