کد خبر: 2581
تاریخ انتشار: 12 تیر 1395 - 01:05
ثریا مردانپور

 فراتاب- گروه سلامت/ثریا مردانپور: مدت هاست پدیده ریزگردها برای اغلب مناطق کشور به ویژه استان های غربی و جنوب غربی به یک معضل پایدار تبدیل شده که عواقب زیانباری در سطوح مختلف برجای می گذارد. تهدید سلامتی افرادی که در معرض چنین هوای آلوده یی قرار می گیرند، از جمله عوارض این شرایط نامناسب جوی می باشد که با رعایت نکات بهداشتی و افزایش توان سیستم ایمنی بدن، می توان اثرات مخرب تا حدودی کاهش داد. در این نوشتار سعی می شود براساس یافته های پزشکی و بهداشتی، پیشنهادات و راهکارهایی جهت حفظ سلامت در چنین شرایطی ارائه شود.          

پیشنهادات و راهکارها: برای اینکه سیستم ایمنی بدن در این روزها بهتر عمل کند باید مواردی را رعایت کرد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد. تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوید، مخصوصا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند: سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی، آسم و بیماریهای خاص. از ورزش در محیط باز خودداری شود.

برای خروج از منزل از عینک و ماسک مخصوص که کاملا چشم و دهان و بینی را بپوشاند استفاده شود. ماسک های معمولی و کاغذی کارایی خاصی ندارند باید از ماسکهایز FFP3 ,FFP2 ,FFP وM3 استفاده شود. لازم به ذکر است این نوع ماسک ها برای 2 الی 3 ساعت استفاده مناسب می باشد. اگر ماسک بطور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیر چندانی ندارد. تنفس با ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماریهای قلبی و عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

مصرف آنتی اکسیدان های خوراکی مانند فلفل دلمه‌ای، انواع کلم (بروکلی،بنفش و...)، کنگر، توت فرنگی، تمشک، مارچوبه، چای سبز.

مصرف پروتئین و مایعات بیشتر و پرهیز از غذاهای چرب و قندی برای افزایش سیستم ایمنی.

مصرف ویتامین D3 از طریق تغذیه مانند: مصرف انواع ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ، جگر و ....

مصرف ویتامین E که محلول در چربی است و داوطلبانه الکترون های خود را به رادیکال های آزاد می دهد و به ترکیبات مهاجم (آنتی اکسیدان) علیه مواد مضر تبدیل می شود، مانند: روغن های گیاهی، جوانه گندم و دانه های آجیل.

مصرف ویتامین Cکه در میوه ها وسبزیجات تازه یافت می شود.

مصرف امگا3 که در انواع ماهی ،دانه های گیاهی ومغزها یافت می شود.

مصرف روی (Zink) که در انواع گوشت وغلات سبوس دار وجود دارد باید توجه داشت که اسیدفتیتیک موجود در غلات باعث عدم جذب روی در بدن می شود بنابراین وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می شودحتما می بایست عمل تخمیرنان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.

مصرف شیر به علت داشتن پتو بیوتیک، باکتریهای مفید داخل روده را که در اثر آلاینده ها کم شده  افزایش می دهد.

در منزل از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید که اکسیژن لازم رو در منزل شما فراهم کنند.

از مصرف سیگار، الکل و قلیان به شدت اجتناب کنید به علت آنکه باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

درنهایت اگر مجبور شدید از منزل خارج شوید در برگشت به منزل حتما سعی کنید سرفه و عطسه کنید و دوش بگیرید تا ریزگردهایی که هنوز جذب خون شما نشده اند از دستگاه تنفسی، دهان و حلق خارج شود.

نظرات
آخرین اخبار