سیگنالهای آنکارا- تلاویو برای ترمیم روابط دیپلماتیک | فراتاب
کد خبر: 2514
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 16:25
بلومبرگ گزارش داد:
رهبران این دو کشور در روز دوشنبه بیانیه ایی در خصوص بهبود روابط خود صادر می کنند.

فراتاب گروه بین الملل: ترکیه و اسراییل روز یکشنبه اعلام کردند که آمادگی آن را دارند تا روابط خود را از سر بگیرند. روابط این دو کشور 6 سال پیش پس از درگیری مرگبار دریایی بین کماندوهای اسراییلی و فعالان ترک حامی فلسطین به تیرگی گرایید.

این مذاکرات که تاکنون پوشیده مانده بود پس از سفر نخست وزیر اسراییل بنیامین نتانیاهو به روم برای دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا، توسط یک مقام ارشد اسراییلی که می خواست نامش فاش نشود اعلام شد. وی گفت: نتانیاهو در کنفرانسی خبری در بعدازظهر روز دوشنبه خبر این توافق را اعلام می کند. این مقام رسمی گفت: توافق رسمی احتمالا در روز سه شنبه صورت خواهد گرفت. خبرگزاری آنادولای ترکیه نیز بدون اعلام جزییات بیشتر گزارش داد، نخست وزیر ترکیه یلدرم نیز قصد دارد در سخنرانی ای در آنکارا به صورت همزمان این موضوع را مطرح کند. این توافق راه را برای قراردادهای گازی چند میلیون دلاری بین دو کشور باز خواهد کرد؛ چرا که اسراییل برای فروش سوخت حاصل از منابع گسترده اش به دنبال بازار جدید و ترکیه در جستجوی جایگزینی مطمئن برای کاهش اتکا به سوخت روسیه است.

آسیب پذیری انرژیتیک

سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه توسط ارتش ترکیه در ماه نوامبر که خشم روسیه را در پی داشت منجر به تحریم های اقتصادی ترکیه شد. این امر، آسیب پذیری ترکیه در خصوص سیاست های انرژیتیک مسکو را شدت بخشید.

در بخشی از توافق صلح آمیز ترکیه و اسراییل ، 20 میلیون دلار برای پرداخت غرامت به خانواده 10 شهروند ترک جان باخته در حمله 2010 اسراییل در دریای مرمره درنظر گرفته شده است. دراین حادثه کشتی ترکیه که سعی داشت محاصره نوار غزه را بشکند مورد حمله ارتش اسراییل قرار گرفت. طبق این توافق ترکیه نیز اجازه خواهد یافت تا برای ساختن مسکن، بیمارستان، ایستگاه انرژِی و امکانات آب شیرین به غزه مصالحی را ارسال کند.  مقام ارشد اسراییلی گفت: ترکیه از تقاضای خود مبنی بر عدم بازرسی کشتی ها توسط اسراییل که به منظور بلوکه کردن محموله های نظامی بود ، دست کشیده است. یک مقام ارشد ترکیه نیز که به دلیل عدم اعلام رسمی این توافق تا این لحظه، خواست نامش فاش نشود گفت: که کشورش قادر خواهد بود پرژه های زیادی را در کرانه ی باختری که شامل یک منطقه صنعتی در شهر جنین است، احداث کند. غرامت خانواده ی جان باخته ها که اسراییل توافق کرد بدون پذیرش مسئولیت مرگ آنان بپردازد، تا زمانی که ترکیه قانونی برای پرداخت غرامت به سربازان و مقامات تحت پیگرد آن حادثه تصویب نکند پرداخت نخواهد شد. در بخشی از این توافق نامه رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان موظف شد امکان بازگرداندن اجساد دوتن از سربازان اسراییلی کشته شده در جنگ 2014 غزه را فراهم کند.

تیرگی روابط

ترکیه نزدیک ترین متحد مسلمان اسراییل بود که روابط آنها بر پایه توافق های مستحکم اقتصادی و نظامی قرار داشت. تیرگی روابط پس از به قدرت رسیدن اردوغان در ترکیه درسال 2003 زمانی که وی دولتی اسلامگرا را بر سرکار آورد و روابطی نزدیک با ایران و حماس که با موجودیت دولتی یهودی، در تقابل قرار داشتند را طراحی کرد، آغاز شد. انتقادات تند اردوغان به سیاست های اسراییل در خصوص فلسطینی ها به ویژه تهاجم به غزه در سال 2008 تنش های جدی ایی را ایجاد کرد.

اردوغان در نشست اقتصاد جهانی داووس در اعتراض به همتای اسراییلی خود شیمون پرز صحنه را ترک کرد. در پی تهاجم دریایی، ترکیه روابط دیپلماتیک خود را قطع و 4 افسر سابق ارتش اسراییل را طی محاکمه ایی غیابی به اعدام محکوم کرد. در سال 2013 بعد از اینکه نخست وزیر اسراییل به اصرار رییس جمهور آمریکا باراک اوباما درخصوص حادثه ناوگان ترکیه عذرخواهی کرد دو کشور تمایلاتی مبنی بر از سرگیری کامل روابط دیپلماتیک را نشان دادند. مذاکرات درباره درخواست غرامت ترکیه، شکستن محاصره غزه و درخواست اسراییل مبنی بر عدم محاکمه سربازانش در ترکیه بی نتیجه مانده بود. درگیری ترکیه و روسیه این جریان را احیا کرد و مذاکرات بین دو طرف کمی بعد از آن از سرگرفته شد.

ترجمه از سمیرا محتشم

نظرات
آخرین اخبار