کد خبر: 2436
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 01:40
این روزها در ترکیه چه می گذرد؟
وضعیت آشفته‌ی ترکیه، هم‌ چنان متشنج است. آخرین تحولات این کشور، در پرتو جنگ داخلی آن علیه مناطق کردنشین به بهانه‌ی تعقیب نیروهای حزب کارگران کردستان قرار گرفته است.

فراتاب ـ سرویس بین المللی: وضعیت آشفته‌ی ترکیه، هم‌چنان متشنج است. آخرین تحولات این کشور، در پرتو جنگ داخلی علیه مناطق کردنشین به بهانه‌ی تعقیب نیروهای حزب کارگران کردستان قرار گرفته است. اتهامات متقابل رهبران و روئسای احزاب علیه همدیگر در کنار اسناد منتشر شده از کشتار پناهندگان توسط نیروهای مرزبانی ترکیه، به وضعیت منازعه‌الود ترکیه دامن‌زده است. از سوی دیگر، با استناد به این مهم که ترکیه به لحاظ تاریخی از کوچ اجباری مردم به بهانه‌های مختلف بهره برده، سازمان گوچ‌در خبرهایی از کوچ اجباری 1 میلیون شهروند ترکیه در مناطق کردنشین انتشار داده و در همین زمینه دولت را به انجام کوچ اجباری مردمان کرد متهم کرده است.

به گزارش فراتاب به نقل از NRT، سازمان گوچ‌در (GOC- Der)، گزارشی 10 بخشی در مورد کوچ اجباری در کردستان ترکیه را منتشر نموده و در آن آمده است، «یک میلیون نفر در کردستان ترکیه به زور وادار به کوچ شده‌اند. بر مبنای سخنان رهبر مشترک گوچ‌در، از ابتدای تاسیس جمهوری ترکیه، به شیوه‌ای سیستماتیک کوچ اجباری به اجرا در آمده است. در روز، 20 ژوئن 2016، سازمان همکاری‌های مدنی و روشن‌فکری کوچ‌کنندگان، در شهر آمد ترکیه، پس از دو هفته از نشست‌های خود، گزارشی را با نام "ما باری دیگر به یاد کوچ اجباری افتاده‌ایم"، منتشر نمود. یلماز کان، رئیس مشترک سازمان گوچ‌در اعلام نمود، «حملات این اواخر ارتش ترکیه به مناطق کردنشین باعث شده تا 1 میلیون نفر به اجبار، از خانه و کاشانه‌ی خود کوچ داده ‌شوند و از ابتدای تاسیس جمهوری ترکیه تا به امروز کوچ اجباری به شیوه‌ای سیستماتیک انجام می‌شود.»

یکی از خبرهای مهم در مورد ترکیه که به تیتر بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بدل شده بود، در مورد کشتار پناهنگان سوری در مرزهای ترکیه بود. روز 19 ژوئن، دیدبان حقوق بشری سوریه اعلام نمود که مرزبانان ترکیه هشت پناهنده‌ی سوری را در مرزهای کشورشان کشته‌اند که 4 تن از آنان کودک هستند. این نهاد می‌گوید؛ این حادثه در مرزهای یکی از شهرهای شمالی سوریه رخ نموده است.

روزنامه‌های ترکیه‌ای در روز گذشته می‌نویسند؛ «داستان کل ترکیه، حکم زندان 486 ساله برای صلاح الدین دمیرتاش در نظر گرفته است». این حکم بر اساس استناد به پرونده‌هایی است که در دو سال اخیر علیه دمیرتاش و از سوی رئیس‌جمهوری و دادستانی ترکیه اعلام شده است.

ان‌آرتی در یکی از گزارش‌های 19 ژوئن خود می‌نویسد؛ «وب‌سایت روزنامه‌ی جمهوریت روز 19 ژوئن 2016، نوشته است که دادستان کل ترکیه در شهر آمد اعلام نموده که پس از تحقیقات انجام شده از عملیات ضد گروه تروریستی داعش در خاک ترکیه، آشکار شده که 15 نفر از نیروهای انتحاری داعش برای عملیات تروریستی از رقه به آمد ترکیه فرستاده شده‌اند.»

روزنامه‌ی جمهوریت ترکیه روز 19 ژوئن 2016، دیداری را با صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها به انجام رساند. در این دیدار دمیرتاش می‌گوید «جهان می‌اندیشید که ایدئولوژی اردوغان و داعش یکی است.» دمیرتاش در ادامه می‌افزاید که سلاح‌هایی که دستگاه میت ترکیه برای نیروهای تحت حمایت خود می‌فرستد، به نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک فروخته می‌شود.

نظرات
آخرین اخبار