پیروزی حزب حاکم مردم اسپانیا در انتخابات نخست وزیری اسپانیا | فراتاب
کد خبر: 2508
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 14:15
حزب حاکم مردم اسپانیا با کسب 32.98 درصد آرای مردم و 137 کرسی در مجلس نمایندگان، پیروز انتخابات شد.

فراتاب-سرویس بین الملل: پس از حزب مردم و برخلاف آنچه که نظرسنجی ها پیش بینی‌ کرده بودند، که بر اساس آن حزب ائتلاف اونیدوس پودموس (پودموس و چپ متحد ) در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت، این حزب با آنکه که با کلمه معروف ایتالیائی سورپاسو (sorpasso )، نام گذاری شده و به معنی‌ سبقت می‌ باشد، نتوانست از حزب سوسیالسیت پیشی بگیرد.
سوسیالیست ها موفق شدند 22.72درصد آرا و 85 کرسی را کسب کنند و حزب اونیدوس پودموس نیز 21.12درصد آرا و 71 کرسی را کسب کرد. حزب شهروندان نیز به 13درصد آرا و 32 کرسی بسنده کرد.
این در حالی‌ است که در انتخابات 20 دسامبر (29 آذر )، سال گذشته به ترتیب حزب مردم 28.7 درصد، حزب سوسیالیست 22.1 درصد ، پودموس 20.6 درصد و شهروندان 13.9 درصد رای به دست آوردند و از مجموع 350 کرسی مجلس نمایندگان، حزب مردمی 123 کرسی، حزب سوسیالیست 90 کرسی ، پودموس 69 کرسی و شهروندان 40 کرسی را کسب کرده بودند.
84/ 69 درصد از 36میلیون و 518 هزار و 100 نفر از جمعیت واجد شرایط در این انتخابات پای صندوق های رای رفتند.
مردم اسپانیا طی هفت ماه روز یکشنبه به خاطر ناتوانی‌ احزاب در تشکیل دولت برای دومین بار ماه اخیر پای صندوق هار رای رفتند تا با شرکت در این انتخابات نخست وزیر این کشور برای چهار سال آینده تعیین شود.
بر اساس این گزارش، چهار حزب مردمی، سوسیالیست، شهروندان و پودموس که بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات گذشته ( 20 دسامبر)را داشتند، هیچ کدام رای اکثریت مطلق (176کرسی )، برای تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت را کسب نکردند.
در چنین وضعیتی، احزاب برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با یکدیگر داشتند اما پس از گذشت چندین ماه و با وجود این که احزاب سوسیالیست و شهروندان به توافق رسیدند تا دولت را تشکیل دهند، تشکیل دولت اتفاق نیفتاد و اسپانیا از آن وقت در یک سردرگمی سیاسی قرار گرفت .
اکنون با نتایج کسب شده ، همان سناریو 7 ماه پیش تکرار شده است و اسپانیا بار دیگر نخست وزیر ندارد و باید احزاب برای ائتلاف به توافق برسند.
در عین حال، احزاب مردم، سوسیالیست، شهروندان و پودموس توافق کرده بودند که هر حزبی که پیروز انتخابات شود بقیه احزاب در انتخاب نخست وزیر همکاری کنند.

 

 

نظرات
آخرین اخبار