کد خبر: 2569
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 10:30
تازه‌ترین اظهارنظرهای وزیر امور خارجه ایالات متحده
به باور جان کری "حضور ایران در عراق" به تلاش آمریکاییان برای شکست داعش کمک می‌کند زیرا داعش دشمن مشترک ایالات‌متحده و جمهوری اسلامی ایران است.

فراتاب سرویس بین‌الملل: جان کری در مقام وزیر امور خارجه ایالات‌متحده که در گفتگوهای هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، و سپس گشایش در روابط دوجانبه میان تهران و واشینگتن نقش عمده‌ای ایفا کرده است در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود که روز سه شنبه 28 ژوئن در جشنواره ایده های آسپن در ایالت کلرادو سخنرانی می‌کرد، به نقش مثبت ایران در منطقه و به‌ویژه فعالیت مؤثر آن علیه داعش، اشاره‌کرده است که در زیر به برخی از مهم‌ترین بخش‌های این سخنرانی اشاره می‌شود:

ایران در مبارزه با داعش نقش مفیدی داشته است

بی‌بی‌سی فارسی در این رابطه می‌نویسد: "جان کری در پاسخ به سؤالی در این مورد که آیا حضور جمهوری اسلامی در عراق ازنظر او "بیشتر مفید است تا مضر" گفت که او این حضور را مفید می‌داند. جان کری گفت: "در رابطه با ایران، ما با چالش‌هایی مواجه هستیم و همه این موضوع را می‌دانند و ما مشغول کار روی این چالش‌ها هستیم، اما می‌توانم به شما بگویم که ایران در عراق از برخی جهات به اهداف ما کمک کرده و آن‌ها توجه خود را بر داعش متمرکز کرده‌اند و به‌این‌ترتیب، ما درواقع علایق مشترکی در این مورد داریم". جان کری گفته "حضور ایران در عراق" به تلاش آمریکاییان برای شکست داعش کمک می‌کند زیرا داعش دشمن مشترک ایالات‌متحده و جمهوری اسلامی است.

بوئینگ به ایران هواپیما می‌فروشد

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه همشهری، وزير خارجه آمريكا در آخرين اظهارنظر درباره دلايل موافقت با قرارداد بوئينگ با ايران‌اير، گفت:‌ «ازآنجاکه شركت ايرباس اجازه دارد به ايران هواپيما بفروشد، ممنوعيت بوئينگ از رقابت در اين بازار به ضرر كارگران آمريكايي تمام مي‌شد و بر توانايي هواپيمايي ايرانيان هم تأثيري نمي‌گذاشت.»

ایران امروز، جامعه‌ای پویا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جان کری سپس به ارزیابی خود از فضای داخل ایران پرداخت و گفت: «حدود 60 درصد مردم ایران زیر سی سال سن دارند؛ کسانی که به تهران رفته‌اند می‌گویند این شهر جایی است که جوانانش در کافه می‌نشینند و درباره آینده صحبت می‌کنند، آن‌ها در کشورهای خارجی تحصیل‌کرده‌اند و به دنبال (ساختن) شهری جدید هستند.»

عامل اصلی اقدامات جهادی در حال وقوع در سوریه، بشار اسد است

طبق گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان ان بخشی از سخنان کری مربوط به اوضاع سوریه بود که در آن عنوان داشت: "مهم‌ترین نکته مطرح در این خصوص آن است که با روسیه به‌نوعی تفاهم برسیم مبنی بر اینکه با داعش و النصره مقابله کنیم. جبهه النصره گروهی تروریستی است که سازمان ملل متحد مشخص کرده است. گروه‌های فرعی دیگری نیز وجود دارند که در ذیل جبهه النصره و داعش فعالیت می‌کنند به‌ویژه جیش الاسلام و احرار الشام. ما باید سطحی از ثبات و اعتماد را درباره کل سوریه به وجود بیاوریم تا اینکه ایده دولت انتقالی و دور شدن از اسد ، مردم را نترساند. می‌توان رهیافت جدیدی را به وجود آورد که بازی را کاملاً تغییر بدهد. منظورم از این رهیافت جدید این است که بدانیم چگونه سر میز گفتگو در ژنو به حرکت خود ادامه بدهیم و درعین‌حال در میدان عملیاتی باهم همکاری کنیم تا از شر تروریست‌ها خلاص شویم. من شخصاً معتقدم اگر بشار اسد همچنان در مسند قدرت باشد، نمی‌توان کشور(سوریه) را متحد کرد و به صلح واقعی دست‌یافت زیرا بشار اسد عامل اصلی ، اقدامات جهادی است که رخ می‌دهد. البته عوامل دیگری هم مطرح است. همین مسائل سبب می‌شود ما با چالشی فوق‌العاده پیچیده مواجه باشیم زیرا بیست‌ویک کشور و گروه درباره مذاکرات سوریه فعال هستند. ایران و روسیه ازجمله حاضران بر سر این میز هستند. درست است که مواضع ایران و روسیه درباره اسد متفاوت است اما به‌هرحال، سر میز مذاکرات هستند تا به پیشبرد این روند کمک کنند. ترکیه و قطر و عربستان سعودی نیز حضور دارند که دیدگاه آن‌ها درباره تحمل گروه‌های خاص متفاوت است. کردها نیز حضور دارند که با ترکیه برای سرزمین‌های خودشان می‌جنگند."

نظرات
آخرین اخبار