واکنش شخصیت ها و رهبران سیاسی بین المللی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا | فراتاب
کد خبر: 2475
تاریخ انتشار: 4 تیر 1395 - 15:52
برگزاری همه پرسی روز پنجشنبه و رای بریتانیایی ها به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا ، واکنش شخصیت های ورهبران سیاسی برجسته ی بین المللی را به دنبال داشت که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

فراتاب-سرویس بین الملل:برگزاری همه پرسی روز پنجشنبه و رای بریتانیایی ها به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا  واکنش شخصیت های  و رهبران سیاسی برجسته ی بین المللی را به دنبال داشت که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

 

دیوید کامرون، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار که برای باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا تلاش می کرد، گفته است مردم بریتانیا نظر خود را گفته اند و باید از این نظر تبعیت کرد. وی افزوده است که مردم تصمیم خود را قاطعانه اعلام کرده اند و کشور به رهبری جدید نیاز دارد. آقای کامرون، که در شش سال گذشته ریاست دولت را برعهده داشته، گفته است که مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید تحت نظر نخست وزیر جدید آغاز شود و او به منظور حفظ ثبات، تنها تا ماه اکتبر و برگزاری اجلاس حزب حاکم محافظه کار و انتخاب رهبر جدید حزب، در این سمت خواهد ماند.

 

 

مانفرد وبر، از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، این نظر را رد کرده که که خروج بریتانیا باعث تضعیف و حتی فروپاشی اتحادیه اروپا می شود و گفته است: "این همه پرسی در مورد بقای بریتانیا بود و نه بقای اروپا."

 

 

 

 

نایجل فاریج، رهبر حزب استقلال انگلیس که از جمله اصلی‌ترین حامیان خروج از اتحادیه اروپا بود، در پیامی به منظور ابراز خوشحالی خود از نتیجه مذکور گفت: جرات کرده و رویای طلوع یک انگلیس مستقل را ببینید.وی همچنین در اعلام کرد انگلیس از این پس به «دولت برگزیت» نیاز دارد و مذاکرات درباره خروج از اتحادیه اروپا  باید در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود.  فاراژ به خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا در حال شکست است. اتحادیه اروپا رو به مرگ است.» وی افزود: «من امیدوارم که ما نخستین آجر را از دیوار (برای فروپاشی اتحادیه اروپا) بیرون درآورده باشیم. من امیدوارم این نخستین گام به سمت اروپایی با کشورهای مستقل باشد.»

 

 

یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرده که "طرفداران جدایی نباید انتظار آغوش باز از ما داشته باشند"، فضا می‌تواند خیلی سریع کاملا پرتنش شود.

 

 

 

 

"گیرت ویلدرز"، پوپولیست راست‌گرای هلند با اعلام نتایج همه‌پرسی بریتانیا در توییتر نوشت: «بای بای بروکسل». او اضافه کرد هلند کشور بعدی در خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

 

 

ماری لوپن سیاستمدار راستگرای فرانسه احساسات خود درباره همه‌پرسی بریتانیا را با کلمه نوشتن "پیروزی" در توییتر نشان داد. او خواستار همه‌پرسی مشابهی در فرانسه شد.و گفت:" این همان چیزی است که من از سالها پیش بر آن تاکید می کنم. اکنون زمان آن است که همه پرسی مشابهی در فرانسه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شود.""نایجل فاراژ "، رهبر حزب استقلال بریتانیا روز جمعه، روز اعلام نتیجه همه‌پرسی را "استقلال بریتانیا" نامید.

 

 

 

ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان در واکنش به نتیجه همه‌پرسی گفت، او انتظار نتیجه‌ی دیگری از همه‌پرسی روز گذشته بریتانیا داشت، با‌این‌حال او تاکید کرد، اروپا در کنار هم خواهد ایستاد. شویبله افزود، ما ناگزیر هستیم که بهترین اقدام را در برابر تصمیم دوستان بریتانیایی خود انجام دهیم.

 

 

آلکساندر استاب، نخست‌وزیر فنلاند نیز پس از اعلام نخستین نتایج همه‌پرسی بریتانیا در توییتر نوشت: «به من بگویید هنوز در خوایم و کابوس وحشتناکی می‌بینم.»

 

 

 

 

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به نتایج همه‌پرسی بریتانیا دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا را سرزنش کرد و او را در نتایج همه‌پرسی مقصر دانست. شولتز گفت "کامرون مسئولیت بزرگی بر عهده دارد". به اعتقاد رئیس پارلمان اورپا فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به سرعت آغاز خواهد شد.

مارتین شولتز در  گفت‌وگویی، درباره موقعیت بریتانیا پس از همه‌پرسی گفت، در اروپا از این‌پس با بریتانیا به عنوان "کشور ثالث" رفتار خواهد شد. او افزود، ما خود را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آماده کرده‌ایم.

 

 

وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد با رای انگلیسی ها به خروج این کشور از اتحادیه اروپا  اروپا باید در مسیر تغییرات و تقویت آینده این اتحادیه گام بردارد.

پائولو جنتیلونی گفت:« در سطح سیاسی اکنون زمانی است که ما نمی توانیم متوقف شویم . تصمیم انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا باید یک زنگ هشدار باشد و اکنون زمان بسیار دشواری برای اتحادیه اروپاست. »

 

 

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ  نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز در اسکاتلند اعلام کرد مردم انگلیس در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا " کنترل کشورشان را پس گرفتند.”

 

 

 

 

مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس روز جمعه اعلام کرد این مؤسسه آماده است 250 میلیارد پوند (326 میلیارد یورو) به منظور تضمین نقدینگی کافی برای عملکرد بازار در پی پیروزی «برگزیت» (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به بازار تزریق کند.

 

 

سباستین کورتز،وزیر امور خارجه اتریش نتایج همه پرسی در انگلیس را " زلزله ای سیاسی " برای اروپا خواند. سباستین کورتز اعلام کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زلزله ای سیاسی برای اروپاست و اروپا باید تغییرات فوری را اعمال کند.

 

 

 

 

 

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز پیشتر گفته بود وظیفه دولت انگلیس این است که ثبات را برقرار و از پیامدهای جدی نتیجه این همه پرسی جلوگیری کند.

 

 

 

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین امروز اعلام کرد به رغم تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ، انتظار دارد تحریم ها علیه روسیه ادامه یابد.

 

 

 

 

نیکلاس برنز معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد اروپا در دشوارترین شرایط از زمان جنگ سرد تاکنون قرار گرفته است.

 

 

 

مالکوم ترنبال نخست وزیر استرالیا امروز اعلام کرد به دنبال رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا انتظار می رود یک دوره بی ثباتی در بازارهای جهانی صورت گیرد اما تاثیر فوری آن بر استرالیا محدود خواهد بود. وی در ادامه افزود :« ما با این حال شاهد کاهش قابل توجهی ارزش سهام در بازارهای بورس و تا مدتی شاهد بی ثباتی در بازارهای جهانی خواهیم بود.»

 

 

حزب شین فن که شاخه سیاسی ارتش جمهوریخواه ایرلند محسوب می شود در پی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه پرسی وحدت ایرلند شمالی و جنوبی شد.

 

 

 

 

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد گفته است نتیجه رفراندوم بریتانیا نشان دهنده "واقعیت سیاسی جدیدی" است.خانم والستروم افزوده: "بریتانیا مدتهایی مدید شریکی مهم برای سوئد بوده است نه تنها در اتحادیه اروپا بلکه در بسیاری از موضوعات مختلف. دولت هم برای حفاظت از منافع سوئد و همچنین همکاری با اتحادیه اروپا در آینده فعالیت خواهد کرد از جمله در مورد کمپانی های سوئدی و شهروندان سوئد که در بریتانیا کار و زندگی می کنند."

نظرات
آخرین اخبار