کد خبر: 2528
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 12:36
تنگ‌تر شدن عرصه بر نامزد دموکرات‌ها
روز دوشنبه 27 ژوئن 2016، 165 صفحه دیگر از ایمیل‌های هیلاری کلینتون که مربوط به زمان فعالیت وی در دفتر وزارت امور خارجه بود منتشر شد. این ایمیل‌ها حاوی اطلاعاتی بوده که کلینتون از ارائه‌ی آنها خودداری کرده و اقدام به حذف آنها نموده بود.

فراتاب- سرویس بین‌الملل: 165 صفحه دیگر از ایمیل‌های هیلاری کلینتون مربوط به زمانی که وی در دفتر وزارت امور خارجه مشغول به کار بوده، روز دوشنبه 27 ژوئن 2016، افشا شد، این پیام­ها شامل تقریباً ده­ها برگ از اطلاعاتی بود که نامزد احتمالی دموکرات‌ها در طول یک سال گذشته نتوانسته بود تسلیم رسانه‌ها و مقامات بکند.

این ایمیل­ها طبق حکم دادگاه و از طریق دفتر وزارت خارجه برای گروهی از وکلای محافظه‌کار بخش بازرسان امور قضایی ارائه شد. این دسته از داده­‌ها، شامل 34 ایمیل جدید از هیلاری کلینتون است که از طریق حساب کاربری شخصی وی با معاون خویش هما عابدین ردوبدل شده است. این دستیار کلینتون، که یک حساب کاربری شخصی در سرور منزل کلینتون داشت، بعدها یک نسخه از آن اطلاعات را به دولت ایالات‌متحده داد.

ایمیل‌های مذبور، در میان پیام‌های کاری 55000 صفحه‌ای کلینتون که برای پاسخ به پرونده‌های عمومی و دادخواست­های حقوقی که به دنبال نسخه‌ای از مکاتبات رسمی  او بودند و وی به آژانس ارائه داد، وجود نداشت و البته شامل پیامی در 22 مارس 2009 می‌شد که نشان می‌داد وزیر امور خارجه وقت، در آن بر سر چگونگی حفظ اسناد رسمی صحبت می‌کرد.

کلینتون خطاب به عابدین و یک دستیار دیگر نوشته بود: "من صرفاً در جریان اخبار قرار می‌گرفتم و خب اطلاع نداشتم با پیام‌های من در دولت چگونه رفتار می‌شود."

در متن دیگری که در ماه گذشته منتشر شد، بازرس بازرس کل وزارت خارجه به این نتیجه رسیده بود که کلینتون و تیم وی قواعد داخلی را آشکارا نادیده گرفته و ایمیل خود کلینتون استانداردهای حفظ اسناد را نقض کرده و آن‌ها را در معرض هکرها آسیب‌پذیر رها ساخته است.کل وزارت خارجه به این نتیجه رسیده بود که کلینتون و تیم وی قواعد داخلی را آشکارا نادیده گرفته و ایمیل خود کلینتون استانداردهای حفظ اسناد را نقض کرده و آن‌ها را در معرض هکرها آسیب‌پذیر رها ساخته است. سپس در این بررسی، یک نسخه از ایمیل نوامبر سال 2010 کلینتون را که به عابدین ارسال‌شده و طی آن خانم وزیر، استفاده از حساب کاربری دولتی را با تأکید بر این نگرانی که وی مایل نیست هیچ خطری از سوی دسترسی شخصی آن را تهدید کند، مناسب ندانسته بود.

کلینتون هیچ‌وقت از حساب کاربری دولتی که برای مقام وزیر خارجه تعریف‌شده بود استفاده نکرد، و در عوض، تا سال 2013 که دفتر وزارت را ترک کرد، از سرور خصوصی استفاده کرده بود. باوجوداینکه تمام ایمیل‌های کاری کلینتون اسناد دولتی بود، وی نسخه‌های آن را تا زمانی که بیش از 30 دعوی در دادگاه طرح نشده بود، تحویل نداد، جالب اینکه یکی از این دعوی‌ها از سوی بنگاه خبری آسوشیتدپرس طرح‌شده بود.

قبل از طرح این مکاتبات با وی، کلینتون و وکلای او همکاری­های لازم را نکرده بودند و حتی بعدازآن، ده­ها هزار پیام را که وی ادعا می‌کرد شخصی است، پاک کردند. این پیام­ها، شامل ایمیل‌های مربوط به برنامه عروسی دخترش، تعطیلات خانوادگی، کلاس‌های یوگا، و پیام­های تسلیت و .. بود.

طی افشاسازی جدید در روز دوشنبه 27 ژوئن، بیش از 50 ایمیل کاری ارسالی و یا دریافتی کلینتون، افشا شد که تا پیش‌ازاین ارائه نشده بود. سخنگوی ستاد انتخاباتی کلینتون برایان فالون، روز دوشنبه در پیامی که در این رابطه نظر وی را می‌خواست، سریعاً پاسخ نداد. هفته گذشته، فالون به آسوشیتدپرس گفت: "کلینتون تمام ایمیل‌های کاری خود را که در اختیار داشته و از سال 2014 دستگاه وزارت خارجه آن‌ها را از وی خواسته بود، ارائه کرده است."

فالون گفته بود: "خانم کلینتون، تعدادی ایمیل که با هما داشته و هما آن‌ها را ندارد، و هما برخی ایمیل‌هایی که با کلینتون داشته و کلینتون آن‌ها را ندارد، ارائه کرده است." فالون از پاسخ به اینکه آیا کلینتون تمام ایمیل‌های کاری خود را قبل از بررسی تیم حقوقی وی پاک‌کرده و یا خیر، امتناع کرد.

بعدها مشخص شد ده­ها ایمیل ارسالی و دریافتی از طریق سرور خصوصی کلینتون، شامل داده‌های طبقه‌بندی‌شده بوده است. اف بی­ آی طی چند ماه اخیر در حال تحقیق در مورد این مسئله بوده است که آیا استفاده کلینتون از سرور ایمیل خصوصی برای اسرار دولتی، خطری داشته است و یا خیر؟ مجریان این کار، اخیراً برخی از دستیاران کلینتون ازجمله عابدین را مورد بازجویی قرار داده‌اند و به‌عنوان بخشی از این تحقیق، کلینتون هارددیسک مربوط به سرور ایمیل خود را به اف­ بی آی تحویل داده است. جالب اینکه هارددیسک کاملاً پاک‌شده است و کلینتون ادعا می­‌کند هیچ ایمیلی وجود ندارد که وی از ارائه آن خودداری کرده باشد.

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار