کد خبر: 2515
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 17:25
فاینشال تایمز بررسی کرد:
رای شوک آور بریتانیایی ها برای خروج از اتحادیه اروپا 5 پیامد مختلف در کوتاه و میان مدت بدنبال خود خواهد داشت از جمله ...

فراتاب گروه بین الملل: تحلیل پیش رو ارزیابی تونی باربر از نویسندگان فاینشنال تایمز در خصوص پیامدهای رای بریتانیایی ها برای خروج از اتحادیه اروپاست که مشروح آن در ادامه خواهد آمد:

یکم: نتایج سیاسی بریست چه خواهد بود؟

علاوه بر آسیب کوتاه مدت به اقتصاد بریتانیا، اولین نتیجه ی رای گیری پنجشنبه مبنی بر ترک اتحادیه بحران در دولت بود. دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه کار کناره گیری خود را اعلام کرد. به نظر می رسد دولت جدید محافظه کارتر و مشخصا ضد اروپایی تری جای وی را خواهد گرفت. بدون مدیریت دقیق، روند خروج بریتانیا از اتحادیه، روابط لندن و سایر اعضای اتحادیه آسیب خواهد دید. اعضای اتحادیه ممکن است آن را ضربه ای به وحدت اروپا تفسیر نمایند. برای حفظ وحدت در اتحادیه، انها علاقه ای به دادن پیشنهاد معاهدات سخاوتمندانه ی پسا بریکستی نخواهند داشت. مذاکرات همواره در معرض خطر به تندی گرویدن و  بروز جنگ خواهد بود، که می تواند به مانعی برای سایر معاهدات اروپایی تبدیل شود.

 

دوم بازارهای مالی چگونه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟  

بریکست بازارهای مالی را نسبت به ضعف 19 کشور حوزه ی یورو آسیب پذیرتر می کند. ارزش استرلینگ اکنون به کمترین میزان خود طی 30 سال گذشته رسیده است. سرمایه گذاران با این سوال مواجه می شوند که آیا تحت تاثیر شک ناشی از بریکست، دولتهای حوزه ی یورو اراده ی سیاسی و حمایت عمومی برای تقویت ساختار اتحادیه ی پولی اروپا را دارند. اتحادیه ی بانکی اروپا برنامه ی بیمه ی سپرده ی مشترک را خواهد آزمود تا ببیند که آیا منجر به پیشرفت طی 12 ماه آینده خواهد شد.  این برنامه اکنون متوقف شده است. طرحهای پیشنهادی دیگر، چون برنامه ی ایتالیا برای اوراق قرضه ی مهاجرتی مشترک اتحادیه ی اروپا جهت تهیه ی پول برای حل بحران مهاجرت و پناهندگی، ممکن است شانس کمتری برای اجرایی شدن داشته باشند.

هر کدام از کشورهای حوزه ی یورو در بازار جهانی مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.  پس از رای گیری بریتانیا، ناتوانی در مقاومت بین اوراق قرضه ی دولتی آلمان و کشورهای جنوب اروپا که به لحاظ مالیه ضعیف ترند گسترش خواهد یافت.

آینده ی پرتغال، که اکنون به وسیله ی دولتی اعتلافی از چپهای رادیکال و میانه رو اداره می شود، سرمایه گذاران را نگران می کند. مشکلات عمیق یونان هرگز حل نخواهد شد. در اسپانیا که روز یکشنبه انتخابت سراسری در آنجا برگزار خواهد شد، انتظار روی کار آمدن دولتی با ثبات و اصلاحات اقتصادی به دلیل تجزیه طلبی در کاتالونیا و از هم پاشیدگی سیستم سیاسی مبهم است.

 

سوم: معنای بریکست برای تندروهای پوپولیست چیست؟

جنبش های سیاسی مخالف وضع موجود، به ویژه احزاب راست افراطی اروپای غربی از بریکست الهام خواهند گرفت. در این میان، متاثرترین آنها جبهه ی ملی فرانسه، به رهبری ماری لوپن خواهد بود که به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چشم دوخته است. بعید به نظر می رسد وی در انتخابات پیروز شود، اما ممکن است حزب وی دومین حزب قدرتمند شود. راست افراطی در هیچ کشوری از اتحادیه ی اروپا قدرت را به دست نخواهد گرفت. اما آنها را قادر خواهد ساخت که حمایت کافی را برای تاثیر بر مباحثات سیاسی بدست آورند. چپهای تندرو هم چنین وضعی خواهند داشت و بنابراین بر تصمیمات دولتها تاثیر خواهند گذاشت. سیاستهای مهاجرتی مشخصا از جمله ی این موارد خواهند بود.

 

چهارم - واکنش اتحادیه ی اروپا چه خواهد بود؟

اتحادیه تحت فشار برای اجرای طرحهای پیشنهادی جهت ادغام بیشتر اعضا قرار خواهد گرفت. برنامه ی مبهم سال گذشته که « گزارش پنج رییس جمهور» نامیده می شد و سریعا جاروجنجال زیادی در بروکسل ایجاد کرد کافی نخواهد بود. اگر ادغام مالی و اقتصادی بیشتر اعضا امکان پذیر نباشد، فرانسه و آلمان طرحهایی را برای همکاری های بیشتر در حوزه های دفاعی و امنیت داخلی پیشنهاد خواهند داد.

 

پنجم - بریکست چگونه بر اتحادیه ی اروپا تاثیر خواهد گذاشت؟

در نهایت خروج بریتانیا برابری را در داخل اتحادیه تضعیف خواهد نمود. اکنون 7 کشور خارج از اتحادیه ی پولی با بریتانیا 30% تولید اقتصادی اتحادیه را به خود اختصاص داده اند، این کشورها با خروج بریتانیا از اتحادیه فقط 15% تولید اقتصادی را به خود اختصاص خواهند داد. بریکست برتری سیاسی و اقتصادی آلمان در اتحادیه را افزایش خواهد داد، چشم اندازی که خوشایند برلین و شرکایش نمی باشد. بریکست به همبستگی، اعتماد و شهرت بین المللی اتحادیه ی اروپا آسیب خواهند رساند. بزرگترین تاثیر آن تضعیف نظم سیاسی و اقتصادی لیبرال که بریتانیا، اتحادیه ی اروپا، دوستان و متحدانشان از آن دفاع می کنند خواهد بود.

برگردان از سحر کارکن

نظرات
آخرین اخبار