کد خبر: 2533
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 13:00
واشنگتن پست گزارش داد:
واشنگتن پست با بیان اینکه اتحادیه اروپا رو به تضعیف و حتی در معرض خطر زوال است، نوشت: تنها پادزهر در مقابل سم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، تقویت ناتو است.

فراتاب-سرویس بین الملل:این روزنامه آمریکایی افزود: انگلیس تحت رهبری دیوید کامرون روز به روز از اهمیتش در کسوت یکی از متحدان امریکا کاسته شد. در موضوع مبارزه با 'داعش' دولت کامرون بسیار ضعیف عمل کرد و در موضوع مقاومت علیه تجاوز روسیه به اوکراین هیچ نقش مهم و تاثیر گذاری ایفا نکرد.
واشنگتن پست اضافه کرد به دنبال رد شدن لایحه مداخله نظامی در سوریه توسط پارلمان انگلیس، کامرون در سال 2013 از انجام حملات هوایی علیه سوریه صرف نظر کرد و موجب شد تا رئیس جمهوری 'اوباما' هم به ناچار در سوریه عقب نشینی کند. همین رویداد عواقب فاجعه باری را برای جنگ سوریه به بار آورد .
به نوشته این رسانه آمریکایی، مشهودترین ابتکار عمل کامرون در سیاست خارجی اش اظهار علاقه بزدلانه اش به 'شی جین پینگ' رهبر چین بود که منحصرا برای درو کردن مزیت های تجاری انجام گرفت.
واشنگتن پست تصریح کرد: آخرین و مصیبت بار ترین حلقه از زنجیره اشتباهات فاحش کامرون، همین برگزاری همه پرسی در مورد خروج از اتحادیه اروپا بود که ابدا هم انجام آن ضرورتی نداشت.
این روزنامه آمریکایی افزود: حال این شرایط جدید ایجاب می کند که روند کنونی سیاست خارجی آمریکا شتاب گیرد اما هرگز یک تغییر ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد.
به نوشته واشنگتن پست، دولت اوباما همانطور که تاکنون هم نشان داده است به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بیشتر از گذشته نظر خود را به جانب آلمان معطوف و از برلین تقاضای کمک و رهبری موضوعات امنیتی در حوزه ماورای اقیانوس اطلس را خواهد کرد. دولت اوباما ضمن آن در آسیا هم روابط استراتژیک قوی تری را با شرکای آسیایی خود نظیر هند و ژاپن خواهد داشت.
این رسانه آمریکایی نوشت: آمریکا از این پس نباید از لندن انتظار کمک در مدیریت بحران های جدید در خاورمیانه و سایر مناطق را برای سالهای آینده داشته باشد و تا به حال هم همینطور بوده است .
این روزنامه در عین حال افزود: درجه افول اهمیت روابط ویژه آمریکا و انگلیس بستگی به آن دارد که روند اوضاع جاری در لندن که غیرقابل پیش بینی هم هست به چه کیفیتی پیش خواهد رفت. دولت جدیدی که در ماههای آتی جانشین دولت کامرون خواهد شد ناگزیر خواهد بود دست به گزینش بزند؛ یا راضی شود به قول هایی که انگلیس در مورد محدود ساختن مهاجرت داده است، عمل کند یا اینکه پرداخت هایش را به اتحادیه اروپا تقلیل دهد یا دسترسی کنونی انگلیس به بازار متحد اروپا را مانند گذشته حفظ کند. اگر دولت آینده انگلیس راهکار آخر را انتخاب کند نقش انگلیس و سلطه اقتصادی اش چندان افول نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش، این بلاتکلیفی معنایش این است که دولت اوباما و نه دولت جانشین اوباما لازم است یک رابطه اقتصادی یا سیاسی را با انگلیس که احتمالا دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست از نو بسازد.
واشنگتن پست نوشت: برخی از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بحث ترتیب دادن یک توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا خارج از چارچوب پیمان تجاری آمریکا - اتحادیه اروپا را مطرح می کنند. این طرح در حال مذاکره است. این اردوگاه همچنین از پیوستن به 'نفتا' (توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی که کشورهای کانادا، مکزیک و آمریکا نیز آن را امضا کرده اند) هم صحبت می کنند. اما امضای چنین توافق هایی موکول به این است که انگلیس آخرین تسویه حساب هایش را با اتحادیه اروپا انجام دهد که این روند از لحظه ای که خروج انگلیس از اتحادیه رسما اعلام می شود، دو سال طول خواهد کشید .
این روزنامه آمریکایی ادامه داد: آمریکا می تواند بهترین حمایت ها را از انگلیس و اروپا داشته باشد که این امر ایجاب می کند رهبری فعال تر و صریح اللهجه تری در ائتلاف ناتو داشته باشد. ناتو هم باید انگلیس را همچنان در عضویت خود حفظ کند.
واشنگتن پست تصریح کرد: اتحادیه اروپا رو به تضعیف شدن و حتی در معرض خطر زوال است. این اتفاق،خوشایند 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه و ' شی جین پینگ ' رئیس جمهوری چین و سایر دشمنان این اتحادیه است. پادزهر مناسب هم برای این سم این است که مشارکت نظامی ماورا اقیانوس اطلس تقویت و مستحکم شود تا شکاف اولیه میان لندن و قاره اروپا پل زده شود.
بر اساس این گزارش، اجلاس بعدی سران ناتو برای ماه آینده در ورشو برنامه ریزی شده است و انتظار می رود در این نشست استقرار جدید و مهم نیروهای این سازمان در کشورهای اروپای شرقی هم مرز با روسیه به تصویب برسد. اوباما لازم است فرصت را مغتنم شمرده و تعهد آمریکا به ناتو را بار دیگر تائید کند. نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا شامل 'هیلاری کلینتون' و 'دونالد ترامپ' هم لازم است با این دورنما محک زده شوند که آیا آنها هم این سیاست را دنبال خواهند کرد یا نه ؟

 منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار