کد خبر: 2489
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 18:15
چگونگی ظهور داعش ;
کتاب «پرچمهای سیاه»، در توضیح چگونگی ظهور داعش و زمینه های آن به قلم «جابی واریک» و توسط انتشارات «دابل دی» منتشر شد.

فراتاب‌ـ سرویس فرهنگی: مساله چگونگی به وجود آمدن داعش یکی از موضوعات جذابی است که طی سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان و رهبران سیاسی کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار به آن پرداخته و دائما یکدیگر را به شکل دهی داعش و حمایت از این گروه تروریستی متهم می کنند.

کتاب «پرچمهای سیاه» نوشته «جابی واریک», روزنامه نگار کهنه کار واشنگتن پست آمریکا است که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از طریق ارتباط تنگاتنگ وی با سازمان سازمان سیا و ارتش آمریکا نگاشته شده و به همین مساله می پردازد.

واریک معتقد است ایجاد گروه داعش به دو دلیل عمده بود که یکی اشتباه دولت اردن در عفو «ابو مصعب الزرقاوی» در میان زندانیان سیاسی آزاد شده در سال ۱۹۹۹ از زندان های این کشور بود. «الزرقاوی» مدتی پس از آزادی به القاعده افغانستان پیوست. اما مورد دوم، اشتباه دو رئیس جمهور آمریکا یعنی «بوش» و «اوباما» بود. به اعتقاد نویسنده, اشتباه عمده دولت «بوش»، حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود که منجر به ایجاد هرج و مرج در این کشور شد و زمینه را برای ایجاد القاعده عراق به دست همین شخص یعنی «الزرقاوی» فراهم کرد.

«الزرقاوی» در شناسایی های انجام شده اشتباه توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکا، تنها به عنوان رابط میان «بن لادن» و «صدام حسین» شناسایی شده بود. در صورتیکه ماجرا فراتر از برآورد آمریکایی ها بود.

در سال ۲۰۰۶ و پس از کشف اجساد بی سر، پیگیری ها نشان داد که سرنخ این ماجرا به القاعده عراق می رسد که «الزرقاوی» در راس آن قرار داشت. سرانجام مخفیگاه وی شناسایی شده و در همان سال توسط حملات جنگنده های آمریکایی کشته شد.

اما جریان «الزرقاوی» به کار خود ادامه داد و با ایجاد هرج و مرج ایجاد شده ناشی از شورش مخالفین سوری و حمایت دولت «اوباما» از شورشیان ضد «اسد»، زمینه برای ادامه فعالیت های آزادانه القاعده عراق در سوریه و این بار به نام «دولت اسلامی شام و عراق» یا همان داعش مهیا شد.

گفتنی است این کتاب تا به حال موفق به دریافت چندین جایزه از جمله جایزه پولیتزر شده و تقریبا تمامی روزنامه های مطرح آمریکا به نقد و بررسی آن پرداخته اند.

 

 منبع:خبرگزاري مهر

 

 

نظرات
آخرین اخبار