10 کشوری که در 20 سال آینده دیگر وجود نخواهند داشت! | فراتاب
کد خبر: 2505
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 11:41
تجزیه، جزر و مد و جنگ عواملی برای فروپاشی
نقشه جهان در سال 2036 چگونه خواهد بود؟ برخی کشورها دیگر برروی نقشه نیستند، برخی تجزیه شده اند، برخی دچار ...

فراتاب -گروه بین الملل: در طول تاریخ همواره شاهد ظهور و سقوط کشورهای مختلف بوده ایم و در پاره ای از اوقات یک ملت و کشور به طور کامل از صحنه روزگار محو شده اند یا به طور بنیادینی تغییر کرده اند. در این لیست نگاهی می اندازیم به 10 کشور که ممکن است تا 20 سال آینده وجود نداشته یا با تغییرات بنیادینی در مرز های خود مواجه شوند. لازم به ذکر است مطلب پیش رو بصورت یک فیلم منتشر شده در یوتیوب، تاکنون بیش از 10 میلیون نفر بازدید کننده داشته است، اما نکته قابل تامل نامشخص بودن نویسندگان آن است!

 

  1. اسپانیا

ممکن است حضور اسپانیا در این لیست برای برخی از افراد عجیب باشد اما این کشور همچنان با بحران مالی و اقتصادی سال 2008 دست و پنجه نرم می کند. این مسئله تا جایی پیش رفت که تولید ناخالص داخلی این کشور بسیار پایین آمد و براساس آمار باعث شد که 24 درصد از جمعیت  این کشور در سال 2015 بیکار باشند. در کنار این مسائل تحرکات استقلال طلبانه ایالت شمال شرقی این کشور به نام کاتالونیا را نباید نادیده گرفت. این ایالت که از نظر فرهنگی و زبانی تفاوت های بسیاری با اسپانیا دارد تلاش های خود را در چند سال اخیر برای استقلال بیشتر کرده است تا جایی که در سال 2013 زنجیره انسانی به طول 3 هزار مایل برای جدا کردن این ایالت از اسپانیا تشکیل شد. در شمال اسپانیا ایالت باسک برای استقلال از اسپانیا تلاش می کند. مردم این ایالت نیز به زبان باسکی صحبت می کنند و حتی تلاش ها برای استقلال از اسپانیا رنگ خشونت و ترور در این ایالت گرفته است.

 

  1. کره شمالی

شکی نیست که این کشور از نظر نظامی در زمره کشور های پیشرفته و قدرتمند (دارای بمب اتم) به شمار می رود اما با توجه محدودیت منابع این کشور، به نظر می رسد کره شمالی در نهایت مجبور به بیرون آمدن از انزوای خود خواسته خود شود و همین امر باعث سقوط رژیم کیم جونگ اون در آینده شود. با این حال تنها فرصت برای سران کره شمالی ایجاد اصلاحات اقتصادی و سیاسی مانند چین است که این کشور بتواند در آینده جهان جایی داشته باشد.

 

  1. بلژیک

شهروندان این کشور از نظر زبانی و نژادی به دو گروه  فلاندری و والونی تقسیم می شوند که کمترین شباهت را به یک دیگر دارند. در جنوب بلژیک منطقه والونی قرار دارد که به زبان فرانسوی صحبت می کنند و در سال های اخیر تلاش های خود را برای استقلال از بلژیک یا الحاق به فرانسه بیشتر کرده اند.

 

  1. چین

شاید غیرمنتظره ترین کشور در این لیست چین باشد. در کنار ارتش قدرتمند و اقتصاد توانمند، حزب کمونیست این کشور به سختی با مخالفان خود برخورد می کند. در این میان مشکلات زیست محیطی برای بسیاری از چینی ها زندگی را دشوار کرده است. برای مثال نیمی از رودخانه های این کشور به دلیل آلودگی های صنعتی کاملا برای هر نوع استفاده انسانی غیر قابل استفاده شده است و مقامات چینی عنوان کرده اند که تا سال 2030، این کشور تمامی ذخایر آبی خود را به مصرف خواهد رساند. امروزه بر اساس آمارهای بانک جهانی، هر سال بیش از 250 هزار چینی به دلیل دستیابی نداشتن به آب سالم می میرند. دولت چین همواره جلوی انتشار این گزارشات را گرفته است.

 

  1. عراق

ظهور دولت اسلامی (داعش) در عراق توجه جهانیان را به این کشور جلب کرده است. عراق در حال حاضر به سه منطقه تقسیم شده است. گروه های سنی در غرب این کشور، شیعیان در جنوب و کُردها در شمال این کشور قدرت را در دست دارند. به نظر می رسد که این گروه ها درحال حاضر برای شکست دادن دولت اسلامی با یک دیگر همکاری می کنند اما در صورتی که بتوانند دولت اسلامی را شکست دهند تمایل دارند که منطقه خود را تحت کنترل داشته باشند. و در نتیجه بسیار سخت خواهد بود در آینده عراق پس از داعش این سه گروه که اختلافات اساسی با یکدیگر دارند دوباره در قالب یک دولت و کشور مشترک با هم زندگی کنند.

 

  1. لیبی

به مانند عراق این کشور به طور مصنوعی توسط استعمارگران بریتانیایی تشکیل شد و تا قبل از تهاجم و اشغال این کشور در جنگ جهانی دوم توسط ایتالیا، این کشور به سه منطقه طرابلس، برقه و فِزان تقسیم شده بود که هر منطقه دارای ذخایر نفتی بود. بعد از سقوط معمر قذافی، جنگ داخلی در این کشور جریان دارد و به نظر می رسد شرایط برای تشکیل دوباره این مناطق محیا شده است.

 

  1. دولت اسلامی (داعش)

دولت اسلامی در سال 2013 بعد از شکست نیروهای دولتی در عراق و سوریه به سرعت تشکیل شد. با این حال این دولت خودخوانده در حال حاضر با دولت های سوریه، ایران، عراق، عربستان، گروه ارتش آزاد سوریه، کردهای سوریه، پیشمرگان اقلیم کردستان و نیرو های ائتلاف به رهبری آمریکا در جنگ است و به نظر می رسد که کار سختی برای بقا داشته باشد.

 

  1. بریتانیا

شاید اسکاتلندی ها در رفراندوم جدایی این کشور از بریتانیا در سال 2014 شکست خورده باشند اما شواهد بر آن است که اسکاتلندی ها به راحتی از تلاش خود دست نمی کشند. به نظر می رسد که به غیر از اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز برای جدایی از بریتانیا و استقلال تلاش خود را بیشتر کرده اند. رای اخیر مردم بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا این اقدامات جدایی طلبانه را تشدید کرده است.

 

  1. ایالات متحده آمریکا

این کشور همچنان با اختلافات برجای مانده از جنگ داخلی این کشور در دهه 1860 رو به رو است. با توجه به اختلافات سیاسی و فرهنگی که در این کشور وجود دارد به نظر می رسد که برخی از ایالت های این کشور تا 20 سال آینده اعلام استقلال کنند. در 2012 ایالت های این کشور با صدها هزار امضا برای جدایی از ایالات متحده رو به رو شدند و در این میان ایالت های آلاسکا و تگزاس بیش از دیگران برای جدایی و استقلال از ایالات متحده آمریکا تمایل دارند.

 

  1. مالدیو

این کشور که در میان هند و قاره آفریقا قرار گرفته است به طور جدی با خطر غرق شدن به دلیل بالا آمدن آب اقیانوس ها مواجه است. رئیس جمهور سابق این کشور مناطقی را در جنوب آسیا جستجو کرد تا تمامی ساکنین این کشور قبل از غرق شدن این کشور در اقیانوس را به آن مناطق انتقال دهد.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

منبع:

https://www.youtube.com/watch?v=1vP3Ju7J4gk

نظرات
حسینی
| |
2016-06-27 12:13:38
سلام و عرض ادب. جالب بود خصوصا اینکه تعدادی از کشورهای قید شده در لیست هر یک بنا بر شاخصه هایی جزو ابر قدرتها شناخته شده اند و تصور فروپاشی آنها دیر باور هست. البته فارغ از عوامل شناختی موثر در فروپاشی این کشورها در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که ازمتن تحلیل استنباط می شه می توان از جنبه روانشناختی نیز ریشه های تجزیه و فروپاشی رو مورد تحلیل قرار داد... سپاس بابت اطلاعات مثمری که در اختیار مخاطبان قرار می دهید.
آخرین اخبار