کد خبر: 2572
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 20:45
نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، در سخنانی با تشریح اینکه چگونه رأی انگلیس به خروج از اتحادیۀ اروپا می‌تواند به متلاشی شدن بریتانیا بیانجامد، خواستار ادامۀ عضویت کشورش در این اتحادیه شد.

فراتاب - سرویس بین الملل: استرجن روز چهارشنبه در بروکسل و در نشست سران اتحادیۀ اروپا که برای نخستین بار بدون حضور انگلیس انجام شد، شرکت و تلاش کرد سران اروپایی را برای ماندن اسکاتلند در این اتحادیه متقاعد کند.

اما اسپانیا با این درخواست مخالفت کرد و سران اروپایی نیز پاسخ‌های متناقضی به این خواسته دادند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، پس از دیدار با 27 همتای خود سه‌شنبه عصر بروکسل را به مقصد لندن ترک کرد.

نتایج همه پرسی روز پنجشنبه درباره ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا از تقابل نظر اکثر اسکاتلندی‌ها با اکثر انگلیسی‌ها حکایت دارد.

بر اساس این نتایج، 62 درصد از مردم اسکاتلند مایلند در اتحادیه اروپا باقی بماند و 38 درصد رأی به خروج از این اتحادیه داده‌اند، در حالی که 52 درصد از انگلیسی‌ها رأی به خروج از اتحادیه اروپا و 48 درصد به ماندن رای دادند.

بر این اساس استرجن معتقد است اسکاتلند نباید برخلاف میل باطنی خود از اتحادیه اروپا به بیرون رانده شود.

وی در پی انجام مذاکرات مستقیم با سران اتحادیۀ اروپا بود تا از حق عضویت اسکاتلند در این اتحادیه محافظت کند و اگر لازم باشد، اقدام به برقراری همه‌پرسی مجدد برای استقلال این کشور از بریتانیا کند.

اسکاتلند در ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ برای استقلال از بریتانیا اقدام به برگزاری همه‌پرسی کرد که بر اساس آن حدود 55 درصد خواستار ماندن به عنوان بخشی از بریتانیا بودند در حالی که حدود 45 درصد به استقلال رای دادند.

اما ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، گفت مادرید با انجام هرگونه مذاکرۀ اتحادیۀ اروپا با اسکاتلند مخالف است.

وی پس از نخستین نشست سران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا بدون بریتانیا، گفت: «اگر بریتانیا (از اتحادیه اروپا) خارج شود، اسکاتلند نیز خارج می‌شود.»

استرجن با اشاره به نامشخص بودن نتیجۀ انتخابات یکشنبۀ اسپانیا گفت به هیچ وجه از شنیدن «مواضع اولیۀ» مادرید در این خصوص تعجب نکرده و به خوبی از مشکلاتِ این مسیر آگاه است.

وی به خبرنگاران گفت: «ما تازه اول راه هستیم.» او با تأکید بر اینکه اولویتش شنیده شدن صدای اسکاتلند است، گفت: «من امروز وقتی تمایل (اتحادیۀ اروپا) به گوش دادن (به درخواست اسکاتلند) را دیدم، دلگرم شدم.»

یکی از سخنگویان ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، گفت او (درخواست اسکاتلند را) شنیده است اما در سیاست‌های داخلی بریتانیا دخالت نخواهد کرد.

 

منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار