کد خبر: 2582
تاریخ انتشار: 11 تیر 1395 - 13:55
هشدار یونیسف در باره افزایش خشونت علیه کودکان عراقی
بر اساس گزارش جدید یونیسف، هفت میلیون و 400 هزار کودک عراقی معادل دوسوم کل جمعیت کودکان عراق، نیازمند کمکهای انسانی هستند و این نهاد خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای حمایت از کودکان عراقی شد.

فراتاب سرویس بین الملل: گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد حاکی است: از هر پنج کودک عراقی یک کودک در معرض خطر مرگ، زخمی شدن، خشونت جنسی و سربازگیری اجباری و اعزام به مناطق درگیری یا ربوده شدن قرار دارند.
این گزارش مفصل که با عنوان »بهای گزافی که کودکان می پردازند »روز پنجشنبه منتنشر شد، از افزایش یک میلیون و 300 هزار نفری تعداد کودکان در معرض خطر تنها در ۱۸ ماه گذشته خبر داده است.
بر اساس این گزارش هفت میلیون و 400 هزار کودک عراقی معادل دوسوم کل جمعیت کودکان عراق، نیازمند کمکهای انسانی هستند و در همین حال خانواده های این کودکان در پی عملیات نظامی آزادسازی فلوجه و اطراف موصل ، با بدتر شدن شرایط معیشتی مواجه هستند.
این گزارش هشدار داده است: کودکان عراقی بی آنکه هیچ گناهی مرتکب شوند در میانه آتش گرفتار شده اند.
»پیتر هاکینز» نماینده یونیسف در عراق در این باره گفت: از همه طرفهای درگیر در نزاع جاری در این کشور می خواهیم رفتار خود را کنترل کرده، حقوق کودکان را محترم شمرده و از آنان حمایت کنند.
وی افزود: هنوز هم فرصت داریم با تامین حمایتهای لازم و مشارکت در رشد شکوفایی هر چه بیشتر عراق ، بگذاریم کودکانمان کودکی کنند .
گزارش یونیسف حجم و ابعاد پیچیده بحران جاری در عراق را مورد تاکید قرار داده و می افزاید: این کشور چهار دهه ناامنی و جنگ پیاپی و بی توجهی به کودکان را پشت سر گذاشته است که پیامدهای بسیار منفی بر کودکان این کشور دارد.

هرماه 50 مورد کودک ربایی
گزارش یونیسف همچنین حاکی است:‌ موارد فاجعه باری از کودک ربایی در این کشور مشاهده شده و طی دو سال و نیم گذشته یک هزار و 496 کودک زیر 18 سال در عراق ربوده شده اند یعنی به طور میانگین هر ماه ۵۰ مورد کودک ربایی در عراق رخ می دهد که در بیشتر موارد کودکان ربوده شده وادار به پیوستن به جبهه های جنگ شده و یا مورد سواستفاده جنسی قرار می گیرند.
هاکینز با بیان اینکه ربودن کودکان از منازل، مدرسه ها یا خیابانها امری بسیار تکان دهنده است، خاطرنشان کرد: این کودکان از آغوش خانواده ها جدا شده و به «چندش آورترین» صورت ممکن تحت بدترین انواع شکنجه و درد و رنجها و سواستفاده قرار می گیرند.


سه و نیم میلیون کودک و نوجوان عراقی محروم از آموزش و تحصیل

وی گفت: «بیش از 10 درصد کودکان عراقی (بیش از یک و نیم میلیون کودک) ناگزیر به ترک خانه و کاشانه خود شده و درگیری ها از اول سال 2014 تاکنون آنان را از دیار خود آواره کرده است و در بسیاری موارد این کودکان تجربه چندبار آواره شدن را دارند.
  در اثر درگیریهای جاری در عراق از هر پنج مدرسه در این کشور دست کم یک مدرسه غیرقابل استفاده شده و حداقل سه و نیم میلیون کودک و نوجوان عراقی از آموزش و تحصیل بازمانده اند.
یونیسف در گزارش خود خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای حمایت از کودکان عراقی شده و نوشت: لازم است اقدامات فوری شامل توقف درگیریها و کشتار ، ربودن و شکنجه و زندان و خشونت جنسی و سربازگیری کودکان صورت گیرد. همچنین لازم است حمله به مدارس و مراکز درمانی و کارکنان آنها نیز فورا متوقف شود.
صندوق کودکان سازمان ملل همچنین خواهان رساندن فوری و بی قید و شرط کمکهای انسانی و رفع موانع موجود در این مسیر در مناطق مختلف عراق شده و تاکید کرده است مناطقی که تحت تصرف دولت این کشور نیستند نیز باید مشمول این کمک رسانی شوند.
ایجاد راههای امن برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری و تضمین خدمات رسانی لازم و رفع نیازهای آنها از جمله موارد یادشده در گزارش یویسف است.
گزارش یونیسف بر لزوم افزایش کمی و کیفی خدمات آموزشی به کودکان محروم از فضای آموزشی با برگزاری کلاسهای آموزشی و رساندن آنها به سایر دانش آموزان از نظر تحصیلی و افزایش فرصتهای آموزش و یادگیری و فراهم آوردن شرایط مناسب برای معلمان و دانش آموزان و وسایل آموزشی و کمک اموزشی تاکید کرده و می افزاید : این کودکان هستند که عراق را خواهند ساخت و می توانند در ساخت آینده و شکوفایی این کشور مشارکت کنند.
یونیسف همچنین بر لزوم ارایه کمک های مشاوره و روانشناسی و برنامه های اجتماعی برای کمک به کودکان عراق جهت پشت سرگذاشتن این دوران سخت و افزایش منابع مالی مورد نیاز این صندوق برای ارایه کمکهای نجات بخشی کودکان تاکید کرده است.
در این گزارش آمده است که این صندوق برای تامین نیازهای اورژانسی عراق در سال 2016 به 270 میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار