کد خبر: 2503
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 10:58
در سرزمین ژرمن ها (6)
درآمیختگی معماری سنتی و مدرن در چهره اکثر شهرهای آلمان، به زیبایی تداعی گر سفری از دیروز به امروز هستند، آنچنان که شهرهای آلمان می توانند دو دنیا را درآن واحد پیش روی شما به تصویر کشند.

فراتاب ـ گروه فراسفر/ لاله سنگ تراش: با آنکه آلمان دوبار درگیر جنگی "خانمانسوز" شد، اما همچنان می توان آنچه از گذشته باقیست را راست قامت و استوار در این سرزمین  مشاهده کرد، آنقدر استوار که می تواند بنایی بجا مانده از دویست سال پیش هم، هنوز میزبان یک خانواده برای زندگی باشد. در سفر به آلمان یکی دیگر از مواردی که توجه را بخود جلب میکند، معماری خانه ها و چگونگی حفظ ساختمان ها و بناهای قدیمی می باشد. اینکه چگونه این خانه های قدیمی هنوز برای زندگی مناسبند؛ چگونه یک خانواده قبول می کند در آنها زندگی کند؛ چگونه شرایطی برای زندگی در این خانه ها و حفظ میراثی که از گذشته به امروز رسیده است،  تدوین شده و دقت می شود که رعایت گردد.

عمر سازه ها در آلمان بسیار طولانی است و بخاطر هزینه زیاد ساخت و ساز و رعایت قوانین و مقررات  جدید شهرسازی و مسایل  ایمنی  در این زمینه، حتی الامکان سعی بر این است که ساختمان های قدیمی را بازسازی و تعمیر نمایند و از تخریب و دوباره ساختن بنا اجتناب میشود. زیرا آلمانی ها وقتی خانه ای می خرند اکثرا برای مدت طولانی یا تمام عمر در آن زندگی می کنند.

در عین حال نیز باید گفت:  گستردگی خرابی و نابودی برخی بناها و آنچه بعنوان میراث معماری این کشور به حساب می آمد در جنگ جهانی دوم، سبب شد تا پس از جنگ ساختمان‌های بسیاری با سبک مدرن ساخته و یا بازسازی شوند. این امر را بوضوح می توان در مقایسه با شهرهایی که در جنگ بمباران نشدند دید. معماری و بناهای  قدیمی شهرهایی چون آنتورپرن در بلژیک و پراگ در چک، بوی درآمیخته سنت و مدرنیته شهرهای آلمان را ندارند و هرگز تداعی گر سفری از دیروز به امروز نیستند، آنچنان که شهرهای آلمان می توانند دو دنیا را درآن واحد پیش روی شما به تصویر  کشند. چه آنکه اگر درخیابانهای پراگ وقتی مبهوت معماری های زیبا و کهن می شوید سبک لباس پوشیدن مردم است که شما را به یاد دوران هایی می اندازد که بر این بناها گذشته است.

یک سفر حتی کوتاه در آلمان، یک گردش روزانه در شهرهای آلمان، بخصوص شهرهایی چون؛ کلن، فرانکفورت، هایدلبرگ، مانهایم و مونیخ... دیدگان شما را به سبک هایی خاص و متنوع از معماری آلمانی معطوف می سازد. اگر فکرتان تنها خرید نباشد، هرگز نمی توانید از دیدن سبک های گوناگون معماری در آلمان چشم پوشی کنید. آن وقت خواهید دید مشاهده و درک تاریخ این بناهای با ارزش صرف وقت را داشته است. معماری آلمانی را می توان یک معماری غنی تعریف کرد. نگاهی به تاریخ معماری این کشور و دیدن مستندات، بیانگر یک تاریخ طولانی و البته با توجه به دوران های گوناگون حکومتی که در این سرزمین گذشته است و ویرانی حاصل از دو جنگ جهانی؛ شامل معماریهای متفاوت و متنوعی است  و دربردارنده تمام سبک‌های مهم اروپا از روم باستان گرفته تا معماری پست مدرن است.

برخلاف بسیاری از اماکن تاریخی ما، که نگهداری از آنها حتی در ساده ترین نوعش هم با قفل ها و زنجیره های طولانیست؛ حفظ و نگهداری این بناها در آلمان به یک اراده ملی نیز سپرده شده است و آنها خود را نیز مسول حفظ میراث به جامانده از گذشتگان می دانند.

همین که یک آلمانی می پذیرد در یک خانه قدیمی زندگی کند و مقید به این می باشد که در حفظ و نگهداری آن بنا تلاش کند و هرگونه تغییر در آن می باید با اطلاع و با نظر کارشناسانه مسولان مربوطه صورت بگیرد، خود گواهی بر ارزشمند بودن میراثی این چنینی است. در پایان درخصوص چندنمونه از بناهای تاریخی این کشور ، توضیحی مختصر و در حد بضاعت ارائه خواهم داد:

هنگامیکه امپراطوری روم بخش عظیمی از آلمان کنونی را زیر سلطه خود داشت، سبک خاص معماری خود را در این منطقه بیادگار گذارد.  تصویر زیریکی از یادگاران است.

دروازه سیاه، به جا مانده از دوران روم باستان در شهر تریر است. از این دروازه بیش از هزار سال به عنوان کلیسا استفاده می‌شد تا اینکه ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۰۲ دستور داد آن را به حالت اولیه آن درآورند.

 

در مورد شهر تریر باید گفت، این شهر در جنوب غربی آلمان و در کنار رودخانه‌ی موزل واقع شده، قدیمی‌ترین شهر آلمان است. این شهر از قرن اول میلادی مستعمره‌ی رومی‌ها بود (در سال ١۶ قبل از میلاد بنا شده بود)، با آغاز قرن دوم به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد و در پایان قرن سوم میلادی پایتخت یکی از استان‌های چهارگانه‌ی امپراطوری روم بود .

 

قلعه نوی شوان شتاین (Neuschwanstein) تصویر بالا نیز بنای دیگری است که در سال 1869م  توسط کریستین یانک (Christian Jank) ساخته شد. در این قصر که متعلق به لودویگ دوم بود، سه سبک معماری بکار رفته است: معماری این قلعه نماینده ای از معماری قرن نوزدهم اروپاست، به گونه ای که در آن عناصر معماری رومانسک (هندسه ی ساده و طاقهای نیم دایره ای) در ترکیب با اجزای معماری گوتیک (برج های باریک، تزیینات ظریف) و سبک بیزانس به کار رفته اند.

 

 

کلیسای اولم مینستر (Ulmer Münster) نیز بنای دیگری است در شهر اولم آلمان  که با سبک التقاطی ساخته شد. ساخت این کلیسا در اصل در دوره ی گوتیک آغاز شد و در اواخر قرن نوزدهم پایان یافت. این کلیسا مرتفع ترین کلیسای دنیاست.

 

 

تصویر بالا مجموع ای از خانه های قدیمی آلمان است که تعداد آنها به بیش از 50 عدد می رسد. این خانه ها در منطقه خوش آب وهوای  فرودنبرگ قرار دارند که زیبایی خانه ها،  یکدست بودنشان، آرامشی که در محیط وجود دارد و سبک خاص و قدیمی اش، گردشگران و جهانگردان بسیاری را  به این منطقه کشانده است.

 

 

کلسیای عظیم شهر کلن؛ روزانه به طور متوسط ۲۰ هزار نفر از کلسیای کلن بازدید می‌کنند. این کلیسا با ۱۵۷ متر بلندی، دومین کلیسای بلند در کشور آلمان و سومین در کل جهان محسوب می‌شود. این بنا در سال 1996 م در رده میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. ساخت کلیسا در سال ۱۲۴۸میلادی با معماری گوتیک آغاز گردید.

نظرات
آخرین اخبار