کد خبر: 2473
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 10:14
از سرزمین کیوی ها (5)
تجربه بعدی مربوط به روزی است که نخست وزیر جان کی برای بازدید از شرکت همراه با وزیر صنایع و یک خودروی پلیس آمده بود. من خیلی هیجان زده بودم و تعجب می کردم که کسی از پای کامپیوتر هم بلند نشد که سلامی بکند!

 فراتاب / فراسفر لیلا رشیدی: کار سیاسی کردن و صاحب شغل دولتی بودن در نیوزیلند برای ما که پس زمینه های متفاوتی از عملکرد دولتمندان کشورمان داریم کار بسیار دشواری به نظر می رسد. نیوزیلند همواره جزو پاکترین کشورها (کم فسادترین) از لحاظ عملکرد دولتی بوده است. در سال 2014 نیوزیلند کمترین فساد دولتی را در جهان داشت و در حال حاضر پس از دانمارک به رده دوم رضایت داده است. برای ما که مدتی را در این کشور زندگی کرده ایم این آمار و ارقام کاملا منطقی به نظر می رسد. کافی است که سری به وبسایت های سازمان های دولتی اعم از شهرداری و غیره بزنید؛ لیست کامل حقوقی تمامی اعضا و حتی ریز پاداش ها، مخارج مسافرت، هزینه های جانبی و ... (که معمولاً در مقایسه با حقوق و مزایای شاغلین در مناصب رده بالای دولتی در کشور ما رقم های ناچیزی هستند!) با جزییات کامل برای عموم قابل مشاهده است. لینک پایین مربوط به شهرداری شهر اوکلند در نیوزلند است که تمامی آمار و ارقام مربوط به حقوق و پاداش را می توان در آن مشاهده کرد:

http://www.aucklandcouncil.govt.nz/en/aboutcouncil/representativesbodies/electedrepresentatives/Pages/home.aspx

نیوزیلند دولت سالم خود را مدیون عواملی مانند: سازمان بازرسی قدرتمند که براساس منافع عمومی کار می کند، خدمات عمومی برمبنای ارزش اخلاقی، قوانین سفت و سخت و جمعیتی است که در این مورد آموزش کافی دیده اند.

در نیوزیلند هیچ یک از افراد دولت از گزند روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در امان نیستند. تمامی حرکات آنها چه از لحاظ اخلاقی و چه از لحاظ ارتباطات مالی و تجاری زیر ذره بین است و تیتر اول روزنامه ها می شود.  شوی معروف تلویزیونی 7 days اتفاقات طول هفته را با طنز مرور می کند و به شخصیت های دولتی و معروف هم با لحن طنز طعنه می زند. در هر قسمت از یک شخصیت سیاسی که اکثرا نماینده پارلمان یا شهردارهستند دعوت می شود که در این شو شرکت کند. آنها باید به سوالات دو گروه شرکت کننده طوری پاسخ دهند که از کلمات "بله" و "نه" استفاده نکنند. هر کدام از گروهها توانست آنها را وادار به استفاده از این کلمات کند برنده است. برای ماها خیلی جالب است که اعضای مهم دولت برای این برنامه وقت می گذارند و طعنه های زیادی هم می شنوند.

چند هفته پیش هم جناب نخست وزیر جان کی “John Key” بخاطر رعایت نکردن تذکر رییس مجلس از مجلس اخراج شد:

در اتفاقی دیگر بعد از رسوایی اخلاقی شهردار اوکلند و کشف ارتباط او با زنی غیر از همسر خود بسیاری از مردم علیه او دست به تظاهرات زدند و خواهان استعفایش شدند. جالب اینجاست که شهردار اوکلند یعنی لن براون Len Brown کسی است که با سیاست های مناسب خود، اوکلند را به رده های بالا در رده بندی بهترین شهرهای جهان رساند. اما به نظر می رسد که هیچ سیاستمداری در اینجا نمی تواند محبوبیت کسب کند. در حقیقت مردم از سیاستمدارانشان همیشه طلبکارند و راضی نمی شوند. مهم نیست که چه خدماتی انجام داده باشند. به نظر آنها این خدمات جزو وظایفشان است و برایش پول گرفته اند.

در عکس زیر و در زمان بازدید شهردار از دانشگاه اوکلند دانشجویان با پلاکاردهایی را علیه او به دست گرفته اند.

 

تجربه شخصی من از ارتباط با سیاستمداری سطح بالا در نیوزیلند در دو مورد بود. روزهای اولی که با همسر و دخترم به اینجا آمده بودیم و در یک روز پاییزی در حالیکه بدنبال اتوبوسی بودیم که تنها چندثانیه زودتر از رسیدن ما به ایستگاه، شروع به حرکت کرده بود، ماشینی کنار ما ایستاد و راننده ما را صدا کرد که سوار شویم و ما را به ایستگاه بعدی برساند. وقتی سوار شدیم به ما گفت که نماینده پارلمان است و اگر کاری داشتیم به عنوان مهاجر تازه وارد حتما با دفترش تماس بگیریم. برای ما تجربه شیرینی بود. بعداً آن آقای نماینده را در لیست وزرای جدید کابینه دیدیم.

تجربه بعدی مربوط به روزی است که نخست وزیر جان کی برای بازدید از شرکت همراه با وزیر صنایع و یک خودروی پلیس آمده بود. من خیلی هیجان زده بودم و تعجب می کردم که کسی از پای کامپیوتر هم بلند نشد که سلامی بکند! مگر اینکه خود نخست وزیر یکی از مهندسین را مورد خطاب قرار می داد و سوالاتی می پرسید. خوب البته من چون فکر می کردم که تجربه منحصر به فردی است بلند شدم و تقاضای سلفی کردم که نخست وزیر را خیلی خوشحال کرد!

نظرات
آخرین اخبار