کد خبر: 2425
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 10:44
مهاجرت بحران رو به رشد جامعه جهانی
بر اساس گزارش جدید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ، تعداد آوارگان در پایان سال 2015 به بیش از 65 میلیون نفر در سراسر جهان رسید.

به گزارش فراتاب، تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد شمار افرادی که سال گذشته میلادی (2015) مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند، با افزایش 6 میلیونی نسبت به سال پیش از آن (2014)، به 65.3 میلیون نفر رسید که از کل جمعیت انگلیس تجاوز می‌کند. 

 در ادامه گزارش آمده است: از این 65.3 میلیون نفر، 40 میلیون نفر در کشورهای خود باقی مانده‌ و  21.3 میلیون نفر به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. 3.2 میلیون نفر نیز در انتظار پذیرش درخواست‌های پناهندگی خود هستند. 

شمار آوارگان در سال جاری میلادی نسبت به سال 2011 (سال آغاز جنگ داخلی سوریه)بیش از 20 میلیون نفر -تقریباً معادل یک‌سوم کل آوارگان- افزایش داشته است.   

نیمی از پناهندگان سوری و فلسطینی هستند. در این میان، سوریه با 4.9 میلیون پناهنده در سال گذشته در صدر فهرست کشورهای صادرکننده آوارگان پناهجو قرار گرفت. طبق گزارش «کمیسیون عالی پناهندگان» سازمان ملل، از هر دو سوری که سال 2011 در این کشور زندگی می‌کردند، اکنون جان یک نفر در خطر است. 

«بان کی‌‌مون،» دبیرکل سازمان ملل متحد، با هشدار درخصوص افزایش شمار پناهندگان، اظهار داشت: ما با بزرگترین بحران پناهندگی و آوارگی عصر خود مواجه هستیم. مهم‌تر آنکه این یک «بحران همبستگی» است. 

در گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دو عاملِ درگیری‌های نظامی و تنش‌های داخلی، تشدید کننده این جریان بی سابقه آوارگان شناخته شده و اعلام شد که احساسات سیاسی ضد پناهجویان نیز اقدام‌ها برای اسکان آن‌ها را در کشورهای میزبان کند کرده است.

کشورهای مجاور سوریه از قبیل ترکیه (با پذیرش 2.5 میلیون آواره)، پاکستان و لبنان ( هر کدام با پذیرش یک میلیون آواره) بیشترین تعداد پناهندگان را پذیرفته‌اند. جالب آنکه، شمار آوارگانی که در لبنان اسکان یافته‌اند یک‌چهارم کل جمعیت این کشور است. این بدان معناست که بار پناهندگان بیش از آنکه بر روی دوش کشورهای پیشرفته و ثروتمند از قبیل انگلیس باشد بر کشورهای کوچک‌تر و فقیرتر سنگینی می‌کند.

پناهجویان اهل کدام کشورها هستند؟ 

 

 

 

کدام کشورها این پناهجویان را پذیرفته‌اند؟

 با توجه به جمعیت هفت میلیارد و 349 میلیون نفری کره زمین، به ازای هر 113 نفر، یک جنگ زده یا پناهجو وجود دارد که این نشانه ای از مخاطرات بی سابقه‌ای است که این کمیساریا با آن مواجه است. بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، اکنون جمعیت جهانی آوارگان از هر یک از دو کشور فرانسه یا انگلیس بیشتر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار