کد خبر: 246
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 03:35
گزارش میدانی جنگ سوریه در جبه کردها

فراتاب ـ تحولات سوریه با حمله‌ی ترکیه به مواضع کردهای سوریه؛ در قالب نیروهای سوریه‌ی دموکراتیک، وارد مرحله‌ی دیگری از مداخله‌گری ترکیه در بحران سوریه شده است. آسمان سوریه نیز خود میزبان نیروهای کشورهای، ایالات متحده، فرانسه، روسیه، انگلیس، آلمان و ترکیه است. عصر روز 13 فوریه 2016، توپخانه‌های ترکیه، مواضع نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) و یگان‌های مدافع زنان (YPJ) را در روستاهای شرقی و جنوب شهر اعزاز و نیز فرودگاه‌ منغ که در روزهای اخیر به کنترل کردها در آمده است، مورد هدف آتش توپ‌خانه‌ی ارتش خود قرار دادند. ترکیه به این بهانه‌ که این مناطق به عنوان خط قرمز کشورشان در پیشروی کردها مشخص شده، این حملات را برای توقف نیروهای کرد به انجام رسانده بود. حمله به مواضع کردها در کنار نیروهای سوریه‌ی دموکراتیک بواسطه‌ی پیشروی آنها در سرحدات شرقی کانتون عفرین و جنوب شهر اعزاز انجام شده است. صالح مسلم رئيس مشترك حزب اتحاد دموکراتیک پس از کنترل فرودگاه نظامی منغ، اعلام كرد كه نيروهاى عرب هم‌پيمان آنان كنترل فرودگاه نظامى منغ را در دست دارند (منظور نیروهای عرب حاضر در ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک است)، و اين فرودگاه قبل از آزادسازى در دست تروريست‌هاى جبهه النصره قرار داشته است. نخست‌وزیری ترکیه، داود اغلو، اعلام کرده بود که «کردها حق ورود به شهر عزاز را ندارند». صالح مسلم گفته بود: «تركيه حق دخالت در امور داخلى سوريه را ندارد و نمي‌تواند براى ما تعين تكليف كند». وى هم‌چنین گفته بود، كه در اين موارد نيروهاى سوريه دمكراتيك خود تصميم مي‌گيرند که چگونه عمل کنند.

ترس ترکیه از تحولات فعلی و پیشروی‌های کردها را باید در دو نکته دید؛ نخست، دولت ترکیه نگران تضعيف موقعيت گروههاى اسلامگراى هم‌پيمان خود و بهبود موقعيت نيروهاى سوريه دمكراتيك است. دوم، با آزادسازى اعزاز امكان وصل دو كانتون كوبانى و عفرين از طرف حلب فراهم خواهد شد و اين امر تركيه را به وحشت انداخته است. در این میان، مقامات آمریکایی، خواستار توقف حملات ارتش ترکیه علیه کردها شده‌اند.

تهدیدهای دولت ترکیه از زبان مقامات دولت و شخص رئیس‌جهمور و نخست‌وزیر، عیله کردهای سوریه در هفته‌های اخیر شدت گرفته است، که مهم‌ترین برون‌داد آن نیز حملات توپخانه‌ای به مواضع کردهای سوریه بود. علت اصلی این تهدیدها به پشتیبانی ایالات متحده از کردها برمی‌گردد. برت مک‌گورک، مشاور و فرستاده‌ی ویژه‌ی باراک اوباما، هم‌زمان با مذاکرات ژنو (در ماه جاری) به کوبانی سفر کرده بود، که اردوغان در واکنش به آمریکا گفته بود؛ «پس ما چطور می‌توانیم به شما اعتماد کنیم». اردوغان از واشنگتن خواسته بود که «بین ترکیه و کردها یکی را انتخاب کند». جان کربی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفته بود که «ما نیروهای یگان‌های مدافع خلق را تروریست نمی‌دانیم» چرا که آنها موثرترین نیرو در مقابله با داعش هستند.

حال آنکه، سفر مک‌گورک در جهت مشاهده‌ی وضعیت انسانی و تحولات کردستان سوریه انجام شده بود. برت مک گورک مشاور ارشد باراک اوباما روز ۳۰ ژانویه از دروازه "مرشد پنار" وارد شهر کوبانی شده بود و از سوی شماری از مقام های ارشد کانتون کوبانی و جنبش جامعه دموکراتیک مورد استقبال گرفت. پس از این سفر مک گورک، در حساب تویتر خود تصاویری را منتشر کرده و نوشته بود؛ در این بازدید با مقام‌های کردستان سوریه در خصوص وضعیت انسانی این منطقه و همچنین مسائل و معضل‌های امنیتی گفتگو کرده است. 

نظرات
آخرین اخبار