کد خبر: 2574
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 22:45
عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته‌اند تا عربستان سعودی را از شورای حقوق بشر این سازمان تعلیق کند.

فراتاب- سرویس بین الملل: عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته‌اند تا عربستان سعودی را از شورای حقوق بشر این سازمان تعلیق کند.

فیلیپ بولوپیون معاون حمایت جهانی دیده بان حقوق بشر گفت: «عربستان سعودی در حالی که یکی از اعضای شورای حقوق بشر است، سوابق وحشتناکی از نقض حقوق بشر در یمن دارد.» بولوپیون افزود: «کشورهای عضو سازمان ملل باید در کنار غیرنظامیان یمن بایستند و فورا عربستان سعودی را به حال تعلیق در آورند.»

رژیم ریاض به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات مرگبار خود به این کشور فقیر عربی را از فروردین 1394 آغاز کرده است. در این حملات تاکنون حدود 10 هزار نفر کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل گفتند آنها 69 مورد حملات هوایی غیرقانونی عربستان سعودی به خانه‌ها، بازارها، بیمارستان‌ها، مدارس و کسب و کار غیرنظامیان و مساجد را ثبت کرده‌اند. در این حملات دستکم 913 غیرنظامی کشته شده‌اند و برخی از این حملات می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

عربستان سعودی در آخرین سال از دوره سه ساله عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل به سر می‌برد. این شورا که متشکل از 47 کشور است، مسئول گسترش حقوق بشر در سراسر جهان به شمار می‌آید.

گفتنی است، رای دو سوم از 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند یک کشور را به خاطر نقض نظام‌مند حقوق بشر در دوران عضویتش، از شورای حقوق بشر سازمان ملل که مقر آن در ژنو است، تعلیق کند.

سازمان ملل اوایل این ماه برای مدت کوتاهی ائتلاف نظامی عربستان سعودی را به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اضافه کرد؛ سازمان ملل این ائتلاف نظامی را مسئول 60 درصد مرگ و میر کودکان در مناقشه نظامی یمن عنوان کرده است.

اگرچه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل تحت فشار سعودی‌ها، این ائتلاف نظامی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان حذف کرد. سازمان ملل در تاریخ اول ژوئن اعلام کرد که حدود 10 هزار کودک یمنی که همگی زیر 5 سال داشتند، تنها در مدت یک سال جان خود را از دست داده‌اند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت این مرگ و میرها بر اثر «بیماری‌های کاملا قابل اجتناب و پیشگیری» نظیر اسهال و ذات الریه رخ داده است. سازمان غیر دولتی «کودکان را نجات دهید»، در ماه مارس در گزارشی مشابه اعلام کرد که حدود 90 درصد از کودکان یمنی نیازمند کمک‌های اضطراری هستند.

 

منبع:پرس تی وی

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار